بررسی عملکرد خانه مطبوعات زنجان در میزگرد خبرگزاری مهر؛
عملکرد خانه مطبوعات استان زنجان طی سالهای اخیر صحنه آرا و نظرات مختلف بوده به گونه ای که این تحلیل ها و بحث ها در طی روزهای اخیر شکل گسترده در فضای واقعی و مجازی به خود گرفته است.
کد خبر: ۲۶۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۱ 14 July 2016
با روی کار آمدن دولت یازدهم خانه مطبوعات استان زنجان که به علل مختلف نتوانسته بود در فضای مطبوعاتی و رسانه ای استان زنجان روند فعالیت مثمر ثمری داشته باشد بعد از کش و قوس های فراوان و البته حواشی فراوان باردیگر با توجه به ابلاغ اساسنامه جدید آغاز به کار کرد، اساسنامه ای که مخالفان و منتقدانی نیز دارد و باعث ریزش های فراوان در این خانه و ترکیب آن شد.

در این میان عملکرد خانه مطبوعات استان زنجان منتقدان و موافقانی خاصی دارد، مخالفان و موافقانی که هر یک دلایلی برای تائید نظر خود دارند در این  راستا خبرگزاری مهر برای روشن شدن واقعیت های موجود در زمینه عملکرد خانه مطبوعات استان زنجان میزگردی تحت عنوان«خانه مطبوعات استان زنجان، فرصت ها و چاش ها» را برگزار کرد.

 برای این میزگرد از یک خبرنگار فعال خبرگزاری های استان، یک خبرنگار فعال از نشریات نوشتاری استان، یک فعال و پیشکسوت حوزه خبر و رسانه، خبرنگاران خبرگزاری مهر، مدیر عامل خانه مطبوعات استان، مدیر عامل سابق خانه مطبوعات و رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات دعوت شده بود.

 این میزگرد با غیبت چند تن از دعوت شدگان و حضور یوسف ناصری، مدیر عامل خانه مطبوعات و حسین نجاریان، رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات، احمد اسدی سرپرست روزنامه کسب و کار در استان زنجان، سولماز شهبازی مدیرمسوول نشریه محلی آوای شهر، داریوش ریاحی دبیر سرویس فرهنگی روزنامه صدای زنجان و همچنین خبرنگاران خبرگزاری مهر برگزار شد.

نبود آموزش و همچنین توجه نشدن به مقوله اخلاق در رسانه ای

در ابتدای این میزگرد سرپرست خبرگزاری مهر با تشکر از حضور مدیر و رئیس هیت مدیره خانه مطبوعات و مهمانان مطبوعاتی و رسانه حاضر  در جلسه، هدف از برگزاری میزگرد را تعامل دو سویه فعالان رسانه استان با منتخبان خود در خانه مطبوعات و اطلاع رسانی عملکرد و همچنین تبادل آرا و نظرات و همچنین انتقال برخی خواسته ها و انتظارات خبرنگاران از منتخبان خود عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود که شرایط برای ارتباط تنگاتنگ بین اعضا و هیئت مدیره فراهم شود.

رحیم مقدمی  با انتقاد از فضای حاکم بر جامعه خبری و رسانه استان، نبود آموزش و همچنین توجه نشدن به مقوله اخلاق در رسانه را یادآور شد و افزود: آنچه امروز در تعامل بین خبرنگاران و همچنین در تعامل خبرنگاران با مسوولان شاهد آن هستیم در شان و جایگاه جامعه خبری و رسانه ای استان نیست.

وی فضای موجود در عرصه مطبوعات و رسانه های استان زنجان را دارای چالش های فراوان عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه آنچه امروز  شاهد آن هستیم برآیند توجه نکردن به حوزه آموزش و پرداختن به مقوله اخلاق در مطبوعات و رسانه است.

یکی از ضعف های عمده رسانه های زنجان توجه نکردن به اقتصاد رسانه و نبود تحلیل های محتوایی است

همچنین سرپرست روزنامه کسب و کار در استان زنجان به تبیین چند موضوع پرداخت و از مدیر خانه مطبوعات درخواست کرد در چهارچوب مباحث اولیه اقدامات انجام شده خانه مطبوعات تشرح شود. 

احمد اسدی وظایف و تعهدات خانه مطبوعات مطابق اساسنامه، ضرورت افزایش تعاملات و ارتباطات اعضا با هیئت مدیره و برگزاری نشست های هم اندیشی به صورت دوره ای و منظم برای انتقال نظرات و اقدامات انجام شده، ضرورت مطالعه و فعالیت اقتصادی در راستای منافع اعضای خانه مطبوعات و اقتصاد رسانه ها، ضرورت تعامل با نمایندگان مجلس برای بررسی مشکلات خبرنگاران و پیگیری وضعیت قانون نظام صنفی رسانه، ضرورت تحرک خانه مطبوعات در راستای مسائل رفاهی خبرنگاران و ضرورت رویکرد و نگاه جامع اعضای هیئت مدیره نسبت به امور رسانه ای و خبرنگاران از جمله موارد مهم  عنوان کرد.

اسدی با بیان اینکه خانه مطبوعات مطابق اساسنامه وظایفی بر عهده دارد، افزود: اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات به عنوان منتخبانی که حائز اکثریت آراء شده اند باید برای همه بندهای مشمول وظایف قانونی برنامه عملیاتی داشته باشند.

این روزنامه نگار نبود تفکر و تلاش لازم برای فعالیت های اقتصادی را از مشکلات مهم در خانه مطبوعات عنوان کرد و اظهار داشت: بدون گردش مالی و نبود پشتوانه اعتباری تحقق بسیاری از اهداف خانه مطبوعات عملی نیست. انجام فعالیت اقتصادی برای منافع جمعی در شرایط رکود فعلی دشوار بوده اما بدون پول نمی توان اقدامی در راستای منافع اعضای خانه صورت داد.

وی یکی از ضعف های عمده رسانه های استان را توجه نکردن به اقتصاد رسانه و نبود تحلیل های محتوایی در این خصوص دانست و تاکید کرد: متاسفانه در استان زنجان مطبوعات هیچ ساز و کار اصولی در حوزه اقتصادی ندارند. حتی در حوزه رسانه هیچ مطالعه و بررسی آسیب شناسی در حوزه اقتصاد رسانه ها صورت نگرفته و این در حالی است که بدون اقتصاد و چرخه مالی اصولی بقای نشریات با خطر جدی مواجه خواهد بود.

اسدی با بیان اینکه رسانه های استان ضعف های محتوایی دارند و خانه مطبوعات می تواند در خصوص عملکرد کیفی مطبوعات نشست های هم اندشی برگزار کند، افزود: نبود خبرنگار تخصصی و نبود تحلیل، تفسیر و مطالب کیفی در نشریات و رسانه های استان مشهود بوده و طبیعی است رسانه ها از طرف مردم مورد استقبال قرار نگیرند.

در استان زنجان افرادی هستند که می توانند مطالب تحلیلی ارائه کنند و خبرنگاران تخصصی باشند اما مدیران مسئول با اینکه شعار حرفه ای‌گری می دهند استفاده از این ظرفیت ها نمی کنند و حاضر نیستند برای مطالب آن ها هزینه ای پرداخت کنندسرپرست روزنامه کسب و کار در استان زنجان با انتقاد از رویه برخی مدیران مسئول رسانه های استان، تاکید کرد: در استان زنجان افرادی هستند که می توانند مطالب تحلیلی ارائه کنند و خبرنگاران تخصصی باشند اما مدیران مسئول با اینکه شعار حرفه ای‌گری می دهند استفاده از این ظرفیت ها نمی کنند و حاضر نیستند برای مطالب آن ها هزینه ای پرداخت کنند.

وی به وضعیت اقدامات رفاهی خانه مطبوعات نسبت به خبرنگاران پرداخت و گفت: حداقل انتظار از خانه مطبوعات با توجه به شرایط بد مالی این است که برخی اقدامات حداقلی همچون تهیه بلیط سینما، استخر و مسائل مشابه را برای اعضا فراهم کند. رایزنی و تقویت ارتباطات با نهادهای دولتی و خصوصی در تحقق اهداف اینچنینی به راحتی میسر است.

اسدی خواستار شفاف سازی اقدامات خانه مطبوعات شد و تاکید کرد: خانه مطبوعات جلسات و نشست های هم اندیشی به صورت مستمر داشته باشد. این جلسات موجب نزدیکی اعضا به همدیگر شده و اعضای هیئت مدیره می توانند در فضایی آرام تلاش ها و اقدامات خود را تشریح و از نظرات سازنده اعضا استفاده کنند. این نزدیکی موجب شفاف سازی امور و عملکردها و نزدیکی و ایجاد اعتماد متقابل خواهد شد.

این روزنامه نگار همچنین خواستار ارائه وضعیت و تراز مالی خانه مطبوعات در یک سال اخیر شد و گفت: باید مشخص شود در شرایط فعلی میزان پول موجود در حساب خانه مطبوعات چقدر بوده و درآمدزایی و هزینه ها به چه شکلی صورت گرفته است.

وی با انتقاد از عدم تعامل رسانه ها و خانه مطبوعات برای مطالبه گری از قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی هیچ رسانه و فعال رسانه ای در خصوص مطالبات رسانه های استان و کشور با منتخبان سخن نگفت و این نشان از ضعف های محتوایی در نوع مطالبه گری رسانه های استان دارد.

اسدی با بیان اینکه باید از مجلس شورای اسلامی مطالبه کرد در خصوص حقوق خبرنگاران مطالعات و اقدامات قانونی صورت دهند، افزود: خانه مطبوعات با هم اندیشی اعضای خود در راستای تهیه و تدوین قانون نظام جامع رسانه و همچنین سایر طرح ها و لوایح مربوطه به خبرنگاران مطالبه گری جدی از نمایندگان مجلس داشته باشد.

سرپرست روزنامه کسب و کار نگاه های کلیشه ای و تکراری اهالی رسانه و خانه مطبوعات را یادآور شد و تاکید کرد: همواره هیئت های مدیره خانه مطبوعات یک رویه تکراری را برای عملکرد خود در پیش گرفته اند و یکی از آن ها اقدامات انجام شده در خصوص تعاونی مسکن است. خانه مطبوعات نیاز دارد نگاه کلان و جامعی به مسائل و مشکلات خبرنگاران و رسانه ها داشته باشد. هر چند توان اجرایی ندارد اما مشکلات را انتقال و ارائه نظر و پیشنهاد بکند. باید روحیه مطالبه گری تقویت شود.

خانه مطبوعات اعتماد از دست رفته را بازگرداند

مدیر مسئول نشریه راوی شهر نیز در این میزگرد به مشکلات بیمه خبرنگاران و محدودیت های آن ها برای عضویت در خانه مطبوعات اشاره کرد و گفت: بسیاری از خبرنگاران به ویژه در خبرگزاری ها مشکلات بیمه ای دارند.

سولماز شهبازی رسیدگی به مشکلات صنفی و معیشتی خبرنگاران، مسائل بیمه ای، وضعیت کیفی فعالیت نشریات و ضرورت بررسی محتوایی آن ها ، وضعیت نامناسب برگزاری مراسم های روز خبرنگار  را یادآورو خواستار توجه هیئت مدیره خانه مطبوعات به این مسائل شد.



وی با تاکید بر اینکه خانه مطبوعات باید اعتماد از دست رفته اصحاب رسانه را بازگرداند، گفت:  باید دلیل اینکه خبرنگاران اقبال ضعیفی از حضور در مجامع  خانه مطبوعات دارند مشخص شود و در راستای برای احیاء اعتماد سلب شده تلاش شود.

 شهبازی افزود: عملکرد ضعیف و تبعیض آمیز خانه مطبوعات در ادوار گذشته  موجب آزردگی خاطر برخی اصحاب رسانه شده و این مامن را از آن ها ستانده است.

وی  با بیان اینکه خانه مطبوعات  باید مسیر مشخص و برنام هدفمندی را برای  فعالان رسانه ای ترسیم کند، تصریح کرد: هنوز نمی توان گفت خانه و اعضای جدید آن چه وجه تمایزی در عملکرد با دوره های پیشین دارند.

این خبرنگار اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری  ها و دوره های آموزشی با حمایت اداره کل ارشاد دو اقدام تاثیر گذار و مطلوب طی سال گذشته بود اما این پاسخگوی نیاز اصحاب رسانه نیست.

در بین اصحاب رسانه افرادی با فکر اقتصادی مناسب هستند اما متاسفانه  این فکر در جهت منافع فردی است و اراده ای برای تحقق منافع جمعی وجود نداردشهبازی با اشاره به وظایف خانه مطبوعات ابراز کرد: کمک به تامین و گسترش آژادی های قانونی و مسئولانه مطبوعات، کمک به اقتصاد مطبوعات  از طریق آموزش و ترویج  شیو ه های روز آمد مدیریت رسانه، تقویت سامانه توزیع مطبوعات،تدوین برنامه آموزشی،  تدوین بانک اطلاعاتی روزنامه نگاران، حل مشکلات صنفی و فراهم آوردن تسهیلات رفاهی ، جذب حمایت های دولتی و آُسیب شناسی فعالیت های مطبوعات از اهم  این وظایف است که هیچ یک تمام و کمال عملی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در بین اصحاب رسانه افرادی با فکر اقتصادی مناسب هستند اما متاسفانه این فکر در جهت منافع فردی است و اراده ای برای تحقق منافع جمعی وجود ندارد.

این فعال رسانه ای، تصریح کرد: خبرنگاران ما به ویژه در خبرگزاری ها  از کمترین حقوق خود را که برخورداری از بیمه و دستمزد متعارف  است بی بهره اند.

شهبازی یکی از ضعف های آیین نامه جدید خانه مطبوعات را در این دانست که دارندگان بیمه خبرنگاری عضو اصلی و دارای حق رای شناخته شده اند.

وی با اشاره به این موضوع گفت: با این شرایط فعال ترین خبرنگاران که اغلب در خبرگزاری ها شاغلند و بیمه ندارند در خانه مطبوعات عضو اصلی نخواهند بود و این اجحافی در حق آنان است.

عضو هیئت مدیره سابق خانه مطبوعات استان زنجان با تاکید بر اینکه در اشتغالزایی در هر صنفی باید از بیگاری نوین (اشتغال بدون امنیت روحی، جسمی و مادی) پرهیز کرد اظهار کرد:  عادلانه نیست فردی که در تمام ساعات شبانه روز در راستای  تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی آرامش و امنیت خود را در طبق اخلاص گذاشته با دستمزدی پایین تر از قانون کار، بدون قرارداد و بدون بیمه  ادامه فعالیت داد.

شهبازی با اشاره به ضعف های ساختاری متعدد در رسانه ها گفت: در شرایط موجود که نمی توان بستری استاندارد و ایده آل فعالیت کرد باید با آموزش مستمر  و حمایت همه جانبه به تقویت فضای رسانه ای کمک کرد.

این فعال رسانه ای ضمن ابراز تاسف از وضعیت  کیفی رسانه های استان زنجان اظهار کرد: متاسفانه  رسانه های تحلیل محتوای کمی و کیفی نمی شوند و بر این اساس هر نشریه سودآور تر و پر آگهی تر ولو با کیفیت پایین ماندگاری بیشتری دارد.

وی  خواستار شد: خانه مطبوعات با جلب خبرنگارانی که تخصص های مربوطه را دارند اقدام به تحلیل محتوای کمی و کیفی  رسانه های استان کند.

شهبازی با ابراز نگرانی از وضعیت فضای رسانه ای استان گفت: هرچه خبرنگاران ما به لحاظ حرفه ای ضعیف تر شوند توسعه  فردی و اجتماعی نیز ضعیف تر خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اینک فشارهای مادی برخی خبرنگاران را تبدیل به دستیاران روابط عمومی ها کرده و این یعنی تنزل جایگاه رسانه و خبرنگار.

به گفته شهبازی خانه مطبوعات اگر فقط به وظایف صنفی خود پایبند باشد و ازحاشیه ها پرهیز کند می تواند فراتر از تفاوت های ایدوئولوژیکی وحدت و انسجام فضای رسانه ای را به ارمغان آورد.

وی نبود فهم مشترک از مسایل ، پرداختن به حواشی، ترجیح منافع زودگذر و فردی به منافع جمعی و کمرنگ شدن انسجام بین اصحاب رسانه را از مشکلات موجود برشمرد که باید رفع شود.

شهبازی یادآور شد: مشکلات مالی و تنگناها موجب شده آقایان تمایلی به فعالیت رسانه ای نداشته باشند و اغلب بانوان هستند که در این شرایط در رسانه ها مشغول به کارند و این امر قطعا  در تضعیف جایگاه رسانه ها موثر بوده است، از سویی آقایان با درآمد فعالیت خبری نمی توانند معاش خانواده را تامین کنند و از سوی دیگربانوان در ازای کار بسیار درآمد پایینی دارند و در انعکاس اخبار نیز قطعا یک خانم خبرنگار بیش از آقایان نیازمند امنیت وحمایت است و امکان سانسور در کار افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه استان زنجان باید افرادی تاثیر گذار باشند و این تاثیرگذاری جز با تقویت عملکرد حرفه ای آن ها میسر نیست.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان زنجان نیز در همین راستا ابتدا به زمان شکل گیری خانه مطبوعات فعلی اشاره و در ادامه به تشریح وظایف خانه مطبوعات مطابق اساسنامه پرداخت.

یوسف ناصری اظهار داشت: خانه مطبوعات فعلی در اردیبهشت ماه سال گذشته شکل گرفت و مطابق اساسنامه جدید که از طرف وزارت ارشاد تببین و ارائه شده بود تشکل شد. این اساسنامه به عقیده بسیاری از فعالان رسانه ای شرایط سخت تری برای عضویت اعضا لحاظ کرده است.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان زنجان با بیان اینکه در زمان شکل گیری خانه مطبوعات فعلی شاهد فعالیت خانه مطبوعات سابق نیز بودیم، افزود: بعد از طی پروسه ای تصمیم بر آن شد تا یک خانه مطبوعات واحد برای پیگیری صنفی خبرنگاران فعالیت کند. از این رو خانه جدید با تصویب اساسنامه ابلاغی و با برگزاری انتخابات، هیئت رئیسه خود را شناخت و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی به مشکلات آغاز فعالیت خانه مطبوعات جدید در استان اشاره کرد و گفت: در زمان خانه مطبوعات سابق اقدام برای ثبت قانونی خانه صورت نگرفته بود و مشکلاتی در ثبت قانونی خانه وجود داشت که طی سال گذشته با پیگیری های لازم نسبت به رفع آن ها اقدام شد. در سال گذشته خانه مطبوعات بیشتر درگیر عضوگیری اعضای جدید، رفع مشکلات قانونی خانه و برگزاری روز خبرنگار بود.

ناصری با بیان اینکه داشتن بیمه یکی از الزامات عضویت در خانه مطبوعات عنوان شده است، افزود: مطابق اساسنامه جدید و برگزاری فرایند عضو گیری نهایتا در حال حاضر خانه مطبوعات مجموعا ۵۸ عضو اصلی و افتخاری دارد. از این تعداد ۵۲ عضو اصلی و شش نفر عضو افتخاری هستند.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان زنجان به برگزاری روز خبرنگار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم در فضای باز نخستین تجربه خانه بود که کاستی هایی در اجرای برنامه وجود داشت. با این حال تلاش شد محتوای برنامه نسبت به سال های قبل متفاوت باشد و در سخنرانی ها از خبرنگاران و فعالان رسانه ای استفاده شود.

هر چند در دولت فعلی استقلال خانه مطبوعات بسیار بیشتر از دوره های قبلی است. در طی این ۱۳ ماه از فعالیت خانه اعتبار مناسبی به خانه تخصیص پیدا نکرده استوی به ضعف مالی خانه مطبوعات و وابستگی برای تامین نیازها به دولت اشاره کرد و اظهار داشت:  معمولا خانه های مطبوعات وابستگی هایی به بدنه دولت دارند و از این رو در تصمیم گیری ها نیز استقلال کامل ندارند. هر چند در دولت فعلی این استقلال بسیار بیشتر از دوره های قبلی است. در طی این ۱۳ ماه از فعالیت خانه اعتبار مناسبی به خانه تخصیص پیدا نکرده است.

ناصری بعد از تشریح وظایف خانه طبق اساسنامه اظهار داشت: در سال گذشته کارگاه یک روزه روزنامه نگاری آنلاین و نشریات مجازی برای خبرنگاران برگزار شد. نشست های مشترک با کارگروه فرهنگ و رسانه استان از دیگر اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه مطابق وظایف مندرک در اساسنامه پیگیر مشکلات مطبوعات استان نیز بودیم، افزود: در سال گذشته  تعدادی از نشریات استان مشموم ماده ۱۶ شده بودند که برای پیگیری مشکلات آن ها اقدامات و پیگیری هایی صورت گرفت.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان زنجان پیگیری های صورت گرفته در خصوص مسائل رفاهی و صنفی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در خصوص مسکن خبرنگاران نشست هایی با مسئولان استانی صورت گرفته و رایزنی های لازم در حال انجام است. شرایطی برای این موضوع عنوان شده که در دست بررسی بیشتر قرار دارد.

ناصری از اعلام فراخوان برای عضوگیری جدید در خانه مطبوعات خبر داد و گفت: به زودی این موضوع محقق خواهد شد و در راستای عضوگیری جدید اقدام می کنیم. در سال گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه فرم هایی توزیع شد و هر کسی که شرایط لازم را برای عضویت چه به صورت عضو اصلی  و چه افتخاری داشت اقدام کرد.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان زنجان با بیان اینکه در این مدت نسبت به پرداخت مطالبات نشریات نیز پیگیری هایی صورت گرفته است، افزود: در سال گذشته جشنواره مطبوعات و نمایشگاه مطبوعات نیز برگزار شد که در بخش نمایشگاه انتظارات لازم برآورده نشد. در سال جدید نیز مطابق تصمیات اتخاذ شده جشنواره و نمایشگاه مطبوعات در مرداد برگزار می شود مشوق های لازم نیز در نظر گرفته شده است. فراخوان جشنواره اعلام شده و برای حضور رسانه ها در نمایشگاه تشویقات مالی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه مخاطب خانه مطبوعات صرفا خبرنگاران نیستند و سرپرست و مدیران مسئول نشریات نیز مورد توجه قرار دارند، افزود: در همین راستا برای احقاق حقوق همه طرفین جلسات و نشست هایی نیز با مسئولان اداره کار برگزار شده و شرایط مالی و فعالیتی نشریات برای آن ها بازگو شده است. مطابق همین جلسات خواستار لحاظ شرایط نشریات در دعاوی بین خبرنگاران و مدیران مسئول نشریات شدیم.

ناصری همچنین از ارتقای جایگاه خانه های مطبوعات مطابق شیوه نامه ابلاغی جدید خبر داد و گفت: در شیوه نامه ابلاغی وزارتخانه اصل برگزاری جشنواره های مطبوعاتی مطابق نظر خانه مطبوعات و برگزیدن داوران و فراخوان آن نیز با اقدام خود خانه مطبوعات و همکاری ارشاد محقق می شود.

این مسئول همچنین در خصوص تشکیل صندوق های اعتباری مطبوعات نیز گفت: در راستای فعالیت خانه های مطبوعاتی استانی، خانه مطبوعات کشور نیز فعالیت دارد. این خانه ساز و کاری برای تشکیل این صندوق تعریف کرده بود که امکان تحقق در استان را ندارد. این موضوع نیز به خانه مطبوعات کشور عنوان شده است. مطابق این ساز و کار مبالغ دریافتی در صندوق از طریق اعضا تامین می شد که مبالغ زیادی بود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان نیز در پاسخ به موارد طرح شده عنوان کرد: شرایط تعریف شده برای عضویت در خانه مطبوعات جزو اختیارات خانه نیست و توسط وزارتخانه ابلاغ شده است. همچنین وضعیت بیمه ای مطابق سیاست های دولت مقرر شده توسط مدیران مسئول پرداخت شود و رسانه ها در غالب یارانه از دولت مبالغ را دریافت کنند.

ناصری همچنین به بخشی دیگر از اقدامات خانه مطبوعات برای رفاه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: رایزنی های زیادی در این راستا صورت گرفته که بعضا نتیحه نداده اما برخی از موارد نیز در حال پیگیری است.

ناصری با بیان اینکه اتحاد در بین رسانه های استان ضعیف است، افزود: اگر وحدت و همدلی در بین رسانه های استان وحود داشته باشد می توان اقدامات قابل توجهی صورت داد.

وی  در ادامه به وضعیت فعالیتی نشریات اشاره کرد و گفت: برخی نشریات عملکرد کیفی مناسبی ندارند و صرفا فعالیت اقتصادی می کنند. در شرایط فعلی نیازمند توجه بیشتر به عملکرد محتوایی نشریات هستیم.

لزوم تسریع در عضوگیری نفرات جدید در خانه مطبوعات

در ادامه دبیر سرویس فرهنگی روزنامه صدای زنجان از ارائه عملکرد مدیر عامل خانه مطبوعات استان تقدیر کرد و خواستار تسریع در عضوگیری نفرات جدید در خانه مطبوعات شد.

داریوش ریاحی همچنین تاکید کرد: با دریافت اعتبارات دولتی توسط خانه مطبوعات استقلال خانه مطبوعات دچار مشکل می شود و این موضوع بر عملکرد خانه تاثیر منفی دارد. نظر شما چیست؟.

در ایران جامعه مدنی مستقل از دولت نداریم

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات با بیان اینکه در ایران جامعه مدنی مستقل از دولت نداریم، افزود:  تاکنون در کشور این اتفاق رخ نداده است. برای فعالیت نهادها مدنی قوانینی مصوب می شود که در غالب آن فعالیت می کنند. در ساختار فعلی عملکرد مستقل شدنی نیست.

حسین نجاری با بیان اینکه در دوره فعلی استقلال نهادهای مدنی و خانه های مطبوعات بهتر شده است، افزود: محدودیت هایی برای افراد دولتی در این دوره ایجاد شده است. همچنین خانه مطبوعات به دلیل مراودات با بدنه دولت نمی تواند به صورت کاملا مستقل عمل کند.

وی همچنین در خصوص عملکرد خانه مطبوعات نیز اظهار داشت: توضیحات کامل توسط مدیر خانه ارائه شد. در راستای تحقق اهداف تعریف شده اساسنامه اقداماتی صورت گرفته که برخی از آن ها تا حصول نتیجه نهایی پیگری می شود.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات با بیان اینکه اگر در زنجان ۱۰ نشریه حرفه ای فعال باشند مناسب است، افزود: این میزان نشریه که دارای محتوا و عملکرد هستند بهتر از وجود تعداد بسیار زیاد نشریات بدون محتوا است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار