بسته خبری تابناک؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«قهر عجیب یک نماینده مجلس در تلویزیون»،«کنایه روحانی به سعید جلیلی!»،«زنی که به اعتراض در ماراتن مردانه شیراز دوید»،«"اصلاح‌طلبان" با شعارهای اصولگرایان "احضار" می‌شدند»،«فروشندگان ماهواره اعدام می‌شوند» و .. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۱۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴ 13 April 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

فروشندگان ماهواره اعدام می‌شوند!
یک منبع آگاه در شهر موصل تأکید کرد که عناصر داعش، این افراد را به اتهام فروش دستگاه‌های دریافت امواج ماهواره به اهالی شهر موصل، اعدام کردند.گروه تروریستی داعش برای ارعاب مردم در مناطق تحت کنترل خود و جلوگیری از هر گونه مقاومت و قیام مردمی، هر از گاهی به بهانه‌های مختلف و روش‌های گوناگون، دست به اعدام شهروندان می‌زند. این خبر در باشگاه خبرنگاران منتشر شد.
قهر عجیب یک نماینده مجلس در تلویزیون
محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق صبح امروز در جریان برگزاری جلسه علنی مجلس از برنامه گفت‌وگوی وی‍‍‍ژه خبری گلایه کرد که چرا نماینده‌ای که مخالف مصوبه کمیسیون تلفیق (برای حذف یارانه بخشی از افراد جامعه) بوده است را به این مناظره دعوت کرده‌اند.علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در واکنش به این تذکر پورابراهیمی در صدا و سیما خواست که این مساله را اصلاح کرده و از سخنگوی کمیسیون تلفیق برای دفاع از مصوبات مجلس، دعوت کند.در همین رابطه یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما درباره انتقاد پورابراهیمی گفت: شب گذشته از آقای پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق به عنوان موافق این مصوبه برای شرکت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دعوت شده بود، اما در چند دقیقه باقی مانده تا شروع برنامه، وی در اعتراض به حضور همکار دیگرش (آقای کاتب)، استودیو برنامه را ترک می‌کند.این خبر در خرگزاری فارس منتشر شد.
توافقی برای ریاست مجلس نشده
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه نباید دوگانه عارف و لاریجانی را شکل بدهیم، گفت: در جبهه اصلاحات و شورای ائتلاف هیچ بحثی درباره ترکیب ریاست مجلس صورت نگرفته است. عبداله ناصری عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در خصوص پیش‌بینی ریاست مجلس دهم و نتیجه انتخابات مرحله دوم، اظهارکرد: تمام گمانه‌زنی‌ها در خصوص توافقات صورت گرفته برای ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، اساس و واقعیت ندارد و هیچ تصمیم‌گیری در این مورد انجام نشده و هیچ گفتگویی هم طرفین با یکدیگر نداشته‌اند.این خبر توسط خبرگزاری مهر منتشر شد.
عارف: به بداخلاقی‌ها عادت کرده‌ام
محمدرضا عارف گفت: سال‌هاست به برخی بداخلاقی‌ها عادت کرده‌ام. همگان هم روش و منش من را می دانند که اهل جواب دادن نیستم و به دفتر و نزدیکان خودم هم توصیه کردم حتی‌المکان پاسخ اینگونه بد اخلاقی‌ها را ندهند. وی در بخش دیگریاز سخانا خود گفت: منشاء بسیاری از این تحرکات برای من روشن است. اید مسیری را که آغاز کردیم با پیروزی در مرحله دوم به پایان برسانیم و نباید تحت تاثیر پیروزی در مرحله اول کم کاری کنیم.این خبر در خبرگزاری ایسنا منتشر شد.
صداوسیما هاشمی را حصر تصویری کرده
غلامعلی رجائی، مشاور هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری بعد از عید با هم تلفنی گفت‌وگو کردند.هاشمی و رهبری تقریباً ماهانه دیدار می‌کنند اما نمی‌دانم بعد از عید دیداری داشته‌اند یا نه. رجایی گفت: ما در مجمع تشخیص با خنده به هم می‌گفتیم این کدام مشاور است که ما او را نمی‌شناسیم. چگونه می‌شود صداوسیمایی که هاشمی را حصر تصویری کرده، اینقدر به این موضوع توئیت و حواشی آن علاقه‌مند شده است.همین صداوسیما حضور هاشمی در مجلس گرامیداشت حجاج جان‌باخته با حضور رهبری را سانسور کرد و دفتر مجمع مجبور شد بیانیه بدهد که هاشمی در این مراسم حضور داشته است. حالا همین صداوسیما می‌گوید مشاور هاشمی چنین گفت در حالی که چنین مشاوری وجود ندارد.این خبر در خبرگزاری ایسنا منتشر شد.

سیمان‌کاری صالحی در دانشگاه امیر کبیر

برخی از منتقدان برجام در همایشی که در دانشگاه امیر کبیر برگزار کردند ماکت دکتر صالحی را درحالی که کنار یک دستگاه مخلوط بتن ساختند.این خبر در سایت پارسینه منتشر شد.

بسته چهارشنبه
مارمولک پس از 13 سال نامزد دریافت جایزه سینما و روحانیت شد
حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک دبیر دومین جشنواره روحانی و سینما در نشست خبری این جشنواره گفت: «مارمولک» فیلمی است که سینمای ایران را یک گام به پرداخت روحانی در سینما نزدیک کرد و بعد از آن بود که اقبال سینما برای پرداخت به روحانیت بیشتر شد. این خبر در خبرگزاری تسنیم منتشر شد.
پیشنهاد مرعشی به لاریجانی و عارف
سیدحسین مرعشی عضو ارشد و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت:اولویت اول ما برای ریاست مجلس دهم آقای عارف است، اما این موضوعی نیست که ما بخواهیم دخالت کنیم، بلکه منتخبان مردم در مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرند.توصیه ما به آقای لاریجانی و عارف این است که در فراکسیون "امید" که شامل اصلاح‌طلبان و حامیان دولت می‌شود، موضوعات مورد بحث قرار بگیرد و هر چه تصمیم گرفته شد به آن عمل شود.این خبر در خبرگزاری تسنیم منتشر شد.
توافق اصولگرایان بر تشکیل فراکسیون در مجلس دهم
سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به تشکیل جلسه کمیته هفت نفره با نمایندگان اصولگرای دوره نهم مجلس که برای مجلس دهم رای آورده‌اند، اظهار داشت: جلسه مشورتی با این نمایندگان تشکیل شد. در این جلسه 50 نفر دعوت شده بودند که 35 نفر از آنان شرکت کردند.از آنجایی که اصلاح طلبان به دنبال تشکیل فراکسیون هستند، منتخبان اصولگرا هم با یکدیگر توافق کردند که دوره دهم یک فراکسیون تشکیل دهند.این خبر توسط باشگاه خبرنگاران منتشر شد.
خیز کوچک زاده برای وزارت در دولت روحانی!
مهدی کوچک‌زاده" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جمع خبرنگاران ضمن رد خبر اعلام شرکت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: هیچ‌گونه صحبتی مبنی بر شرکت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده در جلسه تبریک عید برخی نمایندگان با وی بیان نشد.وی در بخشی از صحبت های خود با انتقاد از اقدامات وزیر جهاد اظهار داشت: قرار بوده مراکز رفاهی و تفریحی وزارتخانه های مختلف فروخته شده تا با پولش مشکلات مردم حل شود. وی به وزاری نفت، جهاد کشاورزی و اقتصاد گفت: بروند کنار،‌ بگذارند من وزیر شوم ببینند چطور مشکلات مردم را حل می کنم. وی خطاب به خبرنگاران گفت: شما خوبید،‌بد آن کسی بود که اسمش معصومه است و می خواهد مسیح صدایش بزنند.این خبر در کانل تلگرامی رونامه ایران منتشر شد.

احتمال ظهور دوباره پوپولیست ها
حیدر مستخدمین حسینی معتقد است پذیرش سیاست‌های پوپولیستی در میان مردم ما وجود دارد و اگر دولت یازدهم نتواند مشکلاتی مانند بیکاری را تا حدی سامان دهد، خطر ظهور دوباره افرادی با شعارهای پوپولیستی وجود دارد.او همچنین نسبت به آینده اقتصادی کشور خوش‌بین است و می‌گوید اقتصاد ایران در سال‌های پسابرجام می‌تواند رشد اقتصادی نسبتا مناسبی را تجربه کند. ایسنا این خبر را منتشر کرده است.

کنایه روحانی به سعید جلیلی!
چندی پیش سعید جلیلی نسبت به برجام و مذاکرات هسته ای موضع گیری کرد و آن را ناموفق دانست.این مسئول سابق در مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در انتقاد به عملکرد دولت روحانی گفته بود که «اگر رییس جمهور بود هرگز برجام را امضا نمی کرد.»روزنامه قانون در قالب طنزی به این موضوع پرداخته و به زعم خود از جانب رییس جمهور واکنش نشان داده است.

حصر تصویری آیت الله هاشمی/سیمان‌کاری صالحی در دانشگاه امیر کبیر/خیز کوچک زاده برای وزارت در دولت روحانی!/«مارمولک» نامزد جایزه سینما و روحانیت

بازار ایران در تسخیر چینی ها
آمار سالانه مربوط به تجارت خارجی در سال گذشته نشان می‌دهد که 10 قلم کالای وارداتی اول به تفکیک کشورهای صادرکننده با رقم 4.3 میلیارد دلاری، حدود 10 درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد.در بین 10 قلم اول کالای وارداتی به تفکیک کشور و به لحاظ ارزش دلاری، دو گروه کالا با مجموع ارزش 1.06 میلیارد دلار از چین، سه گروه کالا با مجموع ارزش 1.2میلیارد دلار از سوئیس، دو گروه کالا با مجموع ارزش 768 میلیون دلار از امارات متحده عربی، یک گروه کالا به ارزش 467 میلیون دلار از کره جنوبی، یک گروه کالا به ارزش 445 میلیون دلار از هند و یک گروه کالا به ارزش 291 میلیون دلار از هلند قرار دارد.سایت صبحانه آنلاین این خبر را منتشر کرده است.

زنی که به اعتراض در ماراتن مردانه شیراز دوید
مهسا ترابی، کوهنورد، در اعتراض به مجاز نبودن شرکت زنان در ماراتن بین‌المللی شیراز دو ساعت زودتر از شروع رسمی مسابقه ماراتن خود را آغاز کرد و ۴۲ کیلومتر را دوید.مهسا ترابی گفته: «من ۴۲ کیلومتر را همان طوری دویدم که مردان می‌دوند، پس همه زنان می‌توانند این کار را بکنند.»ساین میدان این خبر را منتشر کرده است.

حصر تصویری آیت الله هاشمی/سیمان‌کاری صالحی در دانشگاه امیر کبیر/خیز کوچک زاده برای وزارت در دولت روحانی!/«مارمولک» نامزد جایزه سینما و روحانیت

"اصلاح‌طلبان" با شعارهای اصولگرایان  "احضار" می‌شدند
نماینده مردم اهواز در مجلس ششم ضمن ابراز ناخرسندی نسبت به تلاش برخی طیف‌ها جهت افزایش اختلاف‌های قومی و پررنگ کردن شاخص‌های قومیتی و طایفه‌ای در مناطق مستعد همچون استان خوزستان اضافه کرد: امروز جریان‌هایی درون جناح اصولگرا به دلیل احساس خطری که از سیاسی شدن فضای انتخابات در حوزه‌های چند قومیتی دارند، بر طبل گرایش‌های قوم‌مدارانه می‌کوبند. در شهرستانی مثل اهواز از یک سال پیش برخی از چهره‌های جناح اصولگرا شعارهایی را به لحاظ قومیتی مطرح کردند که اگر چنین عملکردی از سوی یک اصلاح‌طلب رخ می‌داد و چنین شعارهایی از سوی جناح اصلاحات مطرح شده بود، به شدت با آن مقابله می‌شد و قطعا با احضار و بازجویی مواجه می‌شد.او افزایش فعالیت‌های سیاسی-حزبی در استان‌های چند قومیتی را سبب تقویت حاکمیت ملی و گرایش به مفهوم ملیت دانست و تاکید کرد: تنها در صورتی که گرایش به فعالیت‌های حزبی معطوف به مرکز در استان‌ها تقویت شود، اقوام مختلف در احزاب مختلف ذیل برنامه‌ها و شعارهای آن حزب تجمع خواهند کرد. کیانوش‌راد در خصوص تاثیر رویکرد حزبی در استان خوزستان گفت: در این صورت کنار هم قرار گرفتن عرب، لر، بختیاری، شوشتری، دزفولی، بهبهانی و بندری قابل توجیه و قابل مدیریت خواهد بود. در شهری مثل اهواز در انتخابات مجلس ششم مردم نشان دادند که فرا‌تر از مسایل قومی به کاندیداهایی که جهت‌گیری سیاسی آنان به نفع منافع مردم است رای خواهند داد و در این دور نیز مردم خوزستان خصوصا اهواز به صورت یکپارچه با توجه به اینکه اصلاحات بهترین فضا و فرصت را برای نخبگان عرب و نخبگان لر و بختیاری برای حضور در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی فراهم کرده است، به آن رای خواهند داد.ایلنا این مطالب را منتشر کرده است.

 با این وضعیت انتخابات سال 96 را واگذار می‌کنیم
آقا‌ابراهیمی رییس منطقه خراسان جنوبی حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته هیچ پیشرفتی در شاخص‌های توسعه استان دیده نمی‌شود گفت:«متاسفانه در تمام این مدت اولویت با حفظ خودشان بوده و وضعیت مدیریت سیاسی و اقتصادی استان بسیار ناخوشایند است. اگر دولت به این وضع سامان ندهند در انتخابات ریاست جمهوری هم خراسان جنوبی را به شعارهای پوپولیستی و وعده‌های دروغین واگذار خواهیم کرد.»سایت پویش این خبر را منتشر کرده است.

بعیداست عارف از نامزدی ریاست مجلس انصراف دهد
رسولی اولویت اصلی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را موضوع ارکان مجلس ندانست و ادامه داد: اولویت اول احتمام به مرحله دوم و اهمیت آن و حمایت از کاندیداهای اصلاح طلب در سایر استان ها. مسئله تعیین ارکان مجلس اعم از ریاست مجلس ، نواب رئیس و غیره به زمان اعلام نتایج مرحله‌دوم است که مشخص شود اصلاح‌طلبان و حامیان دولت چه تعداد کرسی را به خود اختصاص خواهند داد.این فعال سیاسی با اشاره به بحث ریاست و یا انصراف از ریاست دکتر عارف در مجلس دهم گفت: فراکسیون امید که متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب ، اعتدال‌گرا و اصولگرایان مورد حمایت این ائتلاف است در این مورد تصمیم گیری خواهند کرد.مشاور عارف ادامه داد: در این راستا دکتر لاریجانی که در حوزه انتخابیه قم مورد حمایت اصلاحات  و جریان حامی دولت بودند در تعیین ترکیب ارکان مجلس آینده در تداوم این ائتلاف همراهی خواهند کرد. تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند با نمایندگان محترم مجلس است ، اما با توجه به خط مشی دکتر عارف و بحث اخلاقی بعید می‌دانم ایشان بخواهند از کاندیداتوری ریاست مجلس انصراف دهند، زیرا به خواست مردم که خواهان تغییر هستند احترام خواهند گذاشت.نامه نیوز این خبر را منتشر کرده است.

نمایندگان پارلمان در اروپا چقدر حقوق می گیرند؟
نمایندگان پارلمان در کشورهای مختلف اروپا مبالغ متفاوتی را به عنوان حقوق دریافت می کنند. برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعضای پارلمان خود حقوقی چند برابر بیش از سایر کشورها در نظر می گیرند.در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایتالیا بیشترین و بلغارستان کمترین حقوق را دریافت می کنند.نمایندگان پارلمان ایتالیا رقمی حدود ۱۶۷ هزار یورو در سال (تقریبا ۶۵۱ میلیون تومان) را به عنوان حقوق می گیرند این درحالی است که این رقم برای نمایندگان پارلمان بلغارستان سالانه تنها ۱۶ هزار و ۳۱۸ یورو (حدود ۶۲ میلیون تومان) است.قانونگذاران در بریتانیا، ایتالیا، اتریش، آلمان و هلند همچنین درآمد بیشتری نسبت به اعضای پارلمان اروپا دارند که سالانه تنها ۹۶ هزار یورو (تقریبا ۳۷۴ میلیون تومان) کسب می کنند. عصر ایران این خبر را منتشر کرده است.

فرمانداری ملارد سفر احمدی‌نژاد را لغو کرد
قرار بود یادواره شهدا با نام پدران آسمانی با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق در گلزار شهدای شهر ملارد برگزار شد که با مخالفت فرمانداری شهرستان لغو شد.مسئول کانون فرهنگی مسجد جامع ملارد و عضو شورای اسلامی این شهر که متولی این مراسم بود اظهار کرد: از قبل از لغو سفر محمود احمدی‌نژاد به ملارد بنرهای اطلاع‌رسانی این سخنرانی از سطح شهر جمع‌آوری شده بود.حاجعلی بحری بیان کرد: این سفر بنا بر مخالفت فرمانداری ملارد لغو شد و به خاطر حواشی ایجادشده با نامه‌نگاری که با دفتر رئیس جمهور سابق داشتیم، این سفر به تعویق افتاد.فارس این خبر را منتشر کرده است.

دانشگاه آزاد وزیر سابق اطلاعات را راه نداد

با وجود هماهنگی مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران شمال با مسئولان این دانشگاه برای برگزاری برنامه‌ای با حضور حجت‌الاسلام حیدر مصلحی در این واحد دانشگاه آزاد، مسئولان این دانشگاه مانع برگزاری این برنامه دانشگاهی شدند.یکی از مسئولان بسیج دانشجویی در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: از شب گذشته مسئولان واحد دانشگاه آزاد در تماس با مسئولان بسیج خواستار لغو برنامه شدند.وی گفت: فضای امروز دانشگاه به‌دلیل افزایش تعداد نیروهای حراست امنیتی شده بود و در نهایت مراسم سخنرانی ایشان لغو شد. این خبر را تسنیم منتشر کرده است.

شرط بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران

سخنگوی بوئینگ با اشاره به دیدارهای اخیر نمایندگان این شرکت با هیات ایرانی تاکید کرد که هرگونه حصول توافقات در قبال فروش هواپیما به ایران، مشروط به موافقت دولت آمریکا است.به گزارش انتخاب، شرکت هواپیماسازی بوئینگ که این هفته هیئتی را برای مذاکره با ایران به تهران فرستاده بود، می‌گوید گفت‌وگوهای انجام شده را تنها «یک گام» خوانده و هرگونه فروش هواپیما به ایران را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :