کد خبر: ۲۲۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 07 May 2016


موسيقي شكلي از هنر است كه احساس، عاطفه، ادراك و شناخت انسان را بدون نياز به تكلم و زبان منتقل مي‌كند. استفاده بشر از موسيقي از ابتدا تاکنون امري آسان و قابل دسترس بوده است، چون ريتم و ملودي، به عنوان دو ركن اساسي موسيقي، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفي حركات ريتميك نيز نيازي به تكلم نداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، موسيقي زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشري است و هر قوم و ملتي بر حسب ويژگي‌هاي عاطفي و فرهنگي خود، موسيقي خاصي دارد. بدون شک با درك موسيقي، عواطف زيبا، همدردي و تفاهم بيشتر قلبي ميسر خواهد شد.

سلیقه موسیقیایی مردم تغییر کرده است

فاضل نیک رفتار، کارشناس ارشد موسیقی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، با اشاره به گسست عمیق میان موسیقی پاپ و موسیقی سنتی در جامعه امروز گفت: طی سال‌های گذشته شاهد تغییرات محسوسی در سلیقه موسیقایی مردم به ویژه نسل جوان بوده ایم.

وی افزود: هرچند بزرگان موسیقی سنتی ایران هنوز طرفداران زیادی دارند و بلیط کنسرت‌هایشان به سرعت به فروش می‌رود، ولی گروه‌های کمتر شناخته شده این سبک اقبال چندانی برای جذب مخاطب ندارند و نمی‌توانند در مقابل خوانندگان پاپ مقاومت کنند.

وی ابراز کرد: صحت این ادعا وقتی ثابت می‌شود که یک خواننده پاپ کنسرت برگزار می‌کند وتمام صندلی‌های سالن برای چند شب پر می‌شود ولی اغلب سالن‌هایی که کنسرت‌های سنتی درآنها برگزار می‌شود به زحمت تا نیمه پر می‌شوند.

این نوازنده گیتاراضافه کرد: باید پذیرفت کمتر پیش می‌آید که یک جوان 24 ساله از روی علاقه و انتخاب به سمت موسیقی سنتی کشیده شود؛ چراکه افراد دراین سن هیجان و انرژی زیادی دارند که موسیقی سنتی از عهده تخلیه آن برنمی‌آید .

وی ادامه داد: مخاطبان موسیقی سنتی از لحاظ سن، روحیه، هیجانات و حتی ازلحاظ پایگاه اجتماعی با مخاطبان موسیقی پاپ متفاوت هستند.

هیچ سبک موسیقی‌ای بر دیگری برتری ندارد

این مدرس سازدهنی خاطر نشان کرد: این تفاوت دال بر برتری هیچ یک از این سبک‌ها بردیگری نیست ولی متاسفانه برخی به صورت تعصبی به این مقوله نگاه می‌کنند.

نیک رفتار گفت: برخی معتقدند طرفداران موسیقی پاپ افرادی سبک سر هستند که هیچ درکی از اصول و قواعد حرفه‌ای موسیقی ندارند و صرفا برای تفنن به این سبک علاقه نشان می‌دهند.

این استاد موسیقی توضیح داد: این افراد فکر می‌کنند طرفداران موسیقی پاپ هنرمندان موسیقی سنتی را منزوی کرده و سرنوشت این سبک را به قهقرا می‌کشانند.

کارشناس ارشد موسیقی ابراز کرد: درمقابل کسانی هم هستند که معتقدند موسیقی سنتی به دلیل چهارچوب خشک و غیرقابل انعطافی که دارد دیگر نمی‌تواند جوابگوی نیاز روز مردم باشد.

وی یادآورشد: این افراد معتقدند جامعه نیاز به موسیقی دارد که امید را در دل های مردم زنده کند و غم و اندوه را از دلهایشان دور کند.

نیک رفتار افزود: به نظرمی‌رسد پیرو هر سبکی در موسیقی، آهنگسازان و خوانندگان سبک‌های دیگر را قبول ندارد و نمی‌پذیرد. مثلا بعضی از سنتی کارها، سبک کلاسیک را قبول ندارند و در مقابل گروهی دیگر عقیده دارند پیروان سبک سنتی به عقب برگشت دارند.

وی ابرازکرد: بدون شک طرفداران افراطی هیچ یک از این دو سبک راه به جایی نمی‌برند؛ چراکه موسیقی فاخر در هر سبکی که باشد مسیر خود را باز کرده و مخاطبان خود را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: واقعیت این است سبک‌ها فقط ابزار ارائه موسیقی هستند. در یک اثر، اگر خلاقیت، فکر و ظرافت و عمق وجود داشته باشد اثر خوب و قابل قبول خواهد بود. وسیله و سبک مهم نیست. شاید یک فرد خلاق با ساز دهنی یک موسیقی زیبا ارائه دهد. مهم تفکر و خلاقیت و عمق کار است.

مسئولان کلان دل خوشی از موسیقی پاپ ندارند

این استاد موسیقی با اشاره به ضرورت حمایت منصفانه و برابر مسئولان از همه سبک‌های موسیقی توضیح داد: متاسفانه مسئولان کلان حوزه موسیقی کشور دل چندان خوشی از سبک پاپ ندارند و بیشتر حمایت خود را به حوزه موسیقی سنتی معطوف کرده‌اند که این اصلا عادلانه نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان در حمایت از هنرمندان موسیقی پاپ و سنتی عادلانه عمل نمی‌کنند و بیشتر تمرکز خود را به موسیقی سنتی معطوف کرده‌اند.

نیک رفتار خاطرنشان کرد: گروه‌های موسیقی سنتی بهترین سالن‌های کنسرت، بیشتر تعداد مجوز انتشار آلبوم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: هنرمندان موسیقی سنتی به راحتی می‌توانند برای کنسرت‌های خود تبلیغات محیطی انجام دهند، مراسم رونمایی برای آلبوم خود برگزار کنند این درحالی است که در برخی استان‌ها مسئولان حتی اجازه برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ را هم نمی‌دهند چه برسد به این که بخواهند از هنرمندان این حوزه حمایت کنند.

وی توضیح داد: اگر برگزاری کنسرت قانونی است این قانون باید در تمامی استان‌ها اجرا شود نه این که به دلایل شخصی و کاملا سلیقه‌ای برخی مسئولان نسبت به برگزاری سبک خاصی از موسیقی مقاومت کنند.

مسئولان به انتخاب و سلیقه مردم احترام بگذارند

وی یادآورشد: درست است که موسیقی که به جامعه تزریق می‌شود بسیار مهم است ولی باید به سلیقه و خواسته مردم نیز احترام گذاشت و به آنها اجازه داد با دید باز سبک موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

وی ابراز کرد: بدون شک اگر به سلیقه و انتخاب مخاطبان در انتخاب سبک موسیقی احترام نگذاریم باید منتظر باشیم که موسیقی غربی و غیرمجاز راه خود را به خانه‌های مردم باز کنند و هدایت سلیقه موسیقیایی آنان را به دست بگیرند.

موسیقی یکی از نیازهای غریضی انسان است

سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، درارتباط با جایگاه موسیقی درزندگی مردم گفت: موسیقی یکی از نیازهای غریضی انسان است و نقش به سزایی درحفظ سلامت روحی و جسمی افراد ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: موسیقی از بدو تاریخ دربطن زندگی بشر جریان داشته و بخشی از تاریخ، فرهنگ و تمدن جوامع مختلف را روایت می‌کند.

این مسئول یادآورشد: کودکی که تازه پا به دنیا می‌گذارد با صدای ضربان قلب مادرش به آرامش می‌رسد و این آغاز شناخت او با مفاهیم موسیقی است.

نقش موسیقی در تلطیف فضای جامعه

وی توضیح داد: موسیقی فاخرنقش به سزایی در تلطیف فضای کلی جامعه دارد و کاهش وقوع برخی آسیب‌های اجتماعی را درپی دارد.

سید موسی حسینی کاشانی یادآورشد: بدون شک درکشورهایی که به موسیقی به عنوان هنری جدی و حرفه‌ای نگاه می‌شود آمار جرم ، بیماری‌های روحی و... پایین‌تر از سایر جوامع است.

وی ادامه داد: تاثیر موسیقی در افراد به گونه‌ای است که حتی در رفتارآنی و مقطعی کسانی که از سالن کنسرت موسیقی پاپ، سنتی وفولکلورخارج می‌شوند نیز به خوبی مشهود است.

وی اضافه کرد: حتی دلیل این که بسیاری از افراد شعر کلاسیک را به انواع دیگر شعر ترجیح می‌دهند نیز ریشه در کشش ذاتی انسان به موسیقی دارد چون این نوع شعر با دستگاه‌های موسیقی هماهنگ بوده و دارای وزنی آهنگین است.

برنامه ریزی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی درسال جاری

حسینی کاشانی درادامه به برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز مبنی بر برگزاری کنسرت‌های موسیقی دراستان اشاره کرد و گفت: برگزاری کنسرت‌های موسیقی مطالبه هنرمندان و علاقه مندان هنر موسیقی استان است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت .

اولویت با برگزاری کنسرت های موسیقی سنتی است

این مسئول اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز طبق روال سال‌های گذشته به این مطالبات درچهارچوب قانون و سیاست‌های کلی وزارت ارشاد پاسخ می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز ادامه داد: البته این اداره کل در موضوع برگزاری کنسرت‌ها به مدیریت ذائقه مخاطبان نیز توجه ویژه‌ای دارد و سعی دارد کنسرت‌های موسیقی را هدفمند برگزارکند.

وی توضیح داد: براین اساس اولویت اول اداره کل ارشاد درسال جاری حمایت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی است و پس از آن برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی فولکلورو پاپ برنامه ریزی می‌کند.

حسینی کاشانی یادآورشد: برمبنای همین سیاستگذاری، امسال شاهد صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی سنتی بیشتری درمقایسه با سایر سبک‌ها خواهیم بود .

وی اضافه کرد: امسال سالن‌های بزرگ‌تری برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی اختصاص می‌یابد و کنسرت‌های موسیقی پاپ درسالن‌های کوچکتر که نظارت و کنترل آنها به راحتی انجام می‌گیرد، برگزار می‌شود.

این مسئول گفت: باید به گونه‌ای پیش برویم که فضای سالن‌های موسیقی برای همه مخاطبان امن و سالم باشدتا شاهد حضور همه گروه‌های سنی درکنسرت‌های استان باشیم.

موسیقی سنتی تنها سبک فاخر موسیقی نیست

وی درادامه به برخی جهت گیری‌های نامناسب درباره موسیقی فاخر اشاره کرد و افزود: برخی تصور می‌کنند که موسیقی سنتی موسیقی فاخر است و سایر سبک‌های موسیقی از ارزش و اعتباری برخوردار نیستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز ادامه داد: خط کشی بین سبک‌های مختلف موسیقی درست نیست؛ چرا که هریک از این سبک‌ها مخاطبان خاص خود را داشته ودرداخل و خارج کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

وی گفت: بدون شک اگر سبک موسیقی ایران صرفا به همان شیوه سنتی ادامه پیدا می‌کرد، پیشرفت چندانی درهنر موسیقی اتفاق نمی‌افتاد چون آنچه موجب رشد و تعالی هنرمی‌شود تغییر است .

انتشار آلبوم‌های فاخر موسیقی پاپ درسال‌های اخیر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اضافه کرد: درطول سال‌های گذشته شاهد انتشار آلبوم‌ها و قطعات فاخری در حوزه موسیقی پاپ بوده‌ایم.

وی توضیح داد: این آلبوم‌ها توانسته‌اند جای خود را درمیان مردم باز کرده و تصور عمومی درباره موسیقی پاپ را اصلاح کنند.

وی گفت: درکنار این، تعدادی آلبوم نیز درحوزه موسیقی سنتی به بازار عرضه شده که نتوانسته‌اند رضایت عمومی را جلب کنند و دیدگاه برخی نسبت به این سبک را تغییر داده‌اند.

این مسئول ادامه داد: سبک موسیقی نباید حساسیت‌زا باشد؛ چراکه موسیقی فاخر به هرسبکی که باشد جای خود را درمیان مردم بازکرده و ماندگار می‌شود.

وظیفه ارشاد معرفی ویژگی‌های موسیقی فاخر است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز توضیح داد: وزارت ارشاد وظیفه دارد ویژگی‌های موسیقی فاخر را به مردم معرفی کرده و به فراخور امکانات و اعتباراتی که دراختیار دارد درراستای حفظ موسیقی غنی ایرانی تلاش کند.

این مسئول افزود: وزارت ارشاد هم برشعر و هم برساخت موسیقیایی آلبوم‌هایی که قرار است به بازار عرضه شوند نظارت دارد تا بتواند ذائقه مردم را به سمت موسیقی فاخر هدایت کند.

بخشی از هویت و فرهنگ ایرانی – اسلامی درهنر موسیقی کشور نهفته است

حسینی کاشانی گفت: بخشی از فرهنگ و هویت غنی ایرانی – اسلامی در موسیقی کشور نهفته است بنابراین هم هنرمندان و هم مسئولان این حوزه وظیفه دارند ازاین داشته‌های فرهنگی حفاظت و آن را به نسل‌های بعد انتقال دهند.

وی در پایان یادآورشد: هنرمندان موسیقی باید با استفاده از علم روز دنیا و شیوه‌های جدید نسبت به تولید آثار فاخر دراین حوزه اقدام و ازاین طریق زمینه رشد و شکوفایی بیش ازپیش این هنر متعالی را فراهم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار