فرماندار شهرستان اسدآباد از خسارت چهار میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومانی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۲۱۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 25 April 2016
فرماندار شهرستان اسدآباد از خسارت چهار میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومانی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، "مسعود بکایی" در ستاد مدیریت بحران شهرستان اسدآباد، اظهار کرد: طی بارندگی‌های ١٠روز اخیر خسارت بسیاری به اماکن مسکونی روستایی، اراضی کشاورزی، انبارها و اصطبل‌ها وارد شد که خوشبختانه خسارت‌ها و تلفات جانی به همراه نداسته است.

وی از تخریب ١٠٠ واحد مسکونی روستایی در این شهرستان بر اثر بارندگی‌ها خبر داد، افزود: طبق برآوردهای اولیه در بخش مسکن و راه و معابر شهری و روستایی تا کنون ۶٠٠ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

بکایی با بیان اینکه اکثریت این منازل روستایی گلی و یا خشتی با قدمت 30 یا ۴٠ ساله بوده‌اند، ادامه داد: در سطح روستاهای اسدآباد ٧٠ درصد منازل روستایی کم‌دوام و یا بی‌دوام هستند و تنها ٣٠ درصد مساکن روستایی بهسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ٧٠ درصد مساکن روستایی به علت عدم استحکام بنا احتمال آسیب‌دیدگی در جریان زلزله، باران و حوادث شدید نسبت به آنها متصور است.

بکایی میزان کل خسارت ناشی از بارندگی‌ها را در این شهرستان در مجموع پنج میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: متاسفانه با توجه به خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی شهرستان، پوشش بیمه‌ای محصولات پایین است به طوریکه از ۶٠ هزار هکتار از مزارع کشاورزی دیم و آبی و باغ‌ها در حدود ١٠ درصد از محصولات تحت پوشش بیمه هستند.

وی با تاکید بر ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی افزود: آمار بارش طی سال زراعی 95-94، از مهرماه تا کنون ۵٠٢ میلیمتر در شهرستان اسدآباد ثبت شده است.

بکایی بارندگی فروردین‌ماه امسال را با ١۶٢ میلیمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر دانست و تصریح کرد: ورودی آب در یک‌ماه اخیر به پشت سد نعمت‌آباد از طریق دریچه‌ها دو میلیون مترمکعب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه سد نعمت‌آباد دارای پیشرفت فیزیکی ۶٨ درصد است که پیش‌بینی می‌شود با اختصاص اعتبارات و جذب اعتبار تا دو سال آینده این پروژه افتتاح شود.

بکایی در ادامه با اشاره به حوضچه تزریق مصنوعی رود خنداب عنوان کرد: این پروژه بعد از گذشت ١٠سال از احداث و تکمیل طی بارندگی‌های اخیر امسال سرریز شد.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان مطلوب آب در رودهای آجین، هلور و شهاب نیاز است مطالعاتی برای ایجاد حوضچه‌های تزریق مصنوعی صورت گیرد تا با انجام تمهیدات لازم آب‌های روان به زیرزمین هدایت شده تا از این طریق آب‌های زیرزمینی در دشت اسدآباد تقویت و از خروج این آب‌ها به خارج از دشت جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار