وی ثبت اثر تاریخی در فهرست آثار ملی را فاکتوری برای تخصیص اعتبار و تعیین ردیف بودجه دولتی اعلام کرد و ادامه داد : ثبت نبودن در این فهرست باعث می شود تا هزینه ای برای مرمت آثار تاریخی اختصاص نیابد .
معاون میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی مازندران افزود: اعتبارات اضطراری این اداره کل و رای زنی با برخی دستگاه ها همچون فرمانداری راهکاری برای خروج از نبود اعتبار دولتی برای ترمیم آثار تاریخی غیر ثبتی در فهرست آثار ملی است .
وی مراحل ثبت اثر تاریخی را بخاطر جمع آوری مدارک ومستندات و بررسی این مدارک در سازمان میراث فرهنگی کشور طولانی برشمرد ، ادامه داد : سال گذشته از 25 پرونده اثر تاریخی که برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال 18 اثر در این فهرست ثبت شد .
ایزدی اعلام کرد که با وجود ثبت نبودن بیشتر آثار تاریخی مازندران در فهرست آثار ملی ، تلاش وکوشش بسیاری برای صیانت و نگهداری از این آثار صورت می گیرد .
وی همچنین گفت که تنهامالکیت ۲۰ اثر تاریخی ثبتی مازندران در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد و مالکان بقیه آثار تاریخی بخش خصوصی و یا ادارات دولتی هستند .
معاون میراث فرهنگی مازندران بیشتر بناهای ثبت شده استان را خانه ، امامزاده ، مسجد و قلعه دانست و افزود : مرمت و صیانت از
این آثار تاریخی برعهده این اداره کل است .
ایزدی پشتوانه حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده را قوانین جزایی و حقوقی کشور دانست و هشدار داد : هرگونه اقدامی که منجر به
خسارت به این گونه آثار شود ، علاوه برجبران خسارت، مستوجب مجازات کیفری برای تخریب کننده است.
برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده ، تخریب آثار تاریخی جرم
محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان
ممکن خواهد بود .
معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت که این اداره کل قصد خرید و مالکیت آثار تاریخی ثبت شده ای را که در اختیار بخش
خصوصی و ادارات دولتی است ، ندارد و وارد آمدن هرگونه خسارت به این بناها را از راه قانونی پیگیری خواهد کرد .