مدیرکل امورعشایر استان تهران با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود گردشگران در فصل ییلاق ورود عشایر به دشت لار با کارت هوشمند تردد صورت می گیرد گفت: تاکنون 700 کارت هوشمند تردد ویژه عشایر کوچنده دشت لار صادر شده است.
کد خبر: ۲۲۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 14 May 2016
سیروس نصیری در این ارتباط افزود: صدور این تعداد کارت هوشمند برای تردد عشایر با توجه به فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در منطقه دشت لار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون عشایر کوچنده در منطقه میان‌بند حضور دارند تصریح کرد: از 15 خردادماه، عشایر استان تهران برای نخستین بار با داشتن کارت تردد به دشت ییلاقی لار وارد می‌شوند.

نصیری یکی از مهم‌ترین مشکلات سالانه این منطقه را حضور بی‌ضابطه گردشگران در دشت لار عنوان کرد و گفت: با استفاده از این کارت، امکان شناسایی و تفکیک گردشگران و عشایر وجود دارد و با ایجاد گیت‌های تعبیه‌شده توسط محیط زیست امکان حضور عشایر در منطقه را فراهم می‌کند.

وی افزود: دشت لار زیرساخت های لازم برای اقامت شبانه و حضور گردشگران را ندارد و شاهد آن هستیم که در 73 هزار هکتار وسعت این دشت، گردشگران با خودرو حرکت می‌کنند و زباله‌های خود را در مسیر رها کرده و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

مدیر امور عشایر استان تهران تاکید کرد: اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار بود طرحی را برای طبیعت‌گردی در حوزه لار آماده کند که به‌دلیل در تنگنا بودن اعتبارات، مطالعات آن هنوز انجام نشده است.

وی گفت: سازمان امور عشایر جانمایی‌های لازم را برای استفاده گردشگران از محدوده هایی در منطقه لار پیش بینی کرده است.

نصیری خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای گردشگران منطقه لار فراهم نشود، اداره‌کل محیط زیست استان تهران نباید اجازه حضور گردشگران و برپایی کمپ‌های شبانه را بدهد.

تولید بیش از 65 هزار و 100 تن انواع محصولات توسط عشایر در سال 94
مدیر امور عشایر استان تهران در ادامه به میزان تولیدات عشایر پایتخت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیش از 65 هزار و 100 تن انواع محصولات همچون شیر، گوشت، لبنیات، محصولات زراعی و باغی و پشم توسط عشایر تولید شده است که در مقایسه با سال گذشته از افزایش پنج درصدی برخوردار است.

وی همچنین از اجرای طرح پرواربندی و افزایش بهره‌وری برای 44 هزار رأس دام عشایری در 10 شهرستان استان تهران خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح 700 تن به تولیدات گوشت دام سبک استان اضافه شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، حدود سه هزار خانوار عشایر در استان تهران زندگی می کنند که این جامعه تولیدکننده اکنون در حال کوچ از مناطق گرمسیر به مناطق سردسیر استان تهران هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار