قیمت نفت ۴۰ دلاری در لایحه بودجه ۹5غیر واقعی است و با این رقم دولت با مشکل مواجه می شود چرا که در شرایط فعلی قیمت نفت حتی 30 دلار هم نیست.
کد خبر: ۲۰۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱ 30 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

ر: ۵۷۷۲۶۹
تاریخ انتشار:۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷-30 March 2016
خودروسازی‌ها در حال کوک کردن ساز برای افزایش قیمت‌ها هستند؟کسری بودجه گویا تبدیل به یک نوع اپیدمی شده است، نگاه آماری به میزان بودجه سالهای گذشته و مقادیر اعتبارات تخصیص یافته در بخش های گوناگون نشان از این واقعیت تلخ دارد، جالب آنکه دولت ها با علم بر این موضوع همچنان اصرار بر غیر واقعی کردن ارقام در لایحه های بودجه دارند.

به گزارش تابناک، در سال گذشته قیمت نفت حدود 115 دلار بود اما این قیمت ثابت نبوده و با یک روند نزولی همراه بود. در همان زمان پیش بینی می شد که رقم آن تا پایان سال 94 به 40 دلار برسد، با این حال دولت با اصرار رقم 70 دلار را در بودجه سال گذشته گنجاند، ولی با شدت گرفتن روند کاهشی قیمت ها، رقم آن به کمتر از 30 دلار نیز رسید.

همین عامل باعث گردید تا دولت با کسری بودجه زیادی مواجه شود، به طوری که به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میزان کسری بودجه به حدود 35 هزار میلیارد نزدیک شد. گواه آن نیز تخصیص نیافتن اعتبارات به بخش های گوناگون صنعتی و اقتصادی کشور بود، به طوری که تنها در بخش عمران از رقم 30 هزار میلیارد در نظر گرفته شده تنها 20 هزار میلیارد آن محقق گردید.

این میزان کسری بودجه در بخش های دیگر اقتصادی نیز اثرات خود را خود را نشان داد، و دولت را در برخی از پرداخت ها با مشکل مواجه کرد به گونه ای که دولت حتی نتوانست یارانه بخش تولید را به صورت کامل پرداخت کند. البته دولت راهکارهایی برای جبران برخی کسری ها در نظر گرفت، و بخشی از پرداخت های خود را با فروش ارز و همچنین از محل درآمد مالیاتها انجام داد، اما در کل، میزان کسری در حدی نبود که بشود با این کارها جبران مافات کرد.

با این حال دولت امسال نیز سیاست اقتصادی خود را همچون سال گذشته ادامه می دهد و با اینکه مشخص نیست درآمد نفت در سال آینده به چه شکل خواهد بود، پیشنهاد نفت 40 دلاری را برای بودجه 95 داده است، البته امسال دولت برنامه دیگری برای کسری احتمالی بودجه در نظر گرفته است، به طوری که به صورت چراغ خاموش سهم صندوق توسعه ملی را کم کرده است.

مطابق سیاست های برنامه توسعه ملی باید سالانه سهم صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کند، در سال 94 نیز بر اساس همین رویه از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافت، اما گویا مسال دولت خواب دیگری برای این صندوق دیده و سهم آن را 10 درصد نسبت به سال 94 کاهش داده است.

جعفرقادری ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در ارزیابی از بودجه 95 گفت: سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه 95 ، حدود 10 درصد کاهش یافته است چرا که در بودجه 94 این سهم حدود 30 درصد تعیین شده بود و امسال به 20 درصد تقلیل یافته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: سیاست‌های کلی برنامه توسعه بر سهم حداقل 30 درصدی صندوق توسعه ملی از منابع نفتی تاکید دارد و با شرایط فعلی دولت درخصوص سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در بودجه 95 خلاف برنامه عمل کرده است.

قادری همچنین تصریح کرد:در شرایط فعلی همه منابع صرف تزریق به بودجه دولت، افزایش سرمایه بانک‌ها و نهادهای توسعه‌ای می‌شود که این یکی از مشکلات بودجه 95 است

وی همچنین درباره پیشنهاد نفت 40 دلاری در بودجه 95 گفت: صندوق توسعه ملی در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و نباید با این رویه ان را مدیریت کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی هم چنین تاکید کرد: قیمت نفت ۴۰دلاری در لایحه بودجه ۹5غیر واقعی است و با این رقم دولت با مشکل مواجه می شود چرا که در شرایط فعلی قیمت نفت حتی 30 دلار هم نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم چنین خاطر نشان کرد: خوش بینی دولت به درآمدها به خصوص درآمدهای نفتی در زمان تنظیم بودجه منجر به کسری می شود.




مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار