مدیرکل حفاظت محیط زیست استان که سوار بر ماشین آفرود به منطقه میشان می‌رود راه را برای دیگران باز می‌کند.
کد خبر: ۲۲۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ 02 May 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان که چندی پیش در دفاع از حقوق خرگوشی وارد شد و خواستار احقاق حقوق حیوانات بود و حسابی از این موضوع موج‎سواری کرد، در پاکسازی نمادین محیط زیست کوهستان الوند با ماشین آفرود به ارتفاعات رفت.

به گزارش فارس، حفاظت و حراست از محیط زیست به عنوان یک میراث برای آیندگان همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولتمردان بوده است و در این خصوص اقداماتی نیز صورت گرفته و البته در حال انجام است.

همدان دارای طبیعت بکر، دیدنی و قابل توجه است که این نعمت خدادادی باید به هر طریق ممکن حفظ شود و متولیان امر نیز اجازه ذره‌ای دست درازی و تخریب محیط زیست را به احدی ندهند.

همدان با طبیعتی کوهستانی دارای کوه‌ها، دره‎ها، دشت‌ها و تالاب‎ها، منطقه‌های حفاظت شده و شکار ممنوع بسیاری است که متولیان امور محیط زیست باید زمینه حراست از این نعمت را فراهم کنند.

در سال‎های اخیر به بهانه رشد و توسعه، اقدامات مختلفی در استان انجام شد که بعضی از این برنامه‎های توسعه‌محور به تخریب محیط زیست منجر شد.

در دولت یازدهم مدیریت حفاظت محیط زیست تغییر کرد و با توجه به شعارهای مختلفی که در بحث محیط زیست سر داده شد، انتظارات مردم هم در این حوزه بالا رفته است.

مردم استان می‎خواهند به بهانه معدن، کوهستان‌های پایتخت تاریخ و تمدن شخم نشود، شهروندان انتظار دارند به بهانه ایجاد مراکز تفریحی، کوهستان‌های الوند آسیب نبیند و به بهانه ایجاد زیرساخت برای گردشگری بهترین نقاط استان شاهد بالا رفتن ساختمان‌های چندطبقه و سایه‌اندازی آن بر فضای سبز نباشند.

در استان همدان تالاب‎هایی وجود دارد که در سال‌های اخیر به دلیل کم‎آبی و البته مصرف بی‎حد چاه‎های عمیق خشک شدند و امسال هم که با بارش مناسب، برخی از تالاب‏‎ها وضع خوبی پیدا کرده‎اند شنیده می‎شود که به حریم تالاب دست‎اندازی شده و تصرف شده است.

برداشت بی‎رویه ماسه از برخی نقاط در استان به طور قطع موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و البته این موضوع نیز قابل ذکر است که این روزها در باغات مختلف خارج از شهر ساخت و سازهای بسیاری رخ می‎دهد.

در این میان اداره کل حفاظت محیط زیست وظایف سنگینی بر دوش دارد و باید نظارت دقیق و مناسبی بر رعایت حقوق زیست‎محیطی در استان داشته باشد.

اداره کل حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی دارد و نظارت؛ مسئولیت ایجاد می‎کند، همین امر سبب می‎شود که مردم انتظارات قابل توجهی از متولیان حفاظت محیط زیست داشته باشند.

در راستای توجه به محیط زیست و دغدغه و نگرانی در این خصوص که شامل کوه و دشت و پرنده و چرنده و گل و گیاه و درخت و حیوان نیز می‎شود چندی پیش مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر اساس خبری که از سوی روابط عمومی این اداره در گروه‎های تلگرامی که برای رسانه‎ها ارسال شد سفر کاری و پیگیری‎های زیست محیطی را در نیمه روز و نیمه کاره رها کرد تا خود را به همدان برساند و مدافع حقوق خرگوشی باشد که گفته می‎شد زنده تشریح شده است!

خبر تشریح یک خرگوش زنده در همدان و برخورد با دبیر و مدیر خاطی و معلق کردن آنان از خدمت به سرعت در رسانه‎های مختلف مکتوب، مجازی داخلی و حتی خارجی پخش شد و همه نگاه‌ها معطوف به سنگدلی در همدان شد که خرگوشی را زنده در کلاس درس تشریح کرد.

در آن ایام که مدت زیادی از آن نگذشته برخی از دلسوزان استان بر این مهم تأکید کردند که به فرض هم که چنین اتفاقی رخ داده است اما پخش و بیان آن در سطح گسترده به نفع استان نیست اما آن روزها گوش شنوایی برای این موضوع وجود نداشت و مدام از حقوق خرگوش و چرایی این عمل قبیح و کار ناشایست معلم گفته می‌شد.

چند روزی از ماجرا گذشت و در سکوت مدیرکل آموزش و پرورش استان و صحبت‌های نامشخص مدیرکل حفاظت محیط زیست با تلاش برخی از اهالی رسانه که کشف حقیقت ماجرا و حقوق معلم به اندازه خرگوش برایشان مهم بود شکل جدیدی از ماجرا رو شد و آن هم این بود که تشریح خرگوش در دی ماه سال گذشته صورت گرفته و اصلاً مربوط به همان روز نبوده و خرگوش نیز زنده نبوده است، از سوی دیگر مشخص شد این اقدام در سال گذشته برای آمادگی حضور دانش‎آموزان در یک رقابت علمی انجام شده است.

با همه این موارد، خرگوش و تشریح و معلم در گذر روزها به فراموشی سپرده شد و مدیرکل محیط زیست استان در مواجهه با این اخبار و اطلاعات جدید حرف تازه و مهمی نزد.

خرگوش بیچاره از یاد رفت و تنها پیامد این داستان، مخابره اخبار ناخوشایندی از همدان بود که تا آن سوی مرزها نیز پیش رفت!

روزها گذشت و نوبت به پاکسازی شاید نمادین محیط زیست رسید و در راستای این اقدام مدیریت حفاظت محیط زیست در اقدامی قابل توجه با ماشین آفرود به ارتفاعات کوهستان الوند رفت تا در پاکسازی کوهستان از زباله سهیم شود.


ماشین‎های آفرود سوار بر محیط زیست

نکته مهم در این‌باره این است که بنا به تأکید فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برگزاری هر گونه مسابقات آفرود یا حضور در مناطق طبیعی و کوهستانی برای ماشین‌های دو دیفرانسیل، نیازمند مجوز است و در صورت تخلف، سازمان حفاظت محیط زیست موظف به برخورد خواهد بود.

اما با این وجود روز جمعه دهم اردیبهشت چندین ماشین آفرود بدون هماهنگی و با نظر مساعد هیأت ورزش‎های همگانی استان و مدیرکل حفاظت محیط زیست در دشت میشان حاضر شدند و مهم‌تر اینکه شخص مدیرکل نیز با یکی از ماشین‌های آفرود به دشت میشان رفته و با همان ماشین برگشته است.

اکنون در جایی که باید حفاظت محیط زیست به کاری مجوز می‌داد و با دغدغه وارد کار می‌شد و بدون مجوز از انجام این کار جلوگیری می‎کرد خود وارد کار شده و بدون در نظر گرفتن اینکه این اقدام قانونی است یا نه مبادرت به انجام کار کرده است.


به نوعی باید گفت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان که سوار بر ماشین آفرود به منطقه میشان می‌رود راه را برای دیگران باز می‌کند.

اکنون مدیریت حفاظت محیط زیست استان اقدامی را انجام داده است که می‌توان انتظار داشت مردم و شاید هم معلمان در این خصوص موضع بگیرند و سئوال کنند چرا طبیعت بکری را با ماشین رفت و آمد کردید و مسیر را برای دیگران هموار کردید!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار