آبشار مارگون که عنوان زیباترین آبشار خاورمیانه را یدک می کشدT این روزها با اصلاح زیرساختها، مهیای میزبانی از گردشگران می شود.
کد خبر: ۲۲۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴ 09 May 2016
تابناک فارس به نقل از مهر:آبشار مارگون در استان فارس به ارتفاع ۷۰ متر و عرض ۱۰۰ متر در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان سپیدان به یاسوج و در ۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار گرفته که حاصل رودخانه کمهر و حوزه آبخیز آن است.

آبشار مارگون یکی از بزرگترین و باشکوه ترین آبشارهای ایران به شمار می رود که در استان فارس قرار دارد.

مارگون تنها آبشاری است که در زمستان‌ها با وجود یخ بستن همچنان در جریان است. دامنه شیب دار و پردرخت، کوههای سر به فلک کشیده و صخره های خزه بسته چشم انداز بسیار زیبایی از مارگون به تصویر در آورده است.

منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال ۷۸ با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و... از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می رود.

طی این سالها مشکلات زیرساختی مختلفی گریبان این آبشار را گرفته بود که از سال گذشته فرمانداری شهرستان و میراث فرهنگی استان فارس نسبت به رفع مشکلات زیرساختی و همچنین ایجاد زیرساختهای بیشتر اقدام کرده اند.

در این رابطه مدیر کل میراث فرهنگی فارس گفت: میراث فرهنگی از سال ۸۰ زیرساخت‌های آبشارمارگون را مورد توجه و پیگیری قرار داد که در برخی از بخشها نیازمند اجرای زیرساخت بود و در بعضی از حوزه ها که دچار فرسایش شده بود نیز کارهای اصلاحی صورت گرفت.

مصیب امیری بیان کرد: در اواخر سال ۹۳ مطالعات آبشار به روز رسانی شد و اقداماتی نظیر سکوی نشیمن در قالب کمپ موقت اجرا شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفت اصلاح معایب روشنایی منطقه بود که در برخی فواصل سیم کشی های مورد نیاز انجام و در برحی مسیرها نیز معایب رفع شد.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه در طول این مدت شبکه برداشت آب نیز پیش بینی شد، افزود: یکی دیگر از اقدامات میراث، اجرای سنگ فرش معابر آبشار بود ضمن اینکه سرویس بهداشتی ۲۰ چشمه ای به مساحت ۱۴۰ متر نیز برای آبشار در نظر گرفته شده که ظرف دو الی سه ماه آینده بهره برداری می شود.

وی از اصلاح و تعمیرات پله های محدوده که خیز زیادی داشت نیز به عنوان یکی دیگری از اقدامات میراث در راستای رفع مسائل زیرساختی آبشار مارگون نام برد.

 راه دسترسی یکی از مشکلات آبشار مارگون

فرماندار شهرستان سپیدان  پیرامون آخرین وضعیت زیرساختها در این محدوده بیان کرد:  طی سال گذشته از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس طرحهایی برای ایجاد زیرساخت در این منطقه در نظر گرفته شد.

صالح مشتاقی لاری افزود: در این راستا میراث فرهنگی نسبت به سنگ فرش کردن قسمتی از این محدوده، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و سکوهای نشیمن‌گاه اقدام کرد اما بازهم مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

وی با اشاره به حجم زیاد ورود گردشگر به این محدوده در فصل بهار و تابستان بیان کرد: با این وجود برخی از مشکلات همچنان پابرچاست زیرا در برخی روزها شاهد ورود بیش از هزاران نفر به این محدوده هستیم به گونه ای که تردد در این مسیرها با دشواری انجام می شود.

فرماندار شهرستان سپیدان با اشاره به برخی مشکلات دسترسی به این آبشار اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی راه دسترسی به آبشار است زیرا این راه خاکی بوده و مردم برای تردد با مشکل روبه رو هستند و بودجه اداره راه سپیدان به تنهایی نمی تواند مشکل دسترسی را حل کند.

وی با اشاره به رایزنی با برخی شرکتها برای ایجاد تفرجگاه گفت: در این خصوص با برخی شرکتها برای ایجاد  تفرجگاه ها رایزنی هایی صورت گرفته و طرح هایی در این خصوص به میراث فرهنگی ارائه شده است.

مشتاق لاری افزود: منطقه مارگون جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست است از این رو اگر قرار باشد کاری صوت گیرد باید تمامی مراحل طی شود.

وی گفت: در این راستا پیشنهاد شده با توجه به پتانسیلهای موجود، دهکده گردشگری در خور شان منطقه مارگون ایجاد شود که در این خصوص نامه نگاری های لازم انجام شده است.

مشتاق لاری گفت: برای اسکان گردشگران در این منطقه خانه های مسافر، هتل و ۲۰۰ واحد گردشگری در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: اگر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود می توان نسبت به جذب گردشگر و درآمدزایی اقدام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار