خشکسالی‌های اخیر مسئولان استان همدان را بر این داشت تا در بسیاری از محافل از کاهش سطح زیرکشت سیب زمینی و افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح تاکید کنند ولی متاسفانه سیاست‌گزاریها نشان از افزایش سطح زیرکشت سیب زمینی در سال 95 دارد.
کد خبر: ۲۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 30 April 2016
با وجود تاکید مسئولان استان استان همدان مبنی بر کاهش سطح زیرکشت سیب‌زمینی شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول پرآب بر در استان همدان هستیم.

به گزارش تسنیم، سیب زمینی یکی از محصولات پرآب بری است که کشت آن در همدان سبب نابودی دشتهایی همچون دشت همدان-بهار و خشک شدن چاه‌های این منطقه شده است.

خشکسالی‌های اخیر مسئولان استان همدان را بر این داشت تا در بسیاری از محافل از کاهش سطح زیرکشت سیب زمینی و افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح تاکید کنند ولی متاسفانه سیاست‌گزاریها نشان از افزایش سطح زیرکشت سیب زمینی در سال 95 دارد.

براساس مصاحبه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد‌ کشاورزی همدان با تسنیم در تاریخ 29 مهر ماه سال گذشته 10 هزار و 874 هکتار برای تولید سیب زمینی تابستانه زیر کشت رفته است که امسال این میزان به 11 هزار هکتار افزایش یافته است.

با وجود بارندگی مناسب و 440 میلیمتری در سطح استان همدان اما هنوز منابع آب زیرزمینی با بحران اساسی مواجه بوده و اضافه‌برداشتهای چندین سال گذشته که سبب افت 20 متری آب در دشتها بوده جبران نشده است.

انتظار می‌رود مسئولان سیاستگزاری مناسبی را در زمینه کشت محصولات پرآب‌بری همچون سیب زمینی که به عنوان اولویت نخست محصولات استراتژیک نیز محسوب نمی‌شود را به درستی انجام دهند تا ذخایر آبی بی بدیل استان به راحتی صرف تولید این محصولات نشود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده برآورد می‌شود امسال پنج هزار و 100 هکتار از  اراضی استان  زیرکشت چغندر قند رفته و در نهایت شاهد تولید دو هزار و 600 تن محصول چغندر قند در استان همدان باشیم.

امیر لاهوتیان افزود: برای کشت و تولید چغندر قند استان با چهار کارخانه قند فعال داخل و خارج از استان شامل کارخانه های قند همدان، بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان و لرستان هماهنگی لازم را به عمل آورده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: تاکنون کشت چهار هزار هکتار از سطح اراضی چغندر قند پایان یافته و امیدواریم کشاورزان با برنامه زمانبندی مناسب نسبت به کشت مابقی اراضی اقدام کنند.

وی به کشت محصول سیب زمینی اشاره کرد و گفت : برآورد می‌شود 11 هزار هکتار از اراضی استان در سال 95 به زیر کشت سیب زمینی تابستانه برود که در این صورت پیش‌بینی می‌شود با کشت سطح یاد شده مقدار 418 هزار تن محصول سیب زمینی تابستانه تولید و برای مصرف داخل و خارج از استان توزیع شود.

مدیر امور زارعت سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: 12 هزار و 800 هکتار سیب‌زمینی پاییزه با تولید کل 500 هزار تن به مجموع تولید تابستانه استان همدان اضافه خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار