بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶ 18 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

تصادف تریلی با پیکان 4 کشته برجای گذاشت
به گزارش تابناک گیلان، «فرامرز شاهین»، اظهار کرد: عصر روز پنج‌شنبه، 27 فروردین‌ماه بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی با یک دستگاه پیکان که در محور لردگان به ایذه در حوالی روستای «منچ» رخ داد، چهار نفر کشته شدند.

وی افزود: هم‌چنین وقوع تصادف دیگری که بعدازظهر همین روز بین دو دستگاه پیکان و پژو در محور شهرکرد - شلمزار (سه راهی خراجی) رخ داد، سه مصدوم بر جا گذاشت.

شاهین خاطرنشان کرد: در پی تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی، دو دستگاه آمبولانس اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ به همراه تکنسین فوریت‌های پزشکی شهرکرد به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته‌ی وی، تکنیسین‌های اورژانس با حضور در محل حادثه، اقدام درمانی را برای مصدومان انجام و آنان را به بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد منتقل کردند.


توزیع ۵هزار بسته راهنمای تغذیه سالم در مدارس
 رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به ساماندهی بوفه مدارس استان، گفت: ۵ هزار بسته راهنمای تغذیه سالم در مدارس گیلان توزیع شد.

وحید افروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با اشاره به تغییر ذائقه و کم تحرکی در جامعه، اظهار داشت: این مسئله مزید بر علت شده تا کودکان چاق شوند، استفاده از فست فودها، چیپس و پفک در دوران کودکی سبب ایجاد بیماری افزایش فشار خون در بزرگسالی می‌شود به همین دلیل افراد باید در استفاده از این غذاها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه ترویج استفاده از غذاهای سنتی گیلان در مدارس یکی از برنامه‌ها است، افزود: حدود 50 مدرسه گیلان در 33 منطقه غذای گرم را توزیع می‌کنند، البته به دنبال افزایش توزیع غذای گرم در بوفه مدارس استان هستیم.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اینکه ارائه میان وعده سالم و تامین میزان کالری مورد نیاز دانش آموزان از اهداف این نهاد است، گفت: در آغاز راه ساماندهی بوفه‌های مدارس قرار داریم.

افروز با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اصلی در خصوص بوفه مدارس اصلاح الگوی تغذیه است، تصریح کرد: تمام واحدهای آموزشی و بوفه مدارس موظف به توزیع غذاهای مجاز در مدرسه هستند.

وی با اشاره به اینکه پنج هزار پوستر و بسته راهنمایی تغذیه سالم در مدارس گیلان توزیع شده است، افزود: در این بسته‌ها مواد غذایی مجاز معرفی شدند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اجرای طرح‌های مشترک آموزش ‌و پرورش با سایر نهادها، گفت: طرح پیشگیری از مرگ خاموش در ابتدای فصل سرما در سال گذشته برای دومین بار در مدارس استان اجرا شد و پیش‌بینی می‌شود این طرح به صورت ملی اجرا شود.

افروز با بیان اینکه این طرح با همکاری اورژانس و شرکت گاز استان برگزار شد، تصریح کرد: طرح همیار پلیس نیز با همکاری پلیس راهور به منظور آموزش فرهنگ ترافیک در مدارس استان اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های مختلف آموزشی و فرهنگ‌سازی اداره کل آموزش و پرورش با هلال احمر، بهزیستی، علوم پزشکی، آتش‌نشانی و برخی دیگر از دستگاه‌های دولتی در سال تحصیلی 93 -94 اجرایی می‌شود.


جمعیت گیلان 25درصد تا سال۱۴۲۹سالمند می‌شود
مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه این استان پیرترین استان کشور است، گفت: ۲۵ درصد جمعیت گیلان تا سال ۱۴۲۹ سالمند می‌شوند.

به گزارش تابناک گیلان، حسین نحوی‌نژاد بعد از ظهر امروز در نشست اداره‌کل بهزیستی گیلان، اظهار داشت: جمعیت این استان رو به کهولت سن و سالمندی است.

وی با بیان اینکه 25درصد جمعیت گیلان تا سال 1429 سالمند می‌شود، افزود: گیلان پیرترین استان کشور است و جمعیت بالای 60سال آن رو به رشد بوده که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید برای ان برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تأکید بر لزم پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی اسلامی، گفت: روش زندگی نادرست سبب پیری زودرس در برخی افراد جمعیت شهری و روستایی گیلان شده است.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه  6 میلیون و100 هزار سالمند در کشور زندگی می‌کنند، تصریح کرد:این رقم در 40 سال آینده به سه برابر افزایش یافته و 24 درصد جمعیت کشور سالمند می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: 20هزار ظرفیت نگهداری سالمندان در بهزیستی کشور وجود دارد که  16 مرکز شبانه‌روزی نگه‌داری سالمندان با ظرفیت یک‌هزار و 200 نفر در گیلان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی افراد بالای 60 سال را سالمندان می‌داند، اظهار داشت: افراد کارافتاده بالای 50سال و سایر قشرها نیز جزو پیری زودرس هستند.

نحوی‌نژادبر مناسب‌سازی فرهنگی و فیزیکی جامعه برای سالمندان، افزود: باید برای تکریم شخصیت سالمندان و توانمندسازی آنان برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌ها را اجرایی کنیم.


خودکشی در مترو تهران
یک خانم جوان در ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) خودکشی کرد که خوشبختانه جان سالم به در برد.

احسان مقدم مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در گفت‌وگو با تسنیم‌، درباره خودکشی یک نفر در یکی از ایستگاه‌های مترو،‌ اظهار داشت: طبق اطلاعات حاصله خانمی که ظاهرا حدود 25 سال سن داشته قصد خودکشی در ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) واقع در خط 2 مترو داشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این فرد زنده مانده و تحویل عوامل اورژانس شده است.


در بازار بورس رشت امروز چه گذشت؟
به گزارش تابناک گیلان،محمدرضا مهران فر افزود: این میزان سهم به ارزش اقتصادی 38 میلیارد و 768 میلیون و 462 هزار و 316 ریال مورد داد و ستد قرار گرفت که 52 درصد مربوط به خرید سهام است.

وی اظهار داشت: هفت میلیون و 109 هزار و 782 سهم به ارزش اقتصادی 20 میلیارد و 162 میلیون و 256 هزار و 501 ریال خریداری شده است.

مهران فر خاطرنشان کرد: 9 میلیون و 589 هزار و 506 سهم نیز به ارزش اقتصادی 18 میلیارد و 606 میلیون و 205 هزار و 815 ریال فروخته شده است.

نوه امام: خاطره آقای هاشمی درست است
به گزارش تابناک گیلان،غلامعلی رجایی در یادداشتی در روزنامه شرق، پیرامون جنجال اخیری که بر سر خاطره رئیس مجمع تشخیص مصلت از همسر امام راحل نقل کرد،نوشت:

ساعت ٩:٤٥ دقیقه شب به نوه گرامی امام خانم لیلی بروجردی تلفن زدم و گفتم هرچند آقای هاشمی گفته‌اند نیازی به پاسخ به این اهانت‌ها و تهمت‌ها نیست ولی برای درج در تاریخ و افشای تهمت تخریب‌گرانی که منتظرند ایشان چیزی بگوید تا همه با هم به نفی آن بپردازند، قصد دارم دراین‌باره از زبان شما حقیقت امر را بیان کنم.

نوه گرامی امام ضمن تأیید گفته‌های آقای هاشمی گفت: آن شب من و دختر خردسالم و مادرم در خدمت خانم امام بودیم. خانم، میهمان داشتند. غروب که میهمانان رفتند و هوا تاریک شد جناب آقای هاشمی و خانمشان به منزل امام آمدند. وقتی آقای هاشمی و خانواده تشریف آوردند، پس از احوالپرسی متعارف، خانم به ایشان گفت شما نمی‌خواهید برای ریاست‌جمهوری اسم‌نویسی کنید؟ آقای هاشمی گفتند: نه، من چنین قصدی ندارم. افرادی هستند و من هم کمکشان می‌کنم. خانم خیلی محکم به آقای هاشمی گفتند: آقا- امام- به امید شماها بودند.

شما می‌خواهید این مملکت و این انقلاب را به دست کی‌ها بسپارید؟ شما اینها را می‌شناسید؟ بعد از این جملات آقای هاشمی گویی یکه‌ای خوردند و برای لحظاتی سکوت سنگینی بر اتاق و جمع حاکم شد. چون اساسا خانم کم حرف می‌زد. بعد از دقایقی که آقای هاشمی و خانمشان رفتند، به خانم گفتم: خانم، شما چرا اینقدر قرص و محکم با آقای هاشمی حرف زدید؟ گفتند: برای این انقلاب دلم می‌سوزد. آخر من می‌دانم آقا - امام- چقدر برای این انقلاب خون دل خورد.

خانم بروجردی درباره ملاقات احمدی‌نژاد با همسر امام در سال ٨٤(که پروین احمدی نژاد نقل کرده است ) گفت: پس از اینکه او رئیس‌جمهور شد با همسرش غروب به ملاقات خانم آمد. خانم خیلی صریح به ایشان گفت من به شما رای ندادم؛ البته من به آقای هاشمی رأی داده‌ام و شما را نمی‌شناختم. شما هم جوان هستید و ان‌شاءالله بتوانید به کشور خدمت کنید. این هم ماجرای دیدار ایشان با خانم بود.

نیروهای مسلح ارمغان آورنده سربلندی
محمدعلی نجفی صبح امروز در مراسم رژه نیروهای مسلح گیلان در میدان شهدای ذهاب این شهر اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس شرف و سربلندی را برای ملت ایران به ارمغان آوردند.

وی به سفر رئیس جمهور به گیلان اشاره کرد و افزود: مردم گیلان با حضور به یادماندنی در سفر رئیس جمهور ثابت کردند در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در کنار دولت‌مردان و خادمان مردم هستند و حمایت خود را از سیاست‌های داخلی و خارجی دولت اعلام کردند.

استاندار گیلان با بیان اینکه 29 فروردین یادآور دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پیوستن نیروهای ارتشی به مردم است، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حمایت امام راحل از ارتش ادامه داشت.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای به بهانه واهی انحلال ارتش را سر دادند و امام (ره) بر لزوم حمایت ارتش تاکید کرد.

نجفی با اشاره به اینکه ارتش در دوران دفاع مقدس ثابت کرد آنچه در توان دارد برای دفع تجاوز انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: تقدیم 48 هزار شهید نشان‌دهنده دفاع ارتش از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی یادآور شد: به دنیا اعلام می‌کنیم ملت ایران اهل حمله به دیگر کشورها نیست اما در مقابل متجاوزان لحظه‌ای مسامحه به خود راه نمی‌دهد و با تمام توان از نظام اسلامی دفاع می‌کند.

استاندار گیلان، ایمان، اعتقاد، معنویت، همدلی و هماهنگی را از ویژگی‌های نیروهای مسلح خواند و متذکر شد:  اطاعت محض از مقام معظم رهبری فرماندهی کل قوا مهم‌ترین ویژگی نیروهای مسلح ایران است.

به گزارش فارس، در میدان شهدای ذهاب رشت مراسم رزم‌آوران توسط نیروی زمینی ارتش انجام شد و سپس نیروها رژه رفتند.

به تدبیر دولت در رفع مشکلات امیدواریم
به گزارش تابناک گیلان، عبدالصمد صفرنژاد روز شنبه از جمله مهمترین مسائل مطرح شده را بحث تسریع در احیای تالاب انزلی و آزادسازی سواحل بعنوان یک کانون مهم طبیعی و گردشگری در گیلان و کشور است.

وی با بیان این که طرح جامع مدیریت تالاب تاکنون اجرا نشده هشدار داد: دیر بجنبیم مرگ تالاب را شاهد خواهیم بود.

صفرنژاد ادامه داد: شهرستان انزلی با وجود ظرفیت های بی شمار برای توسعه با 17 درصد نرخ بیکاری مواجه است که باید با برنامه ریزی صحیح در بخش گردشگری و صنایع پاک ، فعالیت های شیلاتی و بخش تجارت و حمل و نقل این معضل را رفع کرد.

وی افزود: عدم تکمیل شبکه بهداشتی فاضلاب و تصفیه خانه موجب ورود مقادیر زیادی فاضلاب به تالاب و دریا شده که امیدواریم این طرح ملی با مساعدت دولت تدبیر هرچه زودتر تکمیل شود .

فرماندار انزلی با اشاره به مشکل تامین اب کشاورزی بخشی از روستاهای شهرستان گفت: تکمیل زیر ساخت های کشاورزی و اختصاص اعتبار لازم برای تامین آب زراعی علاوه بر رفع مشکلات چهار هزار خانوار فعال در این بخش به تولید مواد غذایی در کشور کمک می کند .

وی با اشاره به 47 کیلومتر طول ساحل شهرستان بعنوان یکی از ظرفیت های کم نظیر گردشگری در کشور یادآور شد: باید با آزادسازی ساحل و رعایت حریم 60 متر و ایجاد زیرساخت های لازم از این موهبت الهی در رونق صنعت گردشگری و اقتصاد شهرستان استفاده کنیم .

صفرنژاد، همچنین تهیه طرح جامع گردشگری ، برنامه ریزی جدی برای ترمیم بناهای تاریخی و نوسازی بافت فرسوده را از ضروریات عنوان کرد.

وی با اشاره به فعالیت ادارات کل بنادر و دریانوردی و گمرکات، منطقه آزاد و دو شهرک صنعتی با 88 واحد و یکهزار و 284 نفر اشتغالزایی خاطرنشان کرد: باید از تمامی ظرفیت های موجود برای توسعه منطقه استفاده بهینه کنیم .

فرماندار انزلی با اشاره به سفر صدها هزار نفر در طول سال به این شهرستان گردشگری گفت: روان سازی ترافیک و عبور و مرور شهری به جهت تراکم بالا و محدودیت زمین با مشکل مواجه و نیازمند کمک مسوولان در زمینه ایجاد زیرساخت ها است .

وی با اشاره به تکمیل سازه اصلی پل ولایت دو یادآور شد: برای راههای دسترسی مشکل تامین اعتبار وجود دارد که امیدواریم با توجه مسوولان رفع شود.

صفرنژاد اظهار کرد: گرچه این شهرستان 138 هزار نفر جمعیت دارد اما در فصل تابستان و تعطیلات نوروز صدها هزار مسافر به جمعیت شهر اضافه می شوند و همین لزوم توجه و نگاه ویژه به این شهرستان در زمینه های مختلف را نشان می دهد.

انزلی دارای یک بخش مرکزی، یک شهر، دو دهستان و 26 روستا است. 

رییس جمهوری و هیأت دولت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (بیست و ششم و بیست و هفتم فروردین ماه جاری) در پانزدهمین سفر استانی دولت، به گیلان آمدند.

رییس جمهوری در این سفر دو روزه، ضمن سخنرانی در ورزشگاه شهید عضدی رشت، با علما، ایثارگران و برگزیدگان گیلان دیدار داشت و همچنین در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان شرکت کرد.

ححت الاسلام روحانی در دومین روز سفر، از منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و بندر کاسپین بازدید و سپس در جلسه شورای اداری استان شرکت کرد.

پایان بخش برنامه های سفر رییس جمهوری به گیلان، حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه بود.

حجت الاسلام حسن روحانی در این نشست خبری بیان کرد: برای 18 طرح یا پروژه گیلان، 795 میلیارد تومان اختصاص دادیم که در سال 94 یا 95 اجرایی خواهند شد و سعی کردیم موارد وعده داده شده در دولت یازدهم، محقق شود و اگر هم نشد، به مردم توضیح بدهیم.

رییس جمهوری و هیأت همراه، ظهر پنجشنبه و پس از پایان نشست خبری، رشت را به مقصد تهران ترک کردند.

شهرستان انزلی دارای 138 هزار نفرجمعیت است که حدود 116 هزار نفر در شهر و مابقی در روستاها زندگی می کنند.


رژه نیرو های مسلح گیلان در روز ارتش
به گزارش تابناک گیلان، رژه نیروهای مسلح گیلان صبح امروز به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور نیروهای مسلح در میدان شهدای ذهاب رشت برگزار شد و نیروهای مسلح حاضر در میدان از مقابل قرآن مجید، تمثال مقام معظم رهبری و جایگاه رژه رفتند.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی نماینده ولی‌فقیه در گیلان و محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز در این مراسم حضور داشته و یگان‌های سپاه قدس گیلان، بسیج، منطقه چهارم دریای ارتش، جهادسازندگی و نیروی انتظامی در این رژه حضور داشتند.

تمثال سرداران و امیران شهید گیلانی در اطراف میدان رژه نصب شده بود و خانواده‌های معظم‌ شاهد و ایثارگر، بازنشستگان نیروهای نظامی و انتظامی و ایثارگران میهمانان ویژه این مراسم بودند.
جمع کثیری از مردم ولایتمدار رشت، نیز نظاره‌گر رژه نیروهای مسلح در رشت بودند.


مختومه شدن212پرونده قاچاق کالا در آستارا
به گزارش تابناک گیلان، محمد احمدی مقدم روز شنبه افزود : سال گذشته به یکهزار و 683 پرونده در بخش های کالا و خدمات ، بهداشت ، دارو ، درمان ، دامپزشکی و قاچاق کالا و ارز رسیدگی شد.

وی با اشاره به اینکه احضار متهمان و رعایت تشریفات دادرسی منجر به صدور آرای مناسب قانونی شد ، اضافه کرد : از مجموع پرونده های مختومه ، یکهزار و 175 فقره تخلف مربوط به بخش کالا و خدمات ، 296 فقره تخلف مربوط به بهداشت ، دارو ، درمان و دامپزشکی و تعداد 212 فقره تخلف مربوط به حوزه قاچاق کالا و ارز است.

وی با بیان اینکه اداره تعزیرات حکومتی آستارا به همه پرونده های متشکله در یکسال گذشته رسیدگی کرده است ، افزود: متخلفان در مجموع به میزان 10 میلیارد و 858 میلیون و 586 هزار و 232 ریال توسط اداره تعزیرات حکومتی جریمه نقدی شدند.

وی در ادامه گفت : مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت جدی در شهرستان آستارا ادامه دارد.

شهرستان آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در 200 کیلومتری غرب مرکز گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار