گزارشی از بهار با طعم تئاتر در مشهد؛
دوربین های آماده برای ثبت تصاویر هنرنمایی بازیگران و فیلم‌برداری از جمعیتی که گل لبخند بر چهره دارند، تنها چیزی است که در هنگام اجرای تئاتر می توان به وفور دید... تئاترهایی که این روزها بهار مشهد را حال و هوایی دیگر بخشیده است
کد خبر: ۲۰۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 29 March 2016
به گزارش تابناک رضوی، خورشید گاهی از پشت ابرها سرک می‌کشید و سایه زرینش نوربارانمان می‌کرد هرچند که دیگر آنقدرها تا غروب باقی نمانده و میدان میانه نمایشگاه عرضه صنایع دستی، چشم انتظار شاهد اجرای نمایش  هنرمندان است.
روزهای پیش هم نمایش هایی در دل همین میدان برای حاضرین به نمایش گذاشته شده و الان هم گوینده رادیو نوروزی نمایشگاه، خبر از اجرای تئاترها تا دقایقی دیگر می دهد. 

برگزاری «تئاترهای شهری» پس از تعطیلات دور از ذهن نیست!

یک چادر برپاشده در وسط میدان با رنگ های زرد و صورتی خودنمایی می کند. صداهای بلند یک نفر تنها کافیست تا مردم را برای دیدن نمایشی خیابانی دور خود جمع کند. در کمتر از چند ثانیه دیگر نمی‌شود به راحتی ایستاد و نمایش را دید. آن هایی که قدشان کوتاه‌تر است به ناچار روی پنجه‌های پایشان می‌ایستند تا بتوانند جزئیات بیشتری از ماجرا را شاهد باشند.  
با پایان یافتن اجرای تئاتر، جمعیت بیش از 100 نفری حلقه زده در میدان، با تشویق های خود تشکری ویژه از بازیگر نمایش می کنند و لحظاتی بعد با تبسم متفرق می شوند. اما خبر از نمایشی دیگر تا دقایقی دیگر است.
کوچکترها مشتاقانه از پدر و مادر خود می‌خواهند که بایستند و نمایشی دیگر را تماشا کنند. کودکی که سنش به بیش از پنج سال نمی‌خورد، ملتمسانه به پدرش می‌گوید: «بابا یدونه دیگه هم ببینیم!»  
نمایش دیگر هم شروع و دقایقی بعد به پایان می‌رسد و با پایان آن، انتظار برای دیدن تئاتری دیگر، در روزی دیگر آغاز می‌شود.
این حس و حال تمام کسانی است که آن روز، مشغول تماشای صحنه‌هایی بودند که شاید همیشه در خاطرشان به عنوان خاطره‌ای به یادماندنی بماند. شاید آن روز کسی نمی‌دانست که در روز جهانی تئاتر در حال دیدن نمایشی خیابانی است و شاید خود اجرا کنندگان هم حواسشان به این موضوع نباشد! مانند گزارشگر این متن که کاملا اتفاقی متوجه شده بود در روز جهانی تئاتر، تصمیم بر ثبت گزارشی از نمایش های شهری در نوروز 95 مشهد گرفته است. 

برگزاری «تئاترهای شهری» پس از تعطیلات دور از ذهن نیست!

جالب اینکه فقط در هفته نخست از تعطیلات عید، چیزی حدود 200 تئاتر شهری در سطح شهر مشهد به نمایش درآمده و قرار است تا پایان نوروز نیز تعداد اجراها به 400 برسد. اگرچه سال گذشته هم تئاترهایی از این دست اجرا شده بود، اما امسال انگار در عرصه نمایش، تحولی کیفی و کمی صورت گرفته است. این مطلب را تعدادی از کارگردان‌های تئاتر شهری گواهی می‌دهند.
حسین شیبانی از تفاوت های مثبت اجرای طرح نمایش های خیابانی نسبت به سال های گذشته ابراز خوشحالی کرده و گفته است: "برگزاری کارگاه های آموزشی برای هنرمندان در سطح کیفی اجراها تاثیرگزار بوده است."
 امین صبوری، دیگر هنرپیشه و کارگردانی است که با تئاتر 6595 میزبان مجاوران و زائران نوروزی امام هشتم (ع) بوده است. او هم از برگزاری کلاس های آموزشی به عنوان اتفاقی خوب یاد کرده و گفته: "ما در این حوزه به سمت تولید کارهای با کیفیت و حرفه ای پیش رفته ایم."
تمام این اتفاقات خوب در حالی به وقوع پیوسته که برای آشتی مردم و هنر و هنرمندان نباید به اقدامات مقطعی بسنده کرد.
سید صولت مرتضوی شهردار مشهد تلاش شهرداری در زمینه ترویج هنر را کافی نمی‌داند و معتقد است: "باید بیشتر از گذشته به هنر توجه کرد." این در حالی است که هنرمندان هم امیدوارانه در انتظار فراهم آمدن فرصتی برای هنرنمایی خود در عرصه های مختلف هستند.  
امیر حسین‌خانی، مسئول خانه نمایش شهرداری مشهد نیز ضمن تأکید بر لزوم ادامه این روند در صورت مهیا بودن شرایط، ادامه اجرای آن ها را "دور از ذهن " نخوانده است. او در تأیید صحبت هایش خبر از برگزاری تئاترهای صحنه ای تا پایان فروردین ماه می دهد.  
این ها در حالی است که بازخوردهای نسبی حاکی از رضایت مردم از نمایش های شهری دارد و شاید بیش از همه آن ها باشند که در انتظار دیدن تئاترهایی از این دست به سر می برند.
خانی که خودش سعی می کند هنگام اجرای برخی تئاترها حضور داشته باشد و آن ها را از نزدیک ببیند، از رضایت مردم خوشحال به نظر می رسد. مخصوصا مردم مناطق محروم و حاشیه شهر که معتقد است "باید برای آنها به صورت ویژه کار کرد."
تئاتری دیگر، در روزی دیگر، در مکانی دیگر در حال برگزاری است. جمعیت حلقه را تنگ‌تر می کنند تا صدای هنرپیشه ها، در شلوغی سروصدای محیط به واضحی به گوش برسد. دیدن صحنه نمایش سخت شده است. آن ها مثل همیشه بازی های خود را به نمایش می گذاشتند، اما این مردم بودند که این نمایش برایشان جدید و قابل توجه بود. دوربین های آماده برای ثبت تصاویر هنرنمایی بازیگران و فیلم‌برداری از جمعیتی که گل لبخند بر چهره دارند، تنها چیزی است که در هنگام اجرای تئاتر می توان به وفور دید..  
 
 امین جوانشیر

برچسب ها: تئاتر ، مشهد ، نوروز ، 95 ، بهار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار