نخستین محموله‌ی سیب‌زمینی صادراتی گلستان که هفته‌ی گذشته صادر شد، هنوز به تاجر قزاقی تحویل نشده است.
کد خبر: ۲۴۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹ 13 June 2016
رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان گفت: نخستین محموله‌ی سیب‌زمینی صادراتی گلستان که هفته‌ی گذشته صادر شد، هنوز به تاجر قزاقی تحویل نشده است.
رمضان مقصودلو  با بیان این‌که اعلام شده سیب زمینی‌های گلستان به قزاقستان صادر شده است، از تحویل نشدن این محوله به تاجر قزاق خبرداد و اظهار کرد: ۱۹ خردادماه صادرات نخستین محموله‌ی سیب‌زمینی تولیدی استان از طریق خط آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به مقصد روسیه انجام شد.
وی افزود: سه روز قبل بارگیری ۴۵ تن سیب‌زمینی گلستان انجام‌شده و این محموله از خط ریلی اینچه‌برون به قزاقستان صادر شده و پس از بسته‌بندی این محصول با سلیقه‌ی روس‌ها، به‌دست تاجر قزاق به روسیه صادر می‌شود.
رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان یادآور شد: تا کنون سیب‌زمینی تولیدی استان گلستان تنها از طریق آبی با بهره‌گیری از بندر امیرآباد مازندران در حال انجام بوده است.
وی ادامه داد: تا ساعت ۲۴ روز گذشته که با طرف قرارداد قزاق مکالمه‌ی تلفنی داشتم این محموله تحویل نشده بود.
وی با بیان این‌که مبادلات گمرکی بسیار زمان‌بر است، اضافه کرد: فاصله‌ی اینچه‌برون تا قزاقستان ۱۰۰۰ کیلومتر است و طی این مسیر از طریق ریلی یک شبانه زمان نیاز دارد اما به دلیل زمان‌بر بودن مبادلات گمرکی هنوز این محموله تحویل نشده است.
مقصود لو در پاسخ به این سؤال که چقدر خوش‌بین هستید که این محموله سالم تحویل طرف قرارداد شود، تصریح کرد: هرچند واگن یخچال‌دار به اینچه‌برون نرسیده و این محموله با هوادهی ارسال‌شده اما بین ۹۰ تا ۹۵ درصد امیدواریم این محموله سالم به قزاقستان برسد و سپس به روسیه صادر شود.
وی خاطرنشان کرد: با صادرات نخستین محموله‌ی سیب‌زمینی گلستان شاهد تأثیرات مثبت این فرآیند در استان و افزایش قیمت آن هستیم تا جایی که ترس صادرکنندگان برطرف و قیمت سیب‌زمینی استان دو برابر شده و از ۴۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار