کد خبر: ۲۱۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 12 April 2016
به نقل از منابع خبری ترکیه، ریخت و پاش های شاه سلمان در سفر به استانبول ترکیه و استقبال رسمی وی توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از وی از چشم رسانه های بین المللی دور نمانده است.

صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرد که چند روز پیش از سفر شاه سلمان به ترکیه، یک هیات 150 نفری از کارشناسان و مقامات امنیتی عربستان به ترکیه رفته و تمامی پیش بینی های امنیتی را تدارک دیدند.

از جمله این اقدامات امنیتی این بود که محل اقامت شاه سلمان یک سوئیت 450 متر مربعی است که تمامی شیشه های ضد گلوله بوده و دیوارهای آنرا نیز با بتون های ضد گلوله و ضد مواد منفجره تقویت شده است.

گزارش ها حاکی است بیش از یکصد خودرو تشریفات برای کاروان عربستان در نظر گرفته شده بود که پس از نیاز به خودروهای تشریفاتی دیگر، از استان های مختلف ترکیه نیز خودروهای تشریفات به استانبول انتقال یافت.

این سفر تشریفاتی به ترکیه در شرایطی است که سال گذشته نیز شاه سلمان در تعطیلات تابستانی به فرانسه و ریخت و پاش های وی و تیم چند نفری او موجب خشم مردم فرانسه شده بود.

شاه عربستان در حالی سفر رسمی خود به ترکیه را آغاز کرده است که از جمله مسائل اصلی دستور کار این سفر وی همکاری نظامی نزدیک‌تر، مقابله با ایران، امنیت، روابط تجاری و راهبردی هستند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، دفتر رئیس جمهور ترکیه در بیانیه‌ای درباره این سفر اعلام کرد: در نشست‌هایی که قرار است در چارچوب سفر رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به ترکیه برگزار شود علاوه بر روابط دو جانبه مسائل منطقه‌ای و جهانی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هم ترکیه و هم عربستان از جمله مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بوده و از گروه‌های مسلح مخالف وی که پنج سال است درگیر جنگ برای سرنگون کردن دولت دمشق هستند حمایت می‌کنند.

هم آنکارا و هم ریاض خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت در چارچوب توافق صلحی هستند که پس از توافق آتش بس اخیر در سوریه قرار است حاصل شود. با این حال آنها در خصوص اینکه چه کسی در دوران پس از جنگ جانشین بشار اسد خواهد شد، اختلاف دارند.

دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه از جمله حامیان گروه اخوان المسلمین سوریه بوده و خواهان ایفای نقش این گروه در دولت بعدی سوریه است. در حالی که عربستان از دورنمای قدرت گرفتن این اسلام گرایان سیاسی که ممکن است خواهان اعمال نفود در عربستان نیز باشند، هراس دارد.

پادشاه عربستان قرار است پس از سفر به آنکارا برای شرکت در سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی به استانبول برود.

ترکیه و عربستان از جمله کشورهای منطقه هستند که وارد ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی داعش شدند. ماه فوریه چهار جنگنده عربستانی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه واقع در استان آدانا در نزدیکی مرز سوریه مستقر شدند تا در ماموریت‌های هوایی علیه مواضع داعش شرکت کنند.

اوایل سال جاری میلادی عربستان رهبری ابتکار عملی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی اسلامی متشکل از 34 کشور به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراط گر را برعهده گرفت و ترکیه نیز اعلام کرد که به این ائتلاف می‌پیوندد.

روز یکشنبه رسانه‌های حامی دولت در گزارش‌هایی این ائتلاف را ستایش کرده و این ابتکار عمل را قابل رقابت با ائتلاف نظامی ناتو دانستند.

نشریه استار نوشت: مهمترین مساله دستور کار ملک سلمان مساله ارتش اسلامی و جنگ علیه تروریسم در سوریه، عراق، یمن و لبنان است. ماه فوریه ارتش ترکیه به همراه 20 کشور دیگر در یک رزمایش نظامی گسترده در منطقه به رهبری عربستان شرکت کردند.

همچنین ریاض چند جنگنده اف 15 برای پیوستن به یک رزمایش نظامی تحت رهبری نیروی هوایی ترکیه که در استان قونیه این کشور برگزار شد، اعزام کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار