کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت مازندران گفت: خوردن وعده سحری برای روزه‌داران اجباری است.
کد خبر: ۲۴۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷ 06 June 2016

به گزارش تابناک مازندران/ماه مبارک رمضان فرا رسید و مردم سؤالات متعددی در مورد روزه‌داری با توجه به ساعات طولانی روز در مورد مصرف غذا در وعده افطار و سحر دارند تا به کاهش تشنگی و گرسنگی آنان کمک شود.

 هنوز افراد جامعه آگاهی درستی در زمینه مصرف غذاهای در وعده افطار و سحر ندارند.

افراد هنگام افطار به‌دلیل گرسنگی زیاد پرخوری کرده و یا از غذاهای چرب یا شیرین استفاده می‌کنند که موجب کاهش اشتهای آنان شده و خیلی از افراد وعده شام ندارند و تنها در وعده افطار خلاصه می‌شود.

همچنین بسیاری از افراد تا ساعات پایانی شب بیدار هستند تا وعده سحری نخورند که این موضوع اشتباه بوده و برای سلامتی افراد ضررهای فراوانی به همراه دارد.

*پرهیز از خوردن آب خنک هنگام افطار

حمیدرضا شیرآشتیانی بیان کرد: وعده‌های غذایی در زمان افطار و سحر باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که بتوانیم به‌راحتی این ماه را پشت سر بگذرانیم و دچار گرسنگی و تشنگی زیاد نشویم.

وی با اشاره به اینکه شاهد این هستیم بسیاری بیماران با توجه به اینکه ساعت‌های گرسنگی طولانی داشتند اما بعد از ماه مبارک رمضان با افزایش وزن مواجه بودند، افزود: این موضوع به‌دلیل نوع غذا خوردن است که به‌نوعی تبدیل به فرهنگ شده است.

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه بزرگ‌ترین اشکال در وعده افطار این است که هر نوع غذایی که آماده کردیم مصرف می‌شود، اضافه کرد: افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید به این نکته توجه کنند که وعده افطار و شام جدا شود.

شیرآشتیانی تصریح کرد: برای وعده افطار تنها روزه باز شود و غذای مختصر با توجه به اینکه معده ساعت‌های طولانی گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده و بتواند پذیرش غذا را به‌دست آورد میل شود که مایع ولرم همراه با یک یا عدد خرما بهترین گزینه است.

وی با تأکید بر اینکه از خوردن آب خنک در هنگام افطار باید پرهیز شود که بسیار مضر است، خاطرنشان کرد: باید از خوردن غذاهای چرب در وعده افطار پرهیز شود چرا که بر اشتهای فرد اثر سوء دارد.

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت مازندران یادآور شد: براساس ساعت بیداری بین 30 دقیقه تا 2 ساعت بعد از افطار وعده شام در نظر گرفته شود و همچنین میوه و آجیل به عنوان میان وعده شب در نظر گرفته شود.

*خوردن وعده سحری برای روزه‌داران اجباری است

شیرآشتیانی با اعلام اینکه برخی افراد میان وعده شب را مفصل می‌خورند تا برای سحر بیدار نشوند، اظهار کرد: ولی باید توجه کنند وعده سحری برای سلامتی فرد روزه‌دار اجباری است و به هیچ وجه نمی‌توان ان را جایگزین کرد؛ حذف وعده سحر یک اشتباه بزرگ دیگر است که باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه وعده سحری می‌تواند جلوی گرسنگی و تشنگی در طول روز را بگیرد، افزود: بسیاری افراد تصور می‌کنند اگر در سحر چای بخورند جلوی تشنگی آنان را می‌گیرد که اشتباه است، چای نه تنها جلوی تشنگی را نمی‌گیرد بلکه فرد را تشنه‌تر می‌کند.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: خوردن شیرینی و قندهای ساده نیز گزینه‌ای خوبی برای سحر نیست چرا که در ساعات اولیه فرد دچار افت قند خون و سرگیجه می‌شوند.

شیرآشتیانی اضافه کرد: انتخاب خوب برای جلوگیری از تشنگی در طول روز؛ مصرف سبزی و میوه، هندوانه، آب و چای کم‌رنگ در وعده سحر است.

وی با بیان اینکه برای رفع گرسنگی در طول روزه‌داری تنها زیاد خوردن غذا کمک نمی‌کند بلکه نوع غذاها مهم است، اظهار کرد: زیاده‌روی در مصرف گوشت نیز موجب افزایش تشنگی می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت مازندران در پایان در مورد بهترین زمان ورزش برای روزه‌داران، گفت: این امر باید در ساعات پایانی روز و یا بعد از شام انجام شود.

به گزارش فارس، توجه به اینکه در وعده افطار تا سحر چه غذاهایی مصرف شود به کاهش تشنگی و گرسنگی در طول روز کمک می‌کند و موجب می‌شود فرد از فعالیت‌های روزانه خود بازنماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار