با آغاز تعطیلات تابستان؛
کارشناسان علوم اجتماعی بر این باورند نحوه گذراندن اوقات فراغت یک از مهمترین مسائل در جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.
کد خبر: ۲۵۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴ 04 July 2016
به گزارش تابناک قم، با وجود اینکه درگذشته امکانات بسیاری کمی وجود داشت اما معضلی به نام گذراندن اوقات فراغت وجود نداشت در گذشته با آغار تعطیلات تابستان خانواده ها فرزندان خود را برای یادگیری یک حرفه مانند مکانیکی، تراشکاری ، خیاطی و ...به عنوان شاگرد به یکی از کاسبان محل معرفی می کردند تا در کنار یادگیری یک فن درآمدکمی نیز داشته باشند.

اما این روزها با وجودهمه امکانات و پیشرفت های که وجود دارد گذران اوقات فراغت تبدیل به معضل برای خانواده ها شده است متاسفانه یادگیری یک حرفه ویا کار کردن نوجوانان و جوانان در تابستان برای خانواده ها مقبول نیست.

از نظر خانواده ها گذراندن اوقات فراغت یعنی تفریح  و رفتن به کلاس های مختلف آموزشی که گاهی چنان در این مسئله افراط می شود که نوجوان از اوقات فراغت هم زده می شود.

دانش آموزان قمی نیز با فرا رسیدن ایام تعطیلات تابستان که بعد از ماه مبارک رمضان شکل جدی تری به  خود می گیرد به فکر گذراندن این ایام هستند، اما چند مسئله  باعث شده این اوقات فراعت نتیجه مطلوبی برای دانش آموزان قمی نداشته باشد.

از طرفی کار کردن دانش آموزان در تابستان برای خانواده ها مقبول نیست از طرفی امکانات آموزشی و تفریحی در قم جوابگوی نیازهای دانش آموزان در فصل تابستان نیست.

صدا وسیمای استان نیز باید سهم بزرگی در برطرف کردن نیازهای دانش آموزان داشته باشد که متاسفانه در این چند سال اخیر سریال های تکراری و برنامه هایی که چندان مطابقتی با فصل تابستان ندارد در سین برنامه های صدا و سیما قم جای گرفته است.

همچنی کمبود امکان آموزشی از جمله کمبودکتابخوانه در قم سالهاست که وجود دارد، همچنین عامل جنسیت یکی از عوامل موثر در چگونگی گذران اوقات فراغت است و با  توجه به فضای مذهبی استان قم ، مسئله گذراندن اوقات فراغت مفید و امکانات مناسب برای دختران قمی بیشتر از پسران مطرح است و با توجه به امکانات محدود قم در این زمینه محدودیت برای دختران نیز بیشتر خواهد شد.

البته امیدواری که در این سالها به وجود آمده طرح نشاط و تعالی است که توسط مساجد و پایگاه های بسیج قم ودر فصل تابستان در حال برگزاری است، اوقات فراغتی که با هزینه کم برگزار می شود ونیازی نیست که برای آن هزینه ای از بیت المال در فیش حقوقی مبلغی میلیونی  در نظر گرفته شود!

برنامه های مفید از جمله قرآن، داستان‌های قرآنی، احکام و دانستنی‌های دین، کلاس‌های خوشنویسی، کلاس های فنی،زبان،کامپیوتر،خیاطی، ،اردو داخل و خارج از قم، استخر و ورزش‌های مختلف از جمله برنامه‌های موجود در این طرح است.

خوشبختانه مساجد و پایگاه های بسیج بدون نگاه طبقاتی به صورت گسترده درهمه مناطق قم از جمله مناطق فقیر نشین وجود دارد که با توجه به آمارهای سالهای گذشته خانواده ها استقبال گسترده ای از برنامه مساجد و پایگاه ها داشتند تا با هزینه کم بتوانند بهترین استفاده را برای فرزندان  خود در فصل تابستان فراهم کنند.

البته این مسئله باعث نمی شود نهادهای ذی ربط در این امر از وظیفه خود شانه خالی کنند، اگر همه مسئولین برنامه و مدیریت صحیحی برای گذارندن اوقات فراغت دانش آموزان داشته باشند در همین آموزش ها استعدادهای فراوانی کشف می شود.

متفکران اجتماعی به این حقیقت پی برده‏ اند که درصورت نبود تدابیر اصولی نسبت به اوقات فراغت، به ویژه در ارتباط با نسل جوان، چه خطرات عظیمی جامعه را تهدید می‏ کند و هشدار دادند که در صورت بی‏ توجهی به چگونگی گذران اوقات فراغت، اختلالات غیرقابل جبرانی در رفتار و کردار، و در نتیجه شخصیت، افراد پدیدار شده و بسا مایه کج روی ‏ها و انحرافات اجتماعی بشود.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار