کد خبر: ۲۳۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰ 02 June 2016
تابناک گیلان: نخستین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت‌غذایی گیلان که به ریاست نجفی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، امروز در نخستین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت‌غذایی گیلان که به ریاست نجفی برگزار شد ترسیم اجرای نظام‌نامه استانی مدیریت سلامت همه‌جانبه و  تشکیل شوراهای راهبردی تروما و قطب گیاهان دارویی به تصویب رسید.

نجفی با بیان اینکه نظام‌نامه استانی مدیریت سلامت همه‌جانبه با پشتیبانی استانداری گیلان به منظور برخورداری عادلانه مردم از زندگی سالم و باکیفیت اجرایی می‌شود، گفت: این آئین‌نامه با هدف بهبود عادلانه  شاخص‌های سلامت در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و کاهش عوامل خطر بیماری و افزایش عوامل حفاظتی و پیشگیری‌های بهداشتی و درمانی توسط کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان تدوین شده است.

وی فراهم کردن بستر مناسب برای اجرای بهتر برنامه‌های کمک به سیاست‌های سلامت‌محوری گیلان با جذب مشارکت‌های مردمی و بخش‌های دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد را مهم دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف دست اندرکاران نظام ایجاد امنیت و آرامش برای تأمین سلامت مردم و تضمین بقاء آن است و این کارگروه پس از سال‌ها برای رسیدن به اهداف متعالی نظام تشکیل شده است.

نجفی کارگروه سلامت و امنیت غذایی را یکی از کارگروه‌های زیر مجموعه‌ی شورای برنامه‌ریزی استان عنوان کرد و افزود : در این جلسات ارائه‌ی خدمات در حوزه‌ی سلامت و بیماران خاص و بیماری‌‌هایی که سلامت جوانان را به خطر می‌اندازد بصورت ویژه  بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد: کارگروه تخصصی سلامت و امنیت‌غذایی یکی از بخش‌های مهم شورای عالی سلامت در استان است.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به تصویب تشکیل شورای راهبردی قطب گیاهان دارویی در گیلان گفت: وجود دانشگاه‌های متعدد و افراد تحصیلکرده به همراه طبیعت مناسب، می‌تواند این استان را به قطب تولید گیاهان دارویی کشور تبدیل کند.

وی افزود: شورای راهبردی قطب گیاهان دارویی همچنین می‌تواند از طریق سیاست‌گذاری آموزش نیروهای متخصص، برگزاری همایش‌های علمی معتبر و معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های گیلان در این بخش به رشد سرمایه‌گذاری در استان و تولید اشتغال کمک کند.

نماینده‌عالی دولت در گیلان بر پرداختن کشاورزان به تولید گیاهان دارویی با توجه به اقتصادی بودن این محصول تأکید کرد و گفت: باید بتوانیم با ترغیب کشاورزان بخشی از باغات استان را به گیاهان دارویی اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه نخستین سیستم ترومای کشور در گیلان راه اندازی شده است گفت : تصویب شورای راهبردی تروما گام‌های اساسی برای رسیدن به ترومای ملی کشور را فراهم می‌کند. مردم گیلان با توجه به اینکه در بخش تروما و بستن کمربند ایمنی پیشتاز بوده‌اند قطعاً در فرهنگ سازی بخش سلامت نیز نگرش خاصی دارند.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های استان در بخش تروما و تصادفات را عدم رعایت نکات ایمنی از جمله روشنایی معابر و کلاه ایمنی دانست و افزود: درباره موتورسواران در جامعه آسیب‌های زیادی وجود دارد که نیازمند آسیب‌شناسی با جدیت کامل است.

وی به فرمایش بارز رهبر معظم انقلاب که یک بیمار غیر از رنج بیماری رنج دیگری نباید داشته باشد اشاره و خاطر نشان کرد: در دولت تدبیر و امید با هدایت رهبر معظم انقلاب و جهت دادن کمتر از 10 درصد یارانه‌ها به بخش سلامت توانست توفیقات خوبی بدست آورد.

نجفی با قدردانی از تلاش دولت در بخش سلامت جامعه، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته شاهد درآمد 114 میلیارد دلاری دولت بودیم و این رقم در سال گذشته به 19 میلیارد تومان کاهش یافت اما کمک‌ها در بخش درمان ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه درآمد 70 درصد از بیمه‌شدگان سلامت کمتر از یک‌میلیون تومان است، اظهار کرد: در بخش بیمه همگانی و بیمه روستائیان اقدامات بسیاری انجام شده است.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت رعایت برخی از معیارها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها تأکید و تصریح کرد: ترویج ورزش همگانی برای مردم یک امر ضروری به شمار می‌رود . شهرداری‌ها می‌توانند برای ورزش مردم در سنین مختلف امکانات بیشتری در بوستان‌ها فراهم کنند.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی در نحوه تأمین مواد غذایی سالم در جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده در منابع آبی و کشاورزی محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود که باید تولید و نحوه‌ی مصرف آن پرداخته شود.

نماینده‌عالی دولت در گیلان گفت : علیرغم اینکه جهاد کشاورزی درباره ساماندهی استفاده از سموم و بیولوژیک کردن آن اقداماتی در حال اجرا دارد اما در مصرف کود شیمایی و سموم دفع آفات اسراف می‌شود که نیازمند همکاری ویژه مردم هستیم.

وی بر اهمیت استانداردسازی محصولات تولیدی بخش کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: روسیه برای وارد کردن مرغ و لبنیات بیش از یک‌سال است که در حال بررسی وضعیت استاندارد محصولات کشور ماست.

وی ثبت تنوع غذایی گیلان در یونسکو را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت : صرف ثبت غذاها در یونسکو ملاک عمل نیست بلکه باید سعی شود در مصرف صحیح غذایی الگو داده شود.

وی با اشاره به مصرف ماهی در ارتقای سلامت جامعه، بیان کرد: مصرف سرانه ماهی در ژاپن 120 کیلوگرم است و این رقم در ایران 9 کیلوگرم و در گیلان 14 کیلوگرم است.

نجفی بر جلوگیری از روش غلط مصرف ماهی در گیلان تأکید کرد و گفت: ماهی را برای سرخ‌کردن در روغن غوطه‌ور می‌کنند و این روش پخت موجب امراض بسیاری می‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه پخت ماهی کوره‌ای، تنوری و داخل فر در گذشته در استان مرسوم بوده، تصریح کرد: ارتقای استاندارد تولید مواد غذایی از موارد مهم در سلامت مردم است.

نجفی با تأکید بر اینکه استان‌گیلان باید عاری از غذاهای غیربهداشتی شود، افزود: باید با کار فرهنگی از طریق رسانه‌ها که نیازمند اقدامات مضاعف است در مخاطب خود تأثیر واقعی داشته باشیم.

وی به قرار گرفتن در آستانه‌ ماه مبارک رمضان اشاره و با تأکید بر استفاده از فیوضات معنوی این ماه پر برکت گفت: معاونت غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی، استاندارد وسازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت‌های خود را علاوه بر کنترل قیمت‌ها به حفظ سلامت مردم و ساماندهی استفاده از روغن‌ها در تولیدات غذایی افزایش دهند تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار