چرایی افشای پناهگاه‌های مالیاتی در غرب،
«اوراق پانامایی» که گفته می شود بزرگ‌ترین افشای اطلاعات مالی به شمار می رود ، آشکارکننده حساب‌های پنهان برخی از مقامات غرب و ثروتمندان جهان است .
کد خبر: ۲۰۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 05 April 2016
    به گزارش تابناک تبریز به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه سوددویچه زایتونگ دراین باره نوشت، دست‌کم 28 بانک آلمانی در سال‌های اخیر به خدمات دفتر موساک فونسکا متوسل شدند.
روزنامه سوددویچه زایتونگ که در مونیخ (جنوب آلمان) منتشر می شود، عضو «کنسرسیوم بین المللی خبرنگاران تحقیقی» است که در پی دستیابی به یازده میلیون و پانصد هزار سند مربوط به موساک فونسکا توسل بسیاری از شخصیت‌ها را به پناهگاه‌های مالیاتی افشا کرد.
این اسناد نخستین بار اوایل سال 2015 به دست سوددویچه زایتونگ افتاد سپس توسط کنسرسیوم بین المللی خبرنگاران تحقیقی بین 370 خبرنگار از بیش از 70 کشور توزیع شد.

بانک های آلمانی وفساد مالی
     بانک‌های آلمانی بیش از 1200 شرکت صوری را برای مشتریانشان در موساک فونسکا ایجاد یا اداره کردند.
دویچه بانک، بزرگ‌ترین بانک آلمان، به تنهایی تا سال 2007 از بیش از 400 شرکت (صوری) در خارج استفاده کرده است.
این روزنامه خاطر نشان کرد: چند هزار آلمانی نیز از شرکت های صوری موساک فونسکا استفاده کردند.
از دیگر بانک‌های اصلی آلمانی که از خدمات موساک فونسکا استفاده کردند می توان از کومرتس بانک، درسدن بانک و بایرن ال بی نام برد.
سوددویچه زایتونگ افزود بانک‌های منطقه‌ای نیز به این مؤسسه پانامایی متوسل شدند اما به نام آنها اشاره نکرد.
این روزنامه خاطر نشان کرد: با این حال بانک‌های متخلف اعلام کردند که «در سال‌های اخیر سیاست خود را تغییر داده‌اند.»
به نوشته این روزنامه، کومرتس بانک می گوید از سال 2008 به نحو قابل توجهی تغییر رویه داده است.
دویچه بانک نیز اعلام کرد: «ما کاملا به اهمیت این مشکل واقفیم و فرآیندهای پذیرش مشتریان و راستی‌آزمایی افرادی را که با آنها معامله داشتیم، بهبود بخشیدیم.»
نام شرکت صنعتی زیمنس آلمان نیز که در سال‌های دو هزار در بطن رسوایی گسترده فساد مالی قرار داشت، نیز در سندهای فاش شده موسوم به «اسناد پانامایی» آمده است.

سرنوشت نامعلوم میلیون ها یورو
     به نوشته سوددویچه زایتونگ، پولی که مسئولان بلندپایه شرکت دریافت کردند و در صندوق‌های سیاه در آمریکای جنوبی قرار داده شد، احتمالا به شرکت بازگردانده نشده است و به جای آن نزدیک به سه میلیون یورو به حساب‌های شخصی در سوییس و باهاماس ریخته شده است.
سخنگوی این شرکت دیروز به خبرگزاری فرانسه گفته بود هنوز از این اسناد اطلاع ندارد اما فرض بر این است که احتمالا مسائل مطرح شده همان موارد قدیمی هستند.
برلین امیدوار است که افشاگری‌های «اسناد پانامایی» باعث تقویت مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی شود.
مارتین یاگر سخنگوی ولفگانگ شوبله وزیر امور دارایی آلمان دوشنبه اعلام کرد: «ما امیدواریم بحث کنونی به افزایش فشار در برخورد با پولشویی و فرار مالیاتی کمک کند.»
در تحولی دیگر به نوشته خبرگزاری فرانسه، دفتر دادستانی پاناما اعلام کرده، درباره افشاگری مطرح مبنی بر کمک یک شرکت مستقر در پاناما به مقامات خارجی در زمینه پولشویی، تحقیق می‌کند. دادستانی پاناما در بیانه‌ای اعلام کرد، مطالبی که در رسانه‌های داخلی و خارجی به نام «اوراق پاناما» مطرح شده، موضوع تحقیقات قضایی خواهد بود. 

افشای بزرگترین فساد مالی
    «اوراق پانامایی»، بزرگ‌ترین افشای اطلاعات مالی است که آشکارکننده حساب‌های پنهان برون مرزی برخی از رهبران سیاسی و ثروتمندان جهان است و نشان می‌دهد، چگونه برخی افراد قدرتمند و ثروتمند جهان از این حساب‌های برون مرزی و پناهگاه‌های مالیاتی برای پنهان کردن دارایی شان استفاده می‌کرده‌اند. 
دراین افتضاح گسترده مالی که به نوعی شبیه به پرونده های ویکی لیکس است ،حدود 200 مقام بلند پایه کشورها از جمله مقامات عربستان ، امارات و ایسلند حضور وفعالیت داشته اند. 
براساس گزارش منابع آلمانی، حجم این اسناد حدود 3 ترابایت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار