به علت تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و فرسایش حاک و همچنین از بین رفتن مراتع کاهش رواناب در کشور رخ داده است برهمین اساس باید عملیات آبی در کشاورزی بر مبنای 88 میلیارد مترمکعب برنامه‌ریزی شود.
کد خبر: ۲۳۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ 29 May 2016
مدیرکل دفتر آب و خاک کشاورزی وزارت جهادکشاورزی از کاهش 25 درصدی میزان آب استحصالی کشور خبر داد و گفت: براساس آمار وزارت نیرو 130 میلیارد مترمکعب آب استحصالی در کشور وجود داشته که در حال حاضر این رقم به 88 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به‌گزارش ایسنا، "رضا سرافرازی" یک‌شنبه 9 خرداد در یازدهمین همایش کمیته فنی قنوات که در سازمان جهادکشاورزی استان همدان برگزار شد، اظهار کرد: به علت تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و فرسایش حاک و همچنین از بین رفتن مراتع کاهش رواناب در کشور رخ داده است برهمین اساس باید عملیات آبی در کشاورزی بر مبنای 88 میلیارد مترمکعب برنامه‌ریزی شود.

سهم 64 میلیارد مترمکعبی بخش کشاورزی از رواناب کشور

وی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی از 88 میلیارد مترمکعب رواناب موجود در کشور 64 میلیارد مترمکعب است، به وجود بیش از 300 هزار کیلومتر قنات در کشور اشاره کرد و افزود: کشور ایران بزرگترین و طولانی‌ترین قنوات دنیا را در خود جای داده است به‌طوریکه 3 پنجم قنوات جهان در ایران قرار دارد.

سرافرازی ادامه داد: چندین رشته قنات کشور تا کنون به ثبت جهانی رسیده است و بزرگترین قنات‌های کشور در استان یزد قرار دارد.

بیش از 75 درصد از مساحت کشور تحت تاثیر تمدن قنات و کاریزی است

مدیرکل دفتر آب و خاک کشاورزی با بیان اینکه بیش از 75 درصد از مساحت کشور تحت تاثیر تمدن قنات و کاریزی قرار گرفته است، یادآور شد: تولید مبتنی بر قنات توسط پیشینیان ما در بیش از 75 درصد از مساحت کشور صورت گرفته است به‌طوریکه اگر در استان‌هایی همچون کاشان، یزد، اراک و کرمان قنات‌ها وجود نداشت، شهری ایجاد نمی‌شد.

وی با تأکید براینکه قنات‌ها میزاث فرهنگی کشور به‌شمار می‌روند، افزود: حفر 300 هزار کیلومتر تونل در داخل زمین باعث پا گرفتن منابع آبی در کشور شده که از این نظر حفظ و بقای این منابع بسیار مهم است.

سرافرازی عنوان کرد: به علت کاهش منابع ملی و استانی در چندسال گذشته نتوانستیم اعتبارات خوبی به این بخش تزریق کرده و حق مطلب را آنطور که باید ادا کنیم.

اختصاص 500 میلیارد دلار اعتبار برای اجرای سیستم آبیاری نوین

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 1300 میلیارد تومان اعتبار به اجرای آبیاری تحت فشار در کشور اختصاص یافت، اظهار کرد: اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مزارع امری بسیار مهم بوده که در دولت اعتبار خوبی به آن اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر آب و خاک کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال علاوه براین میزان 500 میلیارد دلار برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین اختصاص داده می‌شود تا به هدف تجهیز سالانه 400 هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی برسیم.

120 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در کشور وجود دارد

وی تصریح کرد: در حال حاضر 120 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در کشور وجود دارد که قرار است طی برنامه 20 ساله این عدد را به صفر برسانیم.

سرافرازی یادآور شد: انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی و کاهش دبی خروجی آب چاه‌های مجاز از جمله اقدامات در راستای جبران کسری مخزن آب است.
برچسب ها: بحران آب ، قنات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار