ناحیه صنعتی هلیلان از حرف تاعمل
نکته قابل توجه اینجاست که از آغاز کلنگ زنی ناحیه صنعتی هلیلان تا ابتدای دولت یازدهم اعتباری بالغ بر 7میلیارد ریال اختصاص داده شده است که تنها ثمر این اعتبار تخصیص یافته نصب تابلو بزرگی ست که حتی اگر قاب آن طلا فرض کنیم !باز هم هزینه کرد این اعتبار به این مبلغ نخواهد رسید.
کد خبر: ۲۱۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 30 April 2016

اگر در طول این سالها گذرتان به بخش هلیلان خورده باشد، با عبور از شهر توحید ودر حد فاصل روستای شیراوند وچشمه ماهی؛حتما یک تابلو بزرگ که نام" ناحیه صنعتی هلیلان" بر روی آن نگاشته شده است باتعدادی تیر برق توجه شما را به خود جلب نموده است.

به گزارش تابناک ایلام ،سال 1390 با حضور معاون عمرانی استانداری وقت وبا هزاران امید وآرزو که کوچکترین آن رونق صنعتی وکاهش بیکاری منطقه محروم هلیلان بود؛ کلنگ ناحیه صنعتی هلیلان بر زمین زده شد اما باگذشت 5سال، در این ناحیه صنعتی فقط چند تیر برق و تابلویی علم شده است.

نکته قابل توجه اینجاست که از آغاز کلنگ زنی ناحیه صنعتی هلیلان تا ابتدای دولت یازدهم اعتباری بالغ بر 7میلیارد ریال اختصاص داده شده است که تنها ثمر این اعتبار تخصیص یافته، نصب تابلو بزرگی ست که حتی اگر قاب آن طلا فرض کنیم !باز هم هزینه کرد این اعتبار به این مبلغ نخواهد رسید.

هرچند در دولت گذشته طرحهای غیر کارشناسانه وفاقد پشتوانه فکری فراوانی در سرتاسر کشور وبه تبعه آن استان ایلام کلنگ زنی شد وعلیرغم بلعیدن میلیاردها تومان از بودجه های بیت المال ،هیچگاه در عمل به بهره برداری نرسیدند اما توجه به طرح احداث ناحیه صنعتی هلیلان نظربه توسعه نیافتگی ها وضعف ساختارهای اقتصادی وبالا بودن نرخ فاکتورهای متعدد توسعه ای از سویی ووجود ظرفیتهای متنوع وجذاب اقتصادی در این بخش محروم ؛می تواند دردرازمدت بسیار موثر واقع شود اما گویا قرار است علیرغم گذشت افزونتر از نیمی از عمر دولت یازدهم این طرح کماکان در حد وقواره یک تابلو باقی بماند!

خبرنگار تابناک ایلام بمنظور پیگیری وضعیت این ناحیه صنعتی وبررسی موانع ومشکلات سد راه اجرایی شدن این طرح مهم با بخشدار هلیلان تماس برقرار نمود اما ایشان مجوز مصاحبه در این خصوص را نداشتند وانجام مصاحبه را منوط به کسب اجازه از فرماندار شهرستان دانستند ،اما به هرحال خبرنگار ما موضوع را از رییس شورایی شهر توحید هلیلان که تاحدودی از کم وکیف ماجرا باخبر بود جویا شدند.

کورش کمری رییس شورای اسلامی شهر توحید در این گفتگو به خبرنگار ما گفت:با کلنگ زنی ناحیه صنعتی هلیلان درسال1390 امیدی  در دل مردم محروم این منطقه زنده شد که شاید با اجرای این طرح در کوتاهترین زمان رونق اقتصادی منطقه ومهمتراز همه اشتغالزایی را بدنبال داشته باشد اما بدلایلی این طرح فقط در حد یک تابلو بزرگ پیش رفته است.

رییس شواری اسلامی توحید افزود:یکی از اهداف اجرای این طرح جذب سرمایه گذاران بومی وغیربومی بمنظور اجرای طرحهای تولیدی در ناحیه صنعتی هلیلان بود اما بدلیل ضعف زیرساختها ،نبود امکانات اولیه ومهمتراز همه بیابانی بودن وغیر کارشناسانه بودن مکان این ناحیه هیچ سرمایه گذاری تاکنون حاضر به سرمایه گذاری درآن نشده است ،حتی در سالهای گذشته با وساطت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی چندین سرمایه گذار به منطقه دعوت شدند امابه محض رویت وضعیت ومکان این ناحیه از سرمایه گذاری درآن منصرف شدند.

کمری خاطرنشان کرد: چنانچه دولت از سرمایه گذاری دراین ناحیه حمایت لازم رابه عمل آورد وبازار تولیدات شناسایی وتضمین شود همچنین مشوقهای لازم دراین زمینه ارایه نماید در این صورت می توان به حضور سرمایه گذاران امیدوار شد، اما درعین حال تازماینکه سرمایه گذار از بازگشت سرمایه وتامین آتیه آن وهمچنین امنیت نسبی منطقه مطمئن نشود نباید به امکان حضور آنان  در این بخش امیدوار بود واین مهم تنها با همکاری وهمراهی مسئولین شهرستان واستان امکانپذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: الان بسترهای بسیار خوبی نظیر بازارچه مرزی مهران در استان فراهم است که می توان با شناسایی ظرفیتها و بازار تولیدات وبرنامه ریزی صحیح واصولی وهمچنین حذف موانع زائد اداری وقوانین دست وپاگیر از طریق اجرای طرحهای تولیدی در این ناحیه صنعتی، زمینه شکوفایی ،رونق اقتصادی وکاهش بیکاری در این منطقه محروم را فراهم آورد

در ادامه خبرنگار تابناک ایلام موضوع را از متولی اجرای این طرح یعنی مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام جویا شد،مرتضی دارایی در این گفتگو مکان یابی این طرح را غیر کارشناسانه اعلام کرد وگفت:ناحیه صنعتی هلیلان یکی از دهها طرحیست که بدون مطالعه  وغیرکارشناسانه در دولت قبل کلنگ زنی شده است .

دارایی اظهار داشت:برای اجرای هر طرحی ولو طرحهای کوچک بایستی از قبل مطالعات وپیش بینی های لازم به عمل آید اما اگر فکر بکنیم در هرجایی که زمینی یافت شد کلنگ احداث ناحیه یا شهرک صنعتی در آن زمین بر زمین زده شود یک تفکر غلط ومنتج به شکست خواهد بود بلکه لازم است برای اجرای چنین طرحهای اقتصادی بزرگی ابتدا مطالعات لازم و مکان یابی مناسب صورت پذیردکه متاسفانه این مم در اجرای ناحیه صنعتی هلیلان لحاظ نشده است.

وی درادامه گفت:علیرغم مشکلاتی که از نظر فنی وکارشناسانه برای مکان اجرای این طرح وجود دارد ما از ابتدای دولت یازدهم بنای احیای این طرحها را داشتیم واتفاقا مهیا نمودن بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در این ناحیه را دردستور کار جدی قرار داده ایم که نصب مخزن ذخیره آب،احداث شبکه توزیع برق وآماده سازی زیرساختها از از جمله اقداماتی است که برای تسهیل حضور سرمایه گذاران دراین ناحیه به مرحله اجرا در آمده است.

دارایی خاطر نشان کرد:اجرای سیاستهای غلط اقتصادی دولت گذشته زمینه رکود اقتصادی در کشور را فراهم آورد واین موضوع یکی ازمهمترین دلایلی بود که سرمایه گذاران نتوانند دراین ناحیه ودیگر بخش های صنعتی کشور واستان سرمایه گذاری کنند امیدواریم با بهبود شرایط پسابرجام ورونق اقتصادی کشور شاهد جذب سرمایه گذاران و فعال شدن این ناحیه صنعتی باشیم.

وی تصریح کرد:مولفه های مختلف دیگری نظیر وضعیت فضای کسب وکار ، سیاستهای خارجی وبرنامه های اقتصادی کشور در ترغیب سرمایه گذاران برای حضور دراین مناطق نقش آفرینی می کنند که انشااله با بهبود فضای کسب وکار کشور وتجدید نظر درقوانین دست وپا گیر وافزایش مشوقها شاهد بهبود وضعیت فوق باشیم.

وی به مشوقهای موجود برای سرمایه گذاری دراین ناحیه صنعتی اشاره کرد وگفت:درحال حاضر مجموعه اقتصادی دولت در استان ایلام نظیر معاونت اقتصادی استانداری وشرکت شهرکهای صنعتی آماده هرگونه همکاری با سرمایه گذاران برای حضور در این ناحیه صنعتی می باشند و دراین راستا مشوقهای لازم نیز در نظر گرفته شده است که می توان به معافیتهای مالیاتی ،اهداء زمین ارزان قیمت اقساطی وپرداخت تسهیلات ارزان قیمت با تنفس بازپرداخت اقساط اشاره کرد.

وی درپایان خواستار همکاری مسئولین محلی ،فرماندار ،استاندار  ونمایندگان مجلس شورای اسلامی ورسانه ها برای فراهم آوردن زمینه حضور سرمایه گذاران بومی وغیربومی برای سرمایه گذاری در ناحیه صنعتی هلیلان شد.

اینک که شرایط پسابرجام زمینه ای را برای بهبود شرایط اقتصادی کشور فراهم آورده است واز طرفی با آغاز فعالیت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که انتظار می رود اکثریت نمایندگان راه یافته به مجلس از بیشترین قرابت فکری وسیاسی با دولت فعلی برخوردار باشند ،شاهد ترمیم نابسامانیهای اقتصادی موجود در سر راه توسعه مناطق محروم خصوصا منطقه محروم هلیلان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار