کد خبر: ۲۵۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷ 11 July 2016
بانوی ورزشکار مازندرانی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی زنان و دختران ایرانی دچار بدحجابی و مدگرایی شدند، گفت: حجاب بانوان در میادین ورزشی نه تنها مانع پیشرفت زنان ورزشکار نیست، بلکه سبب افتخار ملی است.

امروزه زنان و بانوان حرف‌های زیادی در عرصه‌های مختلف برای گفتن دارند و با حضور فعال در جامعه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند که باعث سربلندی کشور شده است.

در طول سال‌های متوالی همواره زنان در رقابت‌های ورزشی پا به پای مردان به مسابقه و مبارزه پرداخته‌اند و در این میان به عناوین و افتخارات زیادی نیز دست پیدا کردند.

حضور زنان در عرصه ورزش در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران با وجود محدودیت‌هایی از قبیل دشواری ورود به برخی از رشته‌ها و انجام آن‌ها برای بانوان، نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

امروزه در بسیاری از رشته‌ها در عرصه بین المللی حضور بانوان با حجاب اسلامی امری پذیرفته شده است و تلاش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

21 تیر ماه به عنوان روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است و به همین علت سراغ قهرمان آلیش کشورمان رفته‌ایم و گفت‌وگویی در خصوص این روز با این بانوی قهرمان مازندرانی ترتیب داده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید چند وقت است که ورزش می‌کنید؟

ملیحه فضلی هستم، دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، عضو تیم ملی کشتی آلیش و از سال 1383 تا سال 1391 عضو تیم ملی وشوی جمهوری اسلامی ایران بودم. دارنده دو مدال طلای جهانی در رشته ووشو و همچنین اولین بانویی که در تاریخ ورزش ایران توانسته دو مدال طلای جهانی پی‌در‌پی را کسب کند.

چگونه به ورزش روی آوردید؟

من در یک خانواده کاملا ورزشی بزرگ شدم، پدرم هم ورزشکار بود و دوست داشت که من و برادرانم ورزش کنیم، اینطوری شد که من هم به سمت ورزش آمدم.

ورزش چه تاثیری در زندگی شما داشت؟

چون من خودم خیلی پر انرژی هستم، با ورزش کردن توانستم یک هدف معینی را برای خودم تعیین کنم و از این انرژی در راه مثبت استفاده کنم. تا به اینجا نتیجه خیلی خوبی داشت و این تلاشی که داشتم و انرژی که مصرف کردم و وقتی که گذاشتم، برایم مفید بود.

در خصوص حجاب برایمان بگویید، این موضوع در مسابقات محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند؟

ما در مسابقات آسیایی و جهانی با حجاب کامل اسلامی شرکت می‌کنیم، یکی از خاطره‌های خوب من از حجاب این است که در مسابقات جهانی ترکیه در سال 2011 که همه بانوان ایرانی با حجاب کامل شرکت کرده بودند، بعد یکسری از کشورهای دیگر هم که مسلمان بودند از این حجاب ما الگوبرداری کردند و در سالی که برای مسابقات جهانی به ترکیه رفته بودیم، دیگر کشورهای مسلمان هم از تیپ و حجاب ما الگو گرفتند و با حجاب حضور پیدا کردند.

این موضوع در آنجا خیلی بحث شد و مورد توجه قرار گرفت و حتی تلویزیون‌های ترکیه از بچه‌های ما مصاحبه گرفتند و حتی یکی از دختران ترک آنجا هم با حجاب برای مسابقات آمده بود و گفته بود که الگوی من دختران ایرانی بودند. من خیلی از این موضوع خوشحال بودم و من هم توانستم با همین حجابم به مدال طلا دست پیدا کنم.

آیا حجاب مانع موفقیت بانوان ایرانی نیست؟

کمی سخت است، ولی در شرایطی که ما در اردو هستیم و تمرین می‌کنیم با همین حجاب تمرین می‌کنیم برای همین حجاب مانند عضوی از بدن ما شد، یعی خیلی راحتیم و با آن کنار می‌آییم.

شاید کسانی که از بیرون نگاه می‌کنند به ما بگویند شما با این وضعیت سختتان نیست!؟ ولی چون در تمرین همیشه این حجاب را حفظ می‌کنیم و این لباس را می‌پوشیم عادت می‌کنیم و دیگر برای ما محدودیتی ایجاد نمی‌کند.

چه صحبتی با زنان ایرانی دارید که این روزها اسیر مدگرایی شدند و از مسیر پیشرفت و تعالی بازماندند؟

اولین توصیه‌ای که به زنان ایرانی دارم این است که از آنها می‌خوام حتما به ورزش روی بیاورند، چون ورزش در زندگی خیلی به آنها کمک خواهد کرد. به روحیه، سلامت جسم و جانشان و اینکه اصلا حجاب هیچ محدودیتی ندارد. حتی اگر برای قهرمانی جهان هم ورزش کنند.

نظر شما درخصوص شبکه‌های مجازی که این روزها حسابی مد شده، چیست؟

من خودم خیلی کم از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنم، ولی خودم یک صفحه‌ای در اینستاگرام دارم و فعالیت می‌کنم و تمامی تصاویرم هم در این صفحه باحجاب است و با اینکارم نشان می‌دهم که با حجاب اسلامی هم می‌شود قهرمان شد.

اینکه بدون حجاب در فضاهای مجازی عکس بگذارند تا بخواهند به قول بعضی‌ها تعداد لایک‌ها وفالورای خودشان را زیاد کنند را اصلا قبول ندارم، داشتن حجاب محدودیت نیست و با داشتن حجاب هم می‌شود قهرمان شد و زندگی کرد.

صحبت‌های پایانی شما را می‌شنویم...

باز هم تاکید می‌کنم حجاب برای بانوان محدودیت نیست، مصونیت است و همچنین ورزش با حجاب هیچ محدودیتی برای قهرمان شدن ندارد.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار