طوفان های شن و واکنش نگران کننده ابتکار
پس ازاینکه در چند روز گذشته سیستانیها شرایط دهشتناکی را تجربه کردند و معصومه ابتکار نیز که همواره در زمان ورود آب به هامون و روزهای خوش آن پست های اینستاگرامیش دراین خصوص نوید بخش روزهای بهتری برای فردای هامون بود , پس از سه روز سکوت که موجبات گلایه فراوان کاربران فضای مجازی را در پی داشت در صفحه شخصی خود به این موضوع واکنش نشان داد .
کد خبر: ۲۶۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ 16 July 2016
تابناک سیستان و بلوچستان : تشريح اقدامات بي ثمر محيط زيست درخصوص مهار ريزگردها تنها واكنش دکتر معصومه ابتكار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به طوفانهاي سيستان بود.

پس ازاینکه در چند روز گذشته سیستانیها شرایط دهشتناکی را تجربه کردند و معصومه ابتکار نیز که همواره در زمان ورود آب به هامون و روزهای خوش آن پست های اینستاگرامیش دراین خصوص نوید بخش روزهای بهتری برای فردای هامون بود , پس از سه روز سکوت که موجبات گلایه فراوان کاربران فضای مجازی را در پی داشت در صفحه شخصی خود به این موضوع واکنش نشان داد .
بنا براین گزارش اما متاسفانه این واکنش نه تنها دردی از مردم را دوا نکرد که بیشتر آنها را نگران و ناراحت کرد , وی در صفحه شخصی خود تنها به تشریح اقداماتی پرداخت که تا کنون برای کاهش اثراث مخرب ریزگردها درمنطقه سیستان بی ثمر بوده و در بخشی از نوشته خود نیز اشاره ای به بازدید میدانی مسئولین از مناطق طوفان زده سیستان کرد ولی ننوشت که این بازدیدهای میدانی که از مدتها قبل نیز وجود داشته تا کنون چه نتایجی داشته است ؟
وی همجنین در بخش دیگری از یادداشت خود اشاره ای به مصوبه اخیر کارگروه احیای دریاچه هامون داشته و یکی از مصوبات آنرا رها سازی بیست میلیون متر مکعب آب به دریاچه و کانونهای بحران کرده است ، اما سوال این است که وقتي با بي يرنامه گي و باوجود ميلياردها مترمكعب آب ورودي به سيستان نتوانستيد جلوي طوفانها رابگيريد حال چگونه نويد روزهاي بهتر ، با. رها شدن تنها بيست ميليون مترمكعب حق ابه تالاب را به مردم ميدهيد ؟

به گزارش تابناک معصومه ابتکار در صفحه شخصي خود نوشت :
با سلام، 
دولت یازدهم نه تنها هیچگاه در مورد وضعیت زیست محیطی سیستان و بلوچستان سکوت نکرده بلکه از آغاز به کار خود موضوع احیای هامون که مهم ترین مسئله محیط زیستی استان محسوب شده و آثار خشکی یا پرآبی آن بر جمعیت قابل توجهی تاثیر دارد، مد نظر قرار داده است. علاوه بر اقداماتی که قبلا گزارش شده مانند رفع موانع فيزيكي و دایک ها برای ورود آب، لایروبی و گشایش مسیر آب، اقدامات بین المللی از مذاکره با رییس جمهور افغانستان تا وزرای مربوطه تا اخذ جایگاه تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخيره گاه زيست كره برای کسب حمایت های جهانی، در ماههای اخیر در چارچوب تشکیل کارگروه استانی احیای تالاب هامون، اقدامات عملیاتی داخلی دنبال شده است. 
بر همین اساس دیروز طبق مصوبه این کارگروه استانی نسبت به رهاسازی آب به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب از حق آبه تالاب از محل چاه نیمه ها با هدف کنترل ریزگردهای محلی در نقاط رها سازی آب و حفظ فرایندهای پایه اکولوژیک اقدام شد. 
کسی در مقابل مسایل سیستان و بلوچستان سکوت نکرده، بلکه تهیه گزارش از اقدامات انجام شده گاه یکی دو روزی ممکن است به طول انجامد.
امروز هم آقای دکتر محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به همراه آقای دکتر کیخا نماینده مردم زابل در مجلس، آقای دکتر چرخساز رییس سازمان امداد و نجات کشور، فرماندار زابل و چند تن از مسئولین به بازدید از روستاها و مناطق درگیر گرد و غبار رفته و از نزدیک با مردم صحبت کرده اند. 
از نتایج بازدید امروز شناسایی پنج کریدور شن های روان بوده تا تثبیت آنها عملیاتی شود. 
گزارش همین سفر تایید می کند که بسیاری از بخش های تالاب نسبت سال های گذشته دارای آب است و همین مسئله نشان می دهد که اگر تلاش های چند سال گذشته نبود وضعیت بسیار بدتر از این می بود.
همچنین در جلسه ستاد بحران که امروز در زابل تشکیل شد، دستگاههای مسئول به پیگیری جدی تر استقرار و توسعه پوشش گیاهی و مالچ پاشی، همچنین تکرار رهاسازی حق آبه تالاب از چاه نیمه ها و توزیع ماسک و فیلتر کولرهای آبی مامور شدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
عملیات مالچ پاشی بهترین راه مقابله با حرکت ریز گردها و ماسه های روان است.مالچ الزاما مواد نفتی نیست.با کاشت گیاهان کویری مثل گز و طاق شنها تثبیت میشوند.عامل اصلی فاجعه ساخت سدهای غیر کارشناسی بوده است.
کیخا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
سرکار خانم ابتکار که اون موقع دانشجوی کارشناسی بود از دیوار (سفارت امریکا) با لا رفت حالا 12 ساله که رییس سازمان محیط زیسته.......جالبه نه؟.....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار