کد خبر: ۲۳۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ 20 May 2016
آرمان، درباره وضعیت اقتصادی کشور اینطور نوشته است: مشکل اساسی ما اکنون بی‌تدبیری، اشتباه در تصمیم‌گیری و کمبود منایع مالی کشور است. نظر به اینکه مدتی اقتصاد کشور در تحریم قرار داشت، تامین مالی خارجی و ورود سرمایه بین‌المللی به کشور غیرممکن بود و از این نظر ما محروم بودیم. از طرف دیگر، به علت همین تحریم‌ها در چند سال اخیر رکود عمیقی بر اقتصاد ایران حکمفرما شد و درآمد آحاد جامعه تنزل پیدا کرد. در دوره یاد شده، پس‌انداز افراد، شرکت‌ها، سازمان‌های بازنشستگی و ... هم پایین آمد، بنابراین اکنون پس‌انداز داخلی ایران هم با محدودیت مواجه است.

 علاوه بر این، نظام پولی و مالی ما به‌ویژه شبکه بانکی با مشکلات فراوانی مواجهه است. نظام بانکی کشور به علت مطالباتی که از دولت دارد و معوقاتی که دولت در پرداخت بدهی‌های خود داشته است در انجام تعهدات بانکی پسرفت داشته است و امکان توسعه اعتبارات بانکی به صورت تسهیلات بلندمدت وجود ندارد. همچنین چون بودجه دولت هم مبتنی و متکی بر درآمدهای نفتی است و درآمدهای نفتی هم در این مدت منحنی نزولی را پیموده، دولت هم با کسری بودجه مواجه است و در ضمن مقدار زیاد بدهی هم که از دولت گذشته به جا مانده، بر مشکلات دولت افزوده است. مجموعه این عوامل منجر به این شده است که ما اکنون با مضیقه شدید مالی مواجه باشیم و برخلاف تصور اولیه هم موفقیت برجام هنوز به طور محسوس قابل مشاهده نیست...

با توجه به عواملی که به آن اشاره شد، به نظر می‌رسد دولت و مسئولان باید در این زمینه چند اقدام اساسی انجام دهند. در وهله اول باید فضای کسب و کار بهبود پیدا کند. سپس نظام مالی ما به یک اصلاح اساسی نیاز دارد، یعنی هم شبکه بانکی کشور، هم بورس اوراق بهادار ایران نیازمند اصلاحات اساسی درون خود هستند تا دیگر نهادهای مالی بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. سوم اینکه مناسبات بین‌المللی ما باید هر چه سریع‌تر به وضعیت عادی و مطلوب خود بازگردد تا دیگر بهانه‌ای برای رقیبانمان وجود نداشته باشد تا آنها به بهانه‌های مختلف از دسترسی ایران به بازارهای جهانی جلوگیری کنند. در نهایت ما باید یک سیاست تجاری و صنعتی داشته باشیم که ضمن حمایت از صنایع داخلی بتوانیم گسترش صادرات صنعتی و فنی را در پیش بگیریم. اگر بتوانیم این اقدامات را به درستی انجام دهیم، زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود و نسل جوان که پنجره جمعیتی را تشکیل می‌دهند دارای شغل می‌شوند. در این صورت علاوه بر افزایش تولید ملی و بالا رفتن شاخص GDP، رفاه جامعه نیز افزایش پیدا می‌کند. پس این اقدامات نه فقط از لحاظ اقتصادی، بلکه از منظر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، روان‌شناسی و ... برای کشور مفید واقع می‌شود و مقدار زیادی از آفات اجتماعی، آسیب‌های فردی و جرایمی نظیر دزدی، فحشا، قاچاق کالا، جنایت، اعتیاد و ... کاهش پیدا می‌کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار