روابط عمومی‌ها تعامل را در تعریف و تمجید می‌دانند، اما در واقع اگر از سواد کافی برخوردار باشند، نباید اینچنین انتظار داشته باشند.
کد خبر: ۲۳۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹ 16 May 2016
به گزارش تابناک مازندران، به بهانه 27 اردیبهشت؛ روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، بررسی و ارزیابی عملکرد سه ساله روابط عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی در سطح مازندران، می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای را برای تعامل بین روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها به سوی مردم فهیم استان‌مان بگشاید، به‌همین منظور سراغ مدیران رسانه‌های محلی استان رفتیم تا نگاهی از شرق تا غرب استان مطول مازندران و نوع رفتار مدیران را نسبت به این رسانه‌های شنوا شویم.
 
ضرورت وجود سواد رسانه‌ای میان مدیران روابط 
رسانه‌ها، نمایندگان مردم نزد مسئولان و مدیران اجرائی‌اند، و باید مورد توجه و تکریم قرار گیرند.
عمومی 

 
ایمان فضلعلی مدیر مسئول سایتی در شهر شرقی استان، گلوگاه، از تخریب رسانه‌های منتقد توسط مدیران انتقاد کرد و گفت: مسئولان بجای حل مسئله و جواب به انتقاد به‌دنبال حذف صورت‌مسئله هستند. 
 
 وی با اشاره به نبود سواد رسانه‌ای در میان اغلب مسئولان، افزود: بعضی از مدیران، رسانه‌های مجازی را که قطعا خواننده و یا به عبارتی مشتری بیشتری نسبت به سایر رسانه‌های محلی دارند، با محلی برای ارائه گزارش اشتباه گرفته‌اند و تنها انتظار آنها انتشار اخبار سفارشی است، روابط عمومی‌ها تعامل را در تعریف و تمجید می‌دانند، اما در واقع اگر از سواد کافی برخوردار باشند، نباید اینچنین انتظار داشته باشند. 
 
مدیر مسئول سایت گلوگاه‌ما ادامه داد: روابط عمومی‌ها با تعامل و نشست‌های مداوم با رسانه‌ها می‌توانند معضلات شهری و یا مدیریتی را قبل از چالش، از زبان رسانه به اطلاع مدیران برسانند تا آنها درصدد رفع آن مشکلات باشند. 
 
فضلعلی یادآور شد: مدیران 
روابط عمومی‌ها، خود را مسئول دفاع از عملکرد مدیران دستگاه خود می‌دانند، و کمترین توجه را به افکار عمومی دارند.
نگاه کاسب‌کارانه به رسانه دارند و این نگاه به روابط عمومی‌های ادارات کشانده شده، درحالی‌که یک فعال رسانه‌ای به دنبال ایجاد رابطه بیشتر مردم با مدیران است نه کاسب‌کاری. 
 
روابط عمومی یعنی رابطه تعاملی با رسانه 
 
امیر اسدی مدیر مسئول سایت قائم‌آنلاین، حکایتی متفاوت از این شهرستان نسبت به استان بیان کرد و گفت: مسئولان قائم‌شهر نگاهی مثبت به رسانه دارند، از آنجایی اخبار و گزارشات انتقادی را مجدانه پیگیر و جهت رفع آن تلاش می‌کنند. 
 
وی با تاثیرگذار خواندن رسانه و شبکه‌های مجازی، خاطرنشان کرد: نفوذ بالا و سرعت انتشار حقایق و یا شایعات در رسانه‌های مجازی گاهی موجب دلخوری مسئولان می‌شود و این در ذات این نوع رسانه‌هاست که مشتریان بیشتری نسبت به روزنامه‌ها و یا رسانه‌ها مکتوب دارند. 
 
اسدی با تاکید بر نقش روابط عمومی در دستگاه‌های دولتی و انتظامی، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های ماهانه با اصحاب رسانه، باعث توجیه بیشتر مسئولان در حوزه‌ کاری‌شان می‌شود، زیرا رسانه سخنگوی مردم و مشکلات 
رسانه‌ها، بولتن دستگاه‌ها برای انعکاس یکسویه عملکرد آنها نیستند، بلکه مسئولیت ایجاد تعامل سازنده بین مردم و مسئولان هستند.
آن‌ها نیز هست. 
 
وی در ادامه گفت: رسانه‌ها زمانی تاثیرگذاری خود را نشان می‌دهند که بتوانند گره‌ای از مشکلات جامعه باز کنند، یعنی همان وظیفه دستگاه‌های دولتی و تحقق این هدف مشترک، مستلزم همکاری و تعامل منطقی بین رسانه‌ها و روابط عمومی‌‌هاست. 
 
  
اعتماد به رسانه 

روح‌ا... قلی‌پور، مدیرمسئول پایگاه خبری بابل‌نوین در انتقاد از رابطه میان مسئولین و رسانه در شهرستان بابل، گفت: بعضی از ادارات در این شهرستان با خط مشی رسانه‌ای اشتباهی مدیریت می‌شوند. 
 
وی با اشاره به عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی در حوزه روابط عمومی‌ها، تاکید کرد: فقدان تعامل میان روابط عمومی ادارات با رسانه‌ها به مدیریت آن سازمان، اداره و یا نهاد بر‌می‌گردد، بعضی از ادرات در بابل نگاه رفع‌تکلیفی به رسانه دارند که اگر مجبور شوند پاسخ کلی می‌دهند درغیر اینصورت رغبتی برای پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران و مشکلات مطرح شده در اجتماع را ندارند. 
 
مدیرمسئول پایگاه خبری بابل‌نوین افزود: بعضی از مدیران روابط عمومی‌ها به دلایلی مدیران کل را به بهانه به خطر افتادن جایگاه‌شان 
مدیران نگاه کاسبکارانه به رسانه دارند و این نگاه به روابط عمومی‌های ادارات کشانده شده است.
از رسانه می‌ترسانند و مانع ارتباط مستقیم با آنها می‌شوند. 
 
قلی‌پور در بیان راه‌کارهای تعامل بیشتر میان مسئولان و رسانه‌ها، گفت: جدای از فعالیت روابط عمومی‌ها، مسئولان باید تیم مشاوره رسانه‌ای داشته ‌باشند تا نظرات رسانه و جامعه با فیلترهای کمتر به آنها منتقل شود. 
 
معادله جاری: شهرستان کوچک، روابط عمومی ضعیف و بی‌فروغ 

سید احمد حسینی خبرنگار محلی و مدیر مسئول سایت خبری بصیرنیوز شهرستان فریدونکنار، با بیان اینکه یکی از فقیرترین شهرستان‌های استان مازندران در حوزه رسانه فریدونکنار است، گفت: اصولا روابط عمومی در دستگاه‌های اداری شهرستان‌های کوچک تشریفاتی هستند، در فریدونکنار، که ادارات فراوانی وجود دارد، تنها 2 یا 3 روابط عمومی فعال حضور دارند. 
  
وی در انتقاد از نبود سواد رسانه‌ای در مدیران روابط عمومی‌ها، اذعان کرد: مسئول روابط عمومی فرمانداری این شهرستان، با توجه به اینکه خود از خبرنگاران یکی از روزنامه‌های
جدای از فعالیت روابط عمومی‌ها، مسئولان باید تیم مشاوره رسانه‌ای داشته ‌باشند تا نظرات رسانه و جامعه با فیلترهای کمتر به آنها منتقل شود.
محلی کم‌اهمیت در مازندران است و به دنبال کسب تبلیغات خبری برای رسانه مدنظر فعالیت می‌کند، در بسیاری از جلسات خبرنگاران دیگر دعوت نمی‌شوند که تنها دلیل این اتفاق، نبود مطالبه مدیران از این دست روابط عمومی‌هاست. 
 
حدیث متفاوت رفتار رسانه‌ای مدیران روابط عمومی‌های مازندران را باید در راس مدیریت استان جستجو کرد. 
 
به اعتقاد برخی از فعالان رسانه‌ای، ربیع فلاح جلودار، استاندار مازندران، از آغاز کار و به دلایل متعدد، با رسانه‌ها برخورد زاویه‌داری داشت، که بر همان اساس عزل و نصب‌ مدیر روابط عمومی استانداری را با مشی کاملا سیاسی انجام داد. 
 
این نوشتار، ضمن ارج‌نهادن به زحمات مدیر روابط عمومی استانداری و همکاران فعال در این روابط عمومی، انتصاب جناحی و سیاسی مدیر روابط عمومی استانداری را غیرطبیعی نمی‌داند، اما برخورد سیاسی و جناحی این مدیر با رسانه‌ها در جریان کاری را غیرحرفه‌ای و مضر می‌پندارد که با حفظ احترام وی به‌ویژه استاندار، رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی با اصحاب رسانه‌ها را برای اقناع افکار عمومی مردم فهیم استان، بسیار ضروری و راهگشای رفع معضلات و چالش‌های رشد و توسعه مازندران عزیز می‌داند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار