کد خبر: ۲۵۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰ 26 June 2016
بیکاری مهم‌ترین علت افزایش بزهکاری‏‌های اجتماعی، کاهش روابط اجتماعی و سست شدن پیوند فرد با پیکره اجتماع بوده و توسعه اقتصادی و اجتماعی را با مشکل روبه‌رو می‌‏کند. 

به گزارش تابناک مازندران، چندی است که معضل بیکاری گریبان جامعه را گرفته و سبب شده تا خیل جوانان تحصیل‌کرده و مستعد، اما بیکار افزایش یابد و به‌دلیل نابه‎سامانی در بازار کار مناسب، در کنج اتاق‌ها بنشینند، البته این یک واقعیت انکارناپذیر است که دولت قادر به جذب نیروهای جوان تحصیل‌کرده نیست و جوانان نباید در انتظار پشت میزنشینی باشند.

بیکاری مهم‌ترین علت افزایش بزهکاری‏‌های اجتماعی، کاهش روابط اجتماعی و سست شدن پیوند فرد با پیکره اجتماع بوده و توسعه اقتصادی و اجتماعی را با مشکل روبه‌رو می‌‏کند.

* تبعات منفی بیکاری

افزایش اختلالات روانی، افزایش اختلافات خانوادگی، به‌وجود آمدن مشکلات مالی عدیده، کاهش رضایت‌مندی از زندگی مشترک، احتمال وجود اختلاف نظر برای اداره زندگی، تنش در روابط زناشویی، افزایش اضطراب و استرس، کاهش عزت نفس و احتمال بروز رفتارهای پرخاش‌گرانه، احتمال ارتکاب به جرایم و مشاغل کاذب و واسطه‏‌گری، احتمال گرایش به انجام کارهای غیرقانونی و احساس حقارت از جمله تبعات منفی بیکاری در خانواده‏‌ها است.

شاید بهترین راه حل این است که مسؤولان عالی‌رتبه، از اشخاص بیکاری که توانایی انجام کار را دارند حمایت مالی و روانی کنند، توجه به صنایع کوچک و متوسط، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند یا مورد نیاز کشور نیستند، ‌تبدیل تجهیزات فرسوده صنایع، توجه به بخش کشاورزی و تمرکز بر سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به جای خام‌فروشی که می‌تواند سبب تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود، باید مورد توجه جدی دولت و مسؤولان قرار گیرد.

دبیر انجمن کارفرمایان و کارآفرینان صنایع شهرستان بابل در حمایت از کارفرمایان و افراد جویای کار، از آمار مراجعه کنندگان تحصیلکرده‌ای سخن می‌گوید که صرفاً سواد آکادمیک داشته و هیچ تخصص و تجربه‌ای برای به‌کارگیری دانش در محیط کسب و کار ندارند.

خلیل قربانیان در گفت‌وگویی که می‌خوانید، از تأثیر فضای آموزشی در پرورش نیروی کار جوان در عرصه اجتماع سخن می‎گوید.

* با نبود کارگر در جامعه مواجه هستیم 

مهم‌ترین دلیل بیکاری در بین جوانان را در چه می‌بینید؟

انجمن کارفرمایان و کارآفرینان صنایع شهرستان بابل در سال 1381 به منظور حمایت از کارفرمایان راه‌اندازی شد که در طول این چند سال علاوه بر اهدافی که دنبال می‌کرد، در بخش معرفی نیروی کار به واحدهای تولیدی نیز اقداماتی انجام داده است که هر روزه شاهد مراجعه افراد جویای کار به این انجمن هستیم.

در بیشتر موارد با افراد تحصیلکرده‌ای مواجه بوده‌ایم که فقط و فقط سواد آکادمیک دارند و هیچ تخصص و تجربه‌ای باری به‌کارگیری دانش در محیط کسب و کار را ندارند.

تأثیر محیط آموزشی بر نگرش و اشتغال جوانان و نتیجه این عملکرد بر تولید و اقتصاد کشور از دیدگاه شما چیست؟

آنچه امروزه با آن مواجه هستیم، نبود کارگر در جامعه است؛ زیرا اکنون جوانان به دنبال شغل اداری بوده و می‌خواهند پشت میزنشین شوند و حقوق ثابت بگیرند بدون اینکه کوچک‌ترین زحمتی به‌خود راه دهند، این امر به سبب تأثیرپذیری از محیط تحصیلی‌شان است که دانشگاه‌ها و فضاهای آموزشی در پرورش این افراد نقش به‌سزایی دارند.

دانشگاه‌ها محل پرورش افراد بیکار شده و این امر نه‌تنها در حال حاضر بلکه در دراز مدت ضربه بزرگی به تولید و اقتصاد کشور می‌زند، زیرا هیچ‌کس حاضر نیست کارگری کند، از دیدگاه من وظیفه مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها این است که افراد متخصص پرورش دهند و با ایجاد رابطه با واحدهای تولیدی، دانشجویان را با کار عملی آشنا سازند تا دانشجویان در هنگام تحصیل کسب تجربه هم داشته باشند.

* دانش و مهارت راهگشای مشکل اشتغال جوانان است

مشکل کاری امروز در کشور از نظر شما چیست؟

یکی از مشکلات، نبود کارگر در جامعه است، هیچ فردی حاضر نیست به خود زحمت دهد تا کسب درآمد کند، جوانان تحصیل‌کرده و بیکار جامعه نیز بیشتر سواد تئوری داشته و هیچ‌گونه کار عملی از دست آنها بر نمی‌آید و با اشتغال در یک واحد تولیدی به دنبال کسب تجربه و عمل هستند و هیچ سرمایه‌گذار یا کارفرمایی حاضر نیست تا این ریسک را بپذیرد که امور اداری و مسؤولیت واحد خود را به یک فرد ناکارآمد که تنها سواد دانشگاهی دارد، بسپارد.

راهکار شما برای رفع این معضل و رغبت جوان‌ها به کسب علم و تجربه چیست؟

دنیای امروز دنیای دانش و تجربه است، ما به‌وضوح ادعا می‌کنیم که برای همه افراد جویای کار فضای فعالیت و اشتغال وجود دارد به شرط اینکه اهل کار و عمل باشند، اگر این امر محقق شود، به‌طور قطع رشد چشمگیری در کاهش درصد بیکاری در کشور ایجاد می‌شود.

افرادی که به انجمن کارفرمایان و کارآفرینان صنایع در بابل مراجعه می‌کنند، دارای مدرک کارشناسی حسابداری هستند، اما تاکنون هیچ اسناد ثبت و حسابداری را ندیده‌اند و با هیچ یک از دفاتر آشنایی ندارند! بنابراین چگونه می‌توان چنین افرادی را در مسؤولیت سنگین مالی و حسابداری استخدام کرد.

امروزه مدیران واحدهای تولیدی براساس سطح تحصیلات به سه بخش تقسیم می‌شوند؛ افرادی که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، با وجودی که سواد تئوری ندارند اما به‌واسطه اینکه در گذشته کسب تجربه در فضای بازار را داشته‌اند در فعالیت اقتصادی خود موفق بوده و با استخدام افراد دارای دانش، واحد تولیدی خود را با امکانات روز دنیا به‌روزرسانی کرده‌اند.

دومین گروه نیز افرادی هستند که تحصیلات متوسطه دارند، اما پس از شروع به فعالیت و کسب تجربه فراوان، به دنبال دانش رفتند و توانستند با تکیه بر تجربه با کسب دانش به‌روز شوند، همچنین افرادی که تحصیلات دانشگاهی داشته و هم‌زمان با تحصیل، تجربه کسب کرده و از نزدیک فضای کار و تولید را لمس کردند که این افراد کمتر دچار شکست شده و بیشتر آنها در کارشان موفق هستند، چون پشتوانه آنها دانش، تجربه و به‌کارگیری افراد متخصص است.

امروزه دانش در کنار تجربه محوری‌ترین فاکتور موفقیت یک واحد تولیدی محسوب می‌شود.

* سخت شدن فضای کسب و کار با شرایط تورم و رکود

کارآفرین برتر به چه کسی گفته می‌شود و نقش حمایتی دستگاه‌های دولتی در توسعه اقتصادی کشور تا چه اندازه است؟

امروزه همه کارفرمایان و فعالان اقتصادی کارآفرین برتر هستند، زیرا فعالیت در این فضای کسب و کار موجود همراه با سیاست اقتصادی که با تورم و رکود هم‌زمان شده، کاری بس دشوار و سخت بوده و هر کس در این عرصه وارد شود، کارآفرین برتر است.

دولت باید از ظرفیت تشکل‌ها استفاده و با شناسایی واحدهای فعال و مورد اعتماد کمکی برای حل مشکلات اعمال کند.

اگر واحدی دچار مشکل نباشد به دنبال توسعه بوده و توسعه همراه با ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی جدید است، دولت باید اخلاق را در کنار توسعه همراه سازد تا با تحقق این امر جوانان جویای کار صاحب شغل و زندگی شوند.

سیدشهاب موسوی مسؤول کانون آگهی و تبلیغات مجموعه گروه شهاب شهرستان بابل در کنار گروه تحصیلکرده و کارآفرین قرار دارد، او در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که در صورت حمایت مسؤولان، برای بیش از 70 جوان مستعد اشتغال‌زایی می‌کنم.

از فعالیت خود در کانون آگهی و تبلیغات بفرمایید؟

این مجموعه که در قالب کانون آگهی و تبلیغات شهاب در بابل و در سال 1392 با آورده شخصی راه‌اندازی شد، به‌عنوان کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی شروع به‌کار کرد، بنده ابتدا کار خود را در یک اتاق و با یک میز و صندلی آغاز کردم که بعد از دو سال توانستم هفت کارشناس تحصیلکرده در رشته‌های تحصیلی کارشناسی الکترونیک، کارشناس گرافیک، کارشناس معماری، مدیریت چاپ، عمران، سینما و کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه‌ها  را جذب این کانون کنم.

در حال حاضر حوزه فعالیت این مجموعه شامل پروژه‌های عمومی و اختصاصی چاپ، مشاوره و اجرای پروژه‌های تبلیغاتی و بخش تولید محصولات مرتبط با این صنایع است.

* نیازمند تسهیلات بانکی هستیم

وضعیت فعلی اشتغال در مجموعه‎ای که راه‎اندازی شده، چگونه است؟

این مجموعه در حال حاضر پس از سه سال فعالیت حرفه‌ای توانسته است تا سهمی از بازار و نیازمندی‌های مشتریان خود را در سطح کشور تأمین کند با یاری خداوند طبق برنامه‌ریزی‌های بلندمدت درصدد هستیم تا این گروه با وجود اعضای متخصص و کارآمد بتواند به نقطه ثبات خود در بازار چاپ و تبلیغات کشور دست پیدا کند تا در کنار بزرگان این صنایع در سطح ملی و بین‌المللی ظاهر شود، این در حالی است که بیشتر سفارش‌های مؤسسه از سوی ارگان‌های دولتی و گاهی شرکت‌های تبلیغاتی انجام می‌شود.

تا چه اندازه در این کانون امکان اشتغال‌زایی برای جوانان مستعد و بیکار وجود دارد؟

از آنجایی که تمام این مجموعه با هزینه‌‌ای ناچیز به‌صورت وام راه‌اندازی شد، اما از کار خود راضی هستیم و تاکنون تنها از حمایت معنوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل برخوردار بودیم برای توسعه و پیشرفت کاری نیازمند حمایت معنوی مسؤولان و تسهیلات بانکی هستیم تا بتوانیم به‌ سهولت برای بیش از 70 نفر اشتغال‌زایی کنیم.

از آنجا که فعالیت ما در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی است، مسؤولان باید خود پیگیر کار این مجموعه باشند، با توجه به دامنه وسیع فعالیت، درصدد درخواست مجوز برای برگزاری نمایشگاه و در اختیار قرار دادن مکان مناسب برای رونق کار خود هستیم.

* ضرورت فراهم کردن زمینه اشتغال مولد

از اهمیت کارگروهی در مجموعه خود بگویید.

از آنجا که ایده‌های همکاران در مجموعه تبلیغاتی به شکل گروهی بوده تا بتوانیم نتیجه بیشتری بگیریم، این کار سبب شده تا بسیاری از کارها نیز در سطح کشوری نمونه شود و در نوع خود بی‌نظیر باشد؛ به عنوان مثال نخستین کار مؤسسه که یک تابلوی مذهبی بو،د در موزه پروفسور حسابی در تفرش نگهداری می‌شود.

در ادامه فعالیت، نیازمند این هستیم که کارهای جوانان دیده شود و جامعه از ظرفیت موجود آگاهی یابند تا بتوانیم در توسعه کار، دریافت سفارشات و اشتغال‌زایی موفق شویم.

اکنون نیازمند دستگاه‌های قالب‌ساز هستیم، دستگاه‌هایی که نه مجوز آن و نه هزینه خرید را داریم تا نیروی کار را افزایش دهیم، لذا حمایت مسؤولان را می‎طلبد.

کار در کانون آگهی و تبلیغاتی، اقدام دانش‌بنیان بوده که میانگین سنی جوانان شاغل در این مجموعه 25 سال است، علاوه بر اینکه هفت نفر در این حوزه فعالیت داریم، برای هفت مجموعه نیز به شکل غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

اینکه جوانان کشور بیکار هستند، دولت مقصر نیست، به نظر من هر کس تخصص و توانایی داشته باشد می‌تواند هر کاری را انجام دهد، لذا کسانی بیکار هستند که تخصص لازم را ندارند، اگر چه تدابیر دولتی نیز لازم است.

افرادی نیز هستند که اقدام به خوداشتغالی یا خویش‌فرمایی می‌کنند و نباید از آنها غافل بود، فارس در این حوزه گفت‌وگویی داشته با جوان خویش‌فرما تا از کسب و کار و مشکلات کار خود بگوید.

محمد دانایی در زمینه لوازم کامپیوتر فعالیت دارد که از سال 1387 با ثبت شرکت «فرتاک فروزان» کار خود را آغاز کرده، او انگیزه اصلی خود را کسب درآمد توأم با ایجاد اشتغال و استفاده صحیح از فرصت‌های پیش آمده شغلی اعلام کرد که ناشی از رضایت و کسب استقلالی درونی بوده است.

تعریف شما از خوداشتغالی چیست؟

خوداشتغالی یا خویش‌فرمایی نوعی اشتغال است که در آن فرد برای خود کار کرده و کارفرمای خویش است، از سیطره‌ استخدام کارفرما رها بوده و از آزادی عمل برخوردار است، بر این اساس نظارت دولت نیز بر بیشتر کسب ‌و کارهای خوداشتغالی از طریق صدور مجوزهای مختلف صورت می‌گیرد.

* نقش سیاست‌گذاری‌های دولت در کاهش بیکاری

به نظر شما دلیل و مقصر اصلی مشکل بیکاری در جامعه چیست؟

سیاست‌گذاری‌های دولت در امر بیکاری می‌تواند نقش به‌سزایی ایفا کند، طرح‌های ناقص و برنامه‌ریزی نشده برای اشتغال‌زایی که توسط افراد غیر متخصص نوشته شده، سبب افزایش آمار بیکاری  جوانان شده است، به همین دلیل برای بهبود وضعیت بیکاری ابتدا باید طرح‌های پیشنهادی برای کسب و کار جوانان آسیب‌شناسی شده و از طرح‌های شتاب‌زده برای جبران بیکاری جلوگیری کرد.

بیکاری کارکردهای پنهان و آشکاری دارد که امروزه قشر مهمی از جامعه با آن درگیر هستند و بسیاری از جوانان تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده از پیدا کردن شغل در این شرایط نامساعد ناامید شده‌اند.

آیا از حمایت دولت و تسهیلات برخوردار بودید؟ انتظار شما از دولت‌مردان  چیست؟

در این مدت، با سرمایه اندک خود فعالیت‌هایم را ادامه داده و از تسهیلات جانبی استفاده نکردم، به این موضوع معتقدم که اگر مسؤولان جوانان و کارآفرینان جوان را مورد حمایت خود قرار دهند، به‌طور یقین محصولات تولیدی بهتری را در کشور شاهد هستیم.

* ضرورت کاربردی شدن آموزش‌های دانشگاهی

چه توصیه‌ای به جوانان جویای کار دارید؟

پیشنهاد من به افراد جویای کار این است که ابتدا مطالعه زیادی نسبت به کار خود داشته باشند و اصول اولیه و تکنیک‌های کسب و کار را بیاموزند، همچنین در کارهای گروهی و تیمی شرکت داشته باشند تا بهتر و سریع‌تر بتوانند به هدف خود دست یابند؛ به عنوان مثال حتی اگر روزی شغل فعلی خود را به هر دلیلی از دست بدهم، بیکار نمی‎شوم و از تجربه و فکر خود در شغل دیگر استفاده کرده و توانمندی خود را با هدف دیگری محک می‌زنم.

راه‌های مختلف کسب درآمد برای مبارزه با بیکاری و بی‌پولی جوانان را در چه می‎دانید؟

بهترین راه کسب درآمد برای مبارزه با بیکاری، فراهم کردن زمینه اشتغال مولد و پایدار است، باید بستر مناسب در زمینه آموزش، تولید، بازاریابی و فروش در ابتدای امر به جوانان آموزش داده شود تا با منطقی صحیح بتوانند دست به انتخاب شغل بزنند و به عقیده من مهم‎ترین راه آموزش شیوه کاربردی و عملیاتی کردن آن در دانشگاه‌ها است که بیشترین انگیزه را در جوانان ایجاد می‌کند.

به گزارش فارس، با مروری به سخنان مطرح‌شده در گزارش، به این نتیجه می‌رسیم که برای حل معضل بیکاری باید ابتدا رغبت و انگیزه درونی برای کار و تلاش از سوی فرد فراهم باشد، فرد جویای کار دست‌کم دارای یک مهارت تجربی باشد، با علم به بازار کار وارد بازار شود، برای فعالیت‌های مستقل باید آورده شخصی داشت، کار تیمی را فراموش نکند و همیشه جایگزینی برای کار فعلی خود داشته باشد، ریسک‌پذیر و کارآفرین باشد.

اینکه مردم یا مسؤولان کدام‎یک در ایجاد پدیده اجتماعی بیکاری مقصر هستند، باید بدانیم که این‌ دو تافته جدابافته از یکدیگر نیستند، اما کفه تراز همیشه به یک‌سو سنگینی می‌کند، در شرایط فعلی، جامعه باید به‌ویژه جوانان را مورد حمایت قرار داده، بستر کار را فراهم کرده، موانع را از سر راه آنها بردارد و به آینده‎سازان خود اعتماد کند.

=============

گزارش از مریم عبدی

=============

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار