کد خبر: ۲۴۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰ 17 June 2016

روزنامه جوان درباره وضعیت صنعت سیمان گزارش داده است: رئيس انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان از وضعيت كاملاً بحراني صنعت سيمان ايران پرده برداشت و گفت: اقدام فوري براي نجات صنعت سيمان اين است كه مابه‌التفاوت قيمت ثابت تحميل شده به توليدكنندگان حساب شده و به قيمت فعلي سيمان افزوده شود و مشكلات صادراتي آن نيز مرتفع گردد...

رئيس انجمن كارفرمايان صنعت سيمان معتقد است، سوء مديريت در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ركود ساخت‌و‌ساز و رقابت منفي فعالان سيمان سه عامل اصلي كاهش سودآوري سيماني‌ها هستند.

محمد اتابكی مي‌گويد: دولت براي حمايت از همه صنايع كشور با يك نگاه و بدون تبعيض برنامه‌ريزي كند نه اينكه براي برخي از صنايع بسته حمايتي طراحي كند، اما به برخي ديگر هزينه‌هاي جديد تحميل نمايد.

به گفته اتابكی ايران در گذشته براي صادرات سيمان حرف اول را در منطقه خاورميانه مي‌زد و نخستين صادر‌كننده دنيا بود به طوري كه در سال 93 پنجمين توليدكننده بزرگ سيمان جهان معرفي شد اما در سال قبل اين رتبه به هفت كاهش يافت.

اتابكي مي‌گويد: در دوره‌اي كه فعالان صنعت سيمان امكان فروش سيمان در شرايط مناسبي را داشتند، دولت با جلوگيري از تعديل قيمت‌ها بر‌خلاف طرح جامع سيمان عمل كرد و اجازه بازپرداخت تسهيلات دريافتي ‌از صنعت سيمان را گرفت،‌ نتيجه اين شد كه امروز در حالي با فشار هزينه‌هاي بانكي و كمبود درآمد شركت‌هاي سيماني مواجه هستيم كه انتظار مي‌رود در انتهاي امسال بسياري از شركت‌هاي سيماني حتي قادر به پرداخت حقوق كارگران خود نباشند.

وي تأكيد مي‌كند: براساس آمار، ايران بزرگ‌ترين توسعه صنعت سيمان دنيا بعد از چين است. 58 پروژه توسعه صنعت سيمان در ايران اجرا شد و 47 ميليون تن به ظرفيت توليد سيمان كشور اضافه شد و در حال حاضر، 73 كارخانه سيمان در كشور وجود دارد و توليد سيمان در سال گذشته به 7/79 ميليون تن رسيد.

محمداتابکی تأكيد مي‌كند امسال هم مزيت صادراتي مان را از دست داده‌ايم و هم مصرف داخلي سيمان كاهش خواهد يافت.

اتابكي مي‌گويد: ظرفيت توليد سيمان كشور هم اكنون حدود 80 ميليون تن است كه سال قبل 47 ميليون تن مصرف داخلي بود و امسال اين رقم در بهترين حالت به 40 ميليون تن مي‌رسد. 15 ميليون تن سيمان هم روي زمين داريم. بنابراين معادل شش ماه توليد كشور سيمان مازاد امسال داريم!

وي با انتقاد از قيمت فعلي سيمان مي‌افزايد: هم‌اكنون قيمت سيمان در بازار كشور 68 درصد زير قيمت پايه سال 80 است و ادامه اين وضعيت فاجعه‌اي براي صنعت سيمان است...

اتابكي مي‌گويد: اگر براي صنعت سيمان فكر فوري نشود بايد منتظر بحران اجتماعي در استان‌ها باشيم. اگر هم تا الان صنعت سيمان زنده مانده به خاطر صادرات بوده است. تعرفه‌گذاري عراق روي صادرات سيمان ايران صحت ندارد و صادرات كلاً متوقف شده است.

وي مي‌افزايد: مرزهاي عراق بسته است و سيمان صادراتي به داخل برگشته است و مشكل از عراق است. بازار عراق نفتي است. البته رقابت منفي هم در اين بازار داشتيم اما متوقف شدن صادرات به عراق ربطي به رقابت منفي ندارد. در حال حاضر صادرات سيمان ايران به عراق كاملاً متوقف است. عراق 12 ميليون تن ظرفيت توليد سيمان دارد و با پول نفت فعلي بيشتر از اين نمي‌تواند سيمان بخرد. با كلينكر ارزاني كه عراق از ايران خريده است تا آخر سال ديگر نيازي به سيمان ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار