مدير جهاد كشاورزي بافق گفت: عمليات گرده افشاني در بيش از دوهزار هكتار از نخيلات اين شهرستان انجام شد.
کد خبر: ۲۱۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵ 16 April 2016

به گزارش تابناک یزد،حميد عسكري باقر آبادي اظهار كرد: گرده افشاني از مهمترين و حساس ترين عمليات زراعي خرما است و نقش بسيار مهمي در توليد محصول و بهبود كيفيت و كميت آن دارد.

وي خاطر نشان كرد: اين عمل در سطح نخيلات بافق هر سال در نخستين روزهاي فصل بهار به همين منظور به صورت دستي انجام مي شود و تا يكماه ادامه خواهد داشت.
مديرجهاد كشاورزي بافق با اشاره به فرا رسيدن زمان گرده افشاني نخلستانها افزود: در عمل گرده افشاني كه به صورت سنتي يا دستي انجام مي گيرديك كارگر ماهر در فاصله زماني 45 روزه قادر به گرده افشاني 650 درخت خرما است .
اين مسوول با بيان اينكه گرده افشاني خرما در گويش محلي گُشن دادن يا بو دادن گفته مي شود ياد آور شد: چنانچه بهره برداران اين اقدام را انجام ندهند نخلستانها عاري از محصول خرما خواهد شد.
عسكري باقرآبادي درخت خرما را گياهي دو پايه خواند و افزود: گل هاي نر و ماده اين درخت به صورت جدا از هم روي پايه هاي جداگانه قرار دارند و از طرفي عمليات گرده افشاني به وسيله باد و يا حشرات به طور مناسبي انجام نمي گيرد.
وي خاطر نشان كرد: دستيابي به محصول مناسب چه از نظر كمي و چه از لحاظ كيفي به ميزان تلقيح گلها بستگي دارد كه معمولاً بايد به وسيله انسان انجام شود.
عسكري گفت: در حال حاضر بيش از 2 هزار و 500 بهره بردار در بخش نخيلات بافق فعاليت مي‌كنند و سالانه بيش از چهار هزار و پانصد تن خرما در اين شهرستان توليد مي شود كه مهمترين ارقام آن بومي، كبكاب، زاهدي و پيارم است.
به گزارش ايرنا دو هزار و 169 هكتار از اراضي شهرستان بافق زير كشت خرما قرار دارد كه يكهزار و 899 هكتار آن بار ور و بقيه نهال است.
از ابتداي دهه 70 خورشيدي كه طرح اصلاح نخيلات در بافق به اجرا درآمد بسياري از درختان خرماي بومي جاي خود را به پا جوش خرماي كبكاب، پيارم و زاهدي داد كه از برازجان بوشهر به اين شهر آورده شده بود و امروز اين پا جوش ها به درختان نخل بار ده تبديل شده و خرماي مرغوب را وارد بازار مصرف مي كند.
بافق با 40 هزار نفر جمعيت در فاصله 110 كيلومتري يزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار