مديرعامل شركت توسعه فضاي فرهنگي شهرداري تهران از افتتاح موزه ويژه حماسه خرمشهر همزمان با سالروز آزادسازي اين شهر خبر داد.
کد خبر: ۲۱۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳ 26 April 2016
عليرضا جعفري روز سه شنبه افزود: طرح پروژه‌ ساخت موزه‌ سراسر نماي «پانوراما» عمليات بيت‌المقدس با هدف معرفي اين بخش از حماسه‌ بزرگ دفاع‌ مقدس و پاسداشت ارزش‌هاي آن به دستور محمدباقر قاليباف شهردار تهران تهيه و معماري آن به مسابقه‌ گذاشته شد. 

وي معرفي حماسه بزرگ خرمشهر و عمليات بيت المقدس و پاسداشت ارزش هاي آن را از اهداف ايجاد پانوراماي حماسه خرمشهر عنوان كرد و گفت: حفظ و ثبت مكرر خاطرات عمليات فتح خرمشهر در فضايي موزه اي ضمن بازسازي صحنه ها توسط تصاوير، نقاشي ها، اشياي به جا مانده از جنگ و نمايش وحدت و حماسه ملي در قالب تصاوير و نقاشي ها در فضايي مدور و به شيوه پانوراما از ديگر اهداف اجراي اين طرح است. 

مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به همكاري دانشگاه صنعتي شريف در اجراي پروژه‌ ساخت موزه‌ سراسر نماي عمليات بيت‌المقدس(حماسه خرمشهر) گفت: به دليل منحصر به فردبودن پروژه، تيم هاي متعدد خارجي و داخلي طرح هاي اوليه خود را براي بهبود وضع آكوستيكي(عايق صوتي) داخلي موزه پانوراما ارائه دادند. 

جعفري با بيان اينكه شركت هاي اروپايي براي طراحي گنبد پروژه عمليات بيت‌المقدس قيمت هاي بسيار بالا و براي طراحي نهايي و اجراي اين پروژه برآورد هزينه چند ميليارد توماني ارائه كردند افزود: در اين ميان، شهرداري تهران با اعتماد به سرمايه هاي داخلي از دانش متخصصان ايراني استفاده كرد و آزمايشگاه آكوستيك دانشگاه صنعتي شريف با همكاري كارشناسان داخلي اقدامات مربوط به طرح نما و اجراي كف گنبد را انجام داد. 

وي با اشاره به استفاده از حدود 30 پروژكتور بر روي سطح داخلي گنبد موزه پانوراماي عمليات بيت المقدس گفت: با توجه به هزينه هاي بالاي نمونه هاي خارجي، براي نخستين بار در كشور موضوع تنظيم فيزيكي و چيدمان پروژكتورها با اعتماد شركت توسعه فضاهاي فرهنگي به سرمايه هاي داخلي و بهره گيري از توان علمي متخصصان ايراني با كاهش 80 درصد هزينه ها تهيه و انجام شده است. 

مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران با بيان اينكه حماسه بي نظير و ماندگار فتح خرمشهر در سوم خردادماه1361و پيروزي افتخارآفرين عمليات 26 روزه بيت المقدس ، آن را براي هميشه در تاريخ ايران جاودانه كرده افزود: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است خردادماه سال جاري پروژه سراسرنماي حماسه خرمشهر(عمليات بيت المقدس) به عنوان بخشي از باغ موزه دفاع مقدس بهره برداري و در اختيار عموم شهروندان قرار گيرد. 

موزه حماسه خرمشهر در شمال اتوبان همت در مجاورت باغ موزه دفاع مقدس يك اثر هنري خلاقانه است كه به موضوع اشغال، دفاع و آزاد سازي خرمشهر و به شكل ويژه به موضوع عمليات بيت المقدس مي پردازد. 

اين پروژه با مساحت سه هزارو 844 متر مربع و زير بناي هشت هزارو 580 متر مربع، جزو سه پانوراماي بزرگ جهان و نخستين آن در خاورميانه محسوب مي‌شود. 

معماري موزه مشتمل بر سه بخش تالار اصلي پانوراما، گالري بيت المقدس و فضاي جانبي تعريف و تهيه شده، اين ساختمان در دو طبقه و ورودي هاي آن بر اساس طرح هاي مورد استفاده در عمليات «بيت المقدس» طراحي شده است. 

اين موزه پانوراما با يك نقاشي عظيم ديواري در ديواره داخلي گنبد تمام وقايع مستند خرمشهر از اشغال، حصر و سپس آزادسازي را لحظه به لحظه روايت مي كند و از اين منظر يك موزه خاص و منحصر به فرد است. 

با توجه به ويژگي‌هاي منطقه عملياتي عمليات بيت المقدس كه بين چهار محور آبي كرخه كور، كارون، اروندرود و هورالهويزه محصور بود و موقعيت جغرافيايي شهر خرمشهر در ساحل اروندرود، ساختمان موزه پانوراماي عمليات بيت المقدس به شكل جزيره‌اي طراحي شده كه اطراف آن را آب فرا گرفته است. 

بر اساس اين گزارش با توجه به ويژگي‌ها و شكل كلي موزه پانوراما، اين جزيره، كه در واقع نماي بيروني موزه است، به شكل يك نيم‌كره طراحي شده است.

پانوراماي حماسه خرمشهر داراي بخش هاي مختلف از جمله نقاشي ديواري سطح داخلي كره، گالري هاي آثار تجسمي، آثار حجمي، مقاومت 45 روزه، ماكت عمليات بيت المقدس، فضاي پانوراماي تصاوير ديجيتال، آب نما، فضاي باز و فروشگاه است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار