معاون آموزش و پرورش مازندران
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران از راه‌اندازی پایه‌ دهم از سال تحصیلی جدید در مدارس این استان خبر داد.
کد خبر: ۲۲۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳ 10 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، اسفندیار نظری در حاشیه گردهمایی روسای آموزش متوسطه دوم کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هدف از تشکیل این گردهمایی بررسی آئین‌نامه‌های اجرایی و آموزشی با توجه به رویکرد جدید، سند تحول و استقرار متوسطه دوم است.

وی تصریح کرد: استقرار دانش‌آموزان در کلاس‌های متوسطه اول تمام شد و امسال در سال تحصیلی جدید استقرار پایه دهم انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: یکی از موضوع‌های بسیار مهم در استقرار پایه دهم موضوع هدایت تحصیلی است که دانش‌آموزان در سه شاخه و شش رشته هدایت می‌شوند.

نظری با بیان اینکه تمامی دروس پایه دهم تخصصی است، افزود: زمانی که رویکرد تغییر کرد آیین نامه‌های آموزشی نیز متحول می‌شود و در این دو روز آموزش آئین‌نامه اجرایی و آموزشی برای روسای آموزش متوسط دوم نظری کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدام‌های بسیار مهم وزارت آموزش و پرورش استقرار پایه دهم با موضوع ساماندهی فضا، تجهیزات و نیروی انسانی، است، اظهار کرد: متوسط دوم یکدوره سه ساله در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است و تمام دوره‌های آن نیز به صورت تخصصی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران افزود: دانش‌‌آموزانی که در رشته‌های علوم تجروبی، علوم انسانی، فنی و مهارتی هدایت شدند دروس تخصصی خودشان را از پایه دهم می‌خوانند.

نظری وجود نیروهای مازاد و کمبود نیرو در استقرار پایه دهم را یکی از موضوع‌های مهم در سازماندهی نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: گام سوم در استقرار پایه دهم آموزش معلمان برای تدریس کتاب‌های تازه تالیف شده است.

وی با بیان اینکه شش رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای وجود دارد، افزود: تنوع رشته در فنی حرفه‌ای با وجود 27 رشته و در شاخه کار و دانش با 107 رشته، نیازمند آموزش معلمان است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: کمیته سازماندهی معلمان تشکیل شده و از تیرماه مدرسان کشوری استان انتخاب و برای آموزش به تهران اعزام می‌شوند و تا اواخر مرداد ماه و اوایل شهریور نسبت به آموزش معلمان با توجه به رویکرد جدید کتاب‌های درسی اقدام می‌شود.

نظری گفت: با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها، به ساماندهی و جابه‌جایی مدارس نیز باید توجه کرد.

وی افزود: انتخاب و انتصاب مدیران یکی از موضوع‌های مهم در ساماندهی نیروی انسانی است که یکی از شعارهای وزیر نیز ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: در ساماندهی فضاهای آموزشی ثبت نام به موقع دانش آموزان می‌تواند کمک خوبی باشدو امسال برنامه‌ریزی به این صورت است که دانش‌آموزان در مناطق خود ثبت‌نام کنند و با جلوگیری از افزایش ثبت نامدانش‌آموزان در مراکز شهری و تراکم کلاس در شهرها صورت نگیرد.

نظری با بیان اینکه در مدارس هیئت امنایی اولویت با ثبت نام بومی آن منطقه است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا با استقرار معلمان با تجربه در روستاها، خانواده در ثبت‌نام مشکل نداشته باشند.

وی با تاکید بر شاداب سازی مدارس در حوزه پرورشی گفت: یکی از ویژگی‌های استقرار پایه دهم و رویکرد جدید برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازهم طی آموزش مهارتی از50 تا 100 ساعت در طول سه سال که از اختیارهای مدیر مدرسه است دانش آموزان در پایان تحصیلات متوسطه در یک رشته فنی مهارت می‌آموزند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران افزود: پنج درس جدید در سال جاری برای دانش آموزان با عنوان‌های تفکر و سواد رسانه‌ای، مدیریت و سبک زندگی، بهداشت محیط و انسان، هنر و کار آفرینی تدارک دیده شده تا دانش‌آموزان با تفکرات و ایده‌های جدید آشنا شوند.

نظری شیوه سنتی آموزش و پرورشمبنی بر بخوان، حفظ کن و امتحان بده را موجب پسرفت تحصیلی، از خود گسیختگی دانش آموزان و نارضایتی والدین دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین دانش‌آموزدر یک فرایند سه ساله مهارت لازم را می‌آموزند و اگر ادامه تحصیل ندهد می‌تواند در بازار کار وارد شود.

وی افزود: تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری در آموزش و پرورش مازندران برای استقرار پایه دهم آماده است و می توانیم از دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش نیز استفاده کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه سیاست وزیر آموزش و پرورش تعدیل مدارس خاص است، گفت: امسال مدارس‌هایی چون استعداد درخشان و نمونه دولتی تعدیل ثبت نام وجود دارد و در سال آینده نیز این امر ادامه می‌یابد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار