به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، صبح امروز تمام گمانه زنی های رسانه ای و محافل سیاسی به پایان رسید و نتایج رئیس و نواب رئیس مجلس دهم مشخص شد.
کد خبر: ۲۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 29 May 2016
تابناک گیلان: هیات رئیسه مجلس دهم طبق اعلام اصلاح طلبان با الگوی تعاملی تعیین شد.

صبح امروز تمام گمانه زنی های رسانه ای و محافل سیاسی به پایان رسید و نتایج رئیس و نواب رئیس مجلس دهم مشخص شد.

طبق آرای نمایندگان مجلس دهم علی لاریجانی رئیس موقت، مسعود پزشکیان نایب رئیس موقت اول و محمدرضا دهقان نایب رئیس موقت دوم اعلام شدند.

اگرچه این نتایج مربوط به هیات رئیسه موقت مجلس دهم است اما تاریخ ۹ مجلس گذشته نشان داده که تغییری در بین منتخبین هیات رئیسه موقت و دائم ایجاد نمی شود.

بنابراین گزارش، به نظر می رسد الگوی تعاملی انتخاب رئیس مجلس دهم به اجرا رسید و اصلاح طلبان به کسب کرسی نایب رئیسی اول اکتفا کردند.

با توجه به چیدمان سیاسی بهارستان دهم که اکثریت از بین مستقلین بوده اند از پیش هم احتمال ریاست مجلس علی لاریجانی بیش از محمد رضا عارف بود زیرا لاریجانی طی ریاست خود در مجلس نهم میانه روی را مشی سیاسی قرار داد و توانست اعتماد مستقلین را بیش از سایر گروه های جناحی جلب کند.

حالا مستقلین نیز در پاسخ به مشی علی لاریجانی تصمیم گرفتند شخصی را انتخاب کنند که از همراهی با وی کمتر برچسب سیاسی و جناحی به آن ها زده شود.

از اولین روزهای پس از انتخابات مجلس دهم نیز پیش بینی می شد که اصلاح طلبان برای استفاده و کسب اعتماد مستقلین و آرای آن ها به صورت تعاملی در چینش هیات رئیسه اقدام کنند.

این پیش بینی را محمد علی وکیلی و کاظم جلالی دو منتخب تهران تاکید داشتند و حالا هم نتایج برهمان اساس تعیین شده است.

در این رای گیری، ایجاد توازن لاریجانی در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان کاملا مشخص شد و نشان داده شد که اصلاح طلبان به دلیل کسب تعداد کرسی های بیشتر توانستند بر سر رسیدن به نایب رئیسی اول موفق شوند و اصولگرایان هم به سهم نایب رئیس دوم قانع باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار