رئیس اداره بهزیستی بابل
رئیس اداره بهزیستی بابل گفت: حذف آسیب‌های اجتماعی در هیچ کشوری امکان‌پذیر نیست ولی با آگاهی بخشیدن می‌توان نرخ آسیب‌ها را کاهش داد که مبنای آن مداخله پیشگیرانه است.
کد خبر: ۲۱۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 21 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، حمید مشتاقی در نخستین همایش تأثیر شبکه‌های اجتماعی و افزایش نرخ طلاق در سالن همایش شورای اسلامی شهر بابل، اظهار کرد: اورژانس 123 بهزیستی بابل در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته و با مشاوره تلفنی و حضوری سعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد که مهم‌ترین وظیفه آن بازگشت افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده زندگی است.

وی حضور در محلی که کودک یا همسرآزاری، خودکشی و ... رخ می‌دهد را از وظایف این اورژانس برشمرد و افزود: این همایش با درایت مدیر موسسه خیریه مهرآرا شمال برای بررسی ابعاد مختلف آسیب‌ها و اختلافات حاد زندگی برگزار شد.

رئیس اداره بهزیستی بابل تصریح کرد: حذف آسیب‌های اجتماعی در هیچ کشوری امکان‌پذیر نیست ولی با آگاهی بخشیدن می‌توان نرخ آسیب‌ها را کاهش داد که مبنای آن مداخله پیشگیرانه است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین خانواده‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند در مرز طلاق و ایستگاه آخر زندگی مشترک قرار دارند ولی اقدامات ما می‌تواند از آسیب‌های بعد از طلاق جلوگیری کند.

مشتاقی از افزایش کودک و همسرآزاری، افزایش تعداد دختران و پسران فراری در جامعه خبر داد و بیان کرد: باید با برنامه‌ریزی مدون از این امر جلوگیری کرد.

* باید قبل از ورود تکنولوژی به کشور فرهنگ استفاده از آن در جامعه ترویج شود

ملیحه حلیمی نیز در این همایش با تبریک میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر، اظهار کرد: استفاده از شبکه‌های مجازی در کشور امری ضروری است و کاربردهای مختلفی دارد، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده درست از آن است.

وی با اشاره به مزایای شبکه‌های اجتماعی، افزود: ارتباط با خانواده و دوستان، برقراری ارتباط جهانی و به‌روز بودن، دریافت آخرین اخبار، پر کردن اوقات فراغت، استفاده از مطالب سرگرم‌کننده، تبلیغات رایگان، سرعت بالای انتشار اخبار و اطلاعات، آشنایی با افراد جدید و به اشتراک گذاشتن مسائل روز در شبکه‌های اجتماعی از مزایای این شبکه‌ها است.

روانشناس و مشاور مدارس بابل تصریح کرد: کم‌‌حرفی و کم‌حوصلگی افراد، اعتیاد به حضور در این فضاها، گران بودن کمپ‌های ترک شبکه‌های مجازی بیش از هزینه کمپ مواد مخدر، انزوا خانوادگی و اجتماعی، افت بسیار زیاد تحصیلی، دوستی با جنس مخالف و دادن اطلاعات غلط به همدیگر که گاهی پسرها خود را دختر معرفی کرده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، افزایش آمار طلاق در جامعه، ضعف جسمی به سبب کم‌تحرکی، کاهش احترام به خانواده، تغییر الگوی همسرگزینی و انتخاب همسران در فضای مجازی، بالا رفتن سن ازدواج در پسران، تغییر فرهنگ و تعارض ارزش‌ها در جامعه، شکاف نسل‌ها و عدم درک متقابل، انحراف اهداف زندگی در فرد، ایجاد سردرگمی و آشفتگی، افزایش افسردگی و افزایش احتمال شکست عاطفی از آسیب‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

وی مهم‌ترین عامل پیشگیری را فرهنگ‌سازی مناسب برشمرد و گفت: باید قبل از ورود تکنولوژی به کشور فرهنگ استفاده از آن در جامعه ترویج شود.

حلیمی ادامه داد: آگاهی افراد خانواده و داشتن حس خوب به زندگی، ایجاد فضای صمیمی در خانواده و برقراری ارتباط عاطفی درست در خانواده می‌تواند از اثرات سوءاستفاده از شبکه‌های مجازی را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: براساس تحقیقات انجام‌شده مهم‌ترین علت وابستگی به شبکه‌های مجازی در جوانان احساس و نیاز به گفت‌وگو و برقراری ارتباط است که بسیاری از خانواده‌ها ندارند.

حلیمی یادآور شد: این که گفته می‌شود مردها برای مشکل جنسی به شبکه‌های اجتماعی پناه می‌برند امر نادرستی است زیرا تحقیقات ثابت کرده به سبب عدم ارتباط مناسب بین همسران است.

این روانشناس و مشاور در پایان گفت: معرفی سایت‌های مفید به خانواده، اهمیت دادن و تشویق فرزندان به درس خواندن، رفتن به کلاس ورزش، انجام آشپزی خانوادگی، افزایش اطلاعت اینترنتی والدین و آگاهی از کار موبایل‌های جدید عرضه‌شده به بازار می‌تواند سبب کاهش ناهنجاری‌های فضای مجازی در جوانان شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار