مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر ورود به موقع عشایر به استان، گفت: مراتع ییلاقی استان هنوز پوشیده از برف هستند و آمادگی پذیرش ندارند.
کد خبر: ۲۰۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 06 April 2016

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر ورود به موقع عشایر به استان، گفت: مراتع ییلاقی استان هنوز پوشیده از برف هستند و آمادگی پذیرش ندارند.

به گزارش ایسنا،"محمدرضا همتی" اظهار کرد: کوچ عشایر براساس تقویم کوچ 15 اردیبهشت‌ماه است که این موضوع در مناطق قشلاقی اطلاع‌رسانی شده تا عشایر زودتر از موعد مقرر وارد استان نشوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 10 اکیپ ثابت و سیار مبادی ورودی نهاوند، تویسرکان، اسدآباد و ملایر را کنترل می‌کنند تا ورود عشایر به استان تنظیم شود.

وی افزود: در حال حاضر مراتع استان پوشیده از برف است و باید به حدی برسد که زمین رطوبت مناسب داشته و پوشش گیاهی بتواند رشد کافی خود را انجام دهد به همین علت از عشایر می‌خواهیم تا تقویم کوچ را رعایت کنند.

همتی با بیان اینکه رعایت تقویم کوچ به نفع عشایر است، عنوان کرد: عشایر باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر به موقع و به اندازه از مراتع استفاده کنند به نفع آنها خواهد بود اما اگر در آغاز فصل از گیاهان مرتعی ضعیف استفاده کنند، به مرور ریشه‌کن شده و در سال‌های آینده برای تامین علوفه با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه در بارندگی‌های اخیر در استان سیلابی رخ نداده است، بیان کرد: خوشبختانه بارندگی روزهای اخیر به صورت ملایم و در زمان مناسب رخ داد و سیلابی رخ نداد ضمن اینکه در استان همدان بیش از 300 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری صورت گرفته است که همین اقدام به کنترل روان‌آب‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: میزان بارندگی‌ها مناسب بوده و در حال حاضر کشت پاییزه و مراتع وضعیت مطلوبی دارد که امیدواریم با گرم شدن هوا شاهد رویش گیاهان باشیم و تنوع گیاهی بالا برود و تنها نگرانی ما با گرم شدن هوا در خصوص آتش‌سوزی مراتع است.

همتی اولویت منابع طبیعی در سال 95 را مدیریت مشارکتی در حفظ و حراست ازمنابع طبیعی، اجرای پروژه‌های توسعه جنگل، احیای مراتع و آبخیزداری با مشارکت مردم دانست و گفت: برای این منظور چند حوزه در استان انتخاب شده که به صورت الگو این کار صورت بگیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار