بررسی حضور مسئولان قمی در خاور دور؛
استاندار قم در پاسخ به این سوال که آیا از قم هم به چین صادرات صورت می‌گیرد، تصریح کرد: قطعا درصدد صادرات محصول خود هستیم. در نمایشگاهی که در چین برگزار شده بود یک غرفه برای فرش ایران درنظر گرفته بودند که البته من آن را کافی نداستم و نیاز به پویایی بیشتر دارد. در واقع چینی‌ها فعال‌اند و این ما هستیم که باید فعالیت خود را بیشتر کنیم و افزایش فعالیت تجاری زمانی صورت می‌گیرد که بخش خصوصی را تقویت کنیم.
کد خبر: ۲۶۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 21 July 2016
به گزارش تابناک قم، "موقعیت قم در ایران به عنوان شاهراه مواصلاتی و تجاری محسوب می‌شود و از این فرصت باید بهره گرفت"، این جمله که از زبان مسئولان و مدیران بومی به دفعات بسیار شنیده می‌شود و قم را در کنار شهری مذهبی و توریستی به عنوان شهری اقتصادی معرفی می‌کند ، از زبان چشم بادامی ها نیز به دفعات شنیده شده است.

در سال 1385 با حضور هیئت دولتی و تجاری قم در استان گانسو و عقد خواهر خواندگی، ارتباطات و تعاملات تجاری مستمر و تاثیرگذاری بین دو استان ایجاد شد ،استان گانسو به مرکزیت شهر لنجو یکی از استان‌های مسلمان‌نشین کشور چین است که طی چند سال گذشته تعاملات مستمری با استان قم داشته است ، ارتباطی که تا به امروز مستمر بوده است و سالانه هیئت های از دو استان با شرکت در نمایشگاه ها بستر هاي لازم را فراهم مي نموده اند.

چینی ها در قم قرار است 200 میلیون یورو سرمایه گذاری کنند؟

رضوی معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری قم در 23 مردادماه 1393 در مصاحبه ای با اشاره به تمایل سرمایه گذاری چینی ها در استان قم اظهار داشت: سرمایه گذاران چینی در مرحله نخست 200 میلیون یورو در طرح های مختلف اقتصادی این استان سرمایه گذاری می کنند ،در صورت تفاهم نامه بین استان قم و هیات تجاری استان ˈگانسوˈ چین، این هیات و بانک های این استان برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند و اگر قراردادهای دیگری بین دو استان منعقد شود، رقم سرمایه گذاری چینی ها نیز افزایش می یابد.

سوال مهم اینجاست که بستری که رضوی از آن نام برده است که شامل بخش های کشاورزی، گردشگری، هتل سازی، صنعت، پتروشیمی، نفت، خودروسازی، انتقال فناوری در صنایع پلاستیک و بحث های مرتبط با شهرک آی تی، معادن، فراوری سنگ های معدنی و مصالح ساختمانی و ....  از جمله ظرفیت های استان قم برای سرمایه گذاری طرف چینی می باشد در این مدت طولانی کدامیک اجرایی شده است ، ارتباط و تعاملی که به نظر می رسد صرفا در شرکت در نمایشگاه های سالانه خلاصه شده است.

سید مهدی صادقی استاندار قم در جلسه کارگروه هماهنگی امور تولیدی و اقتصادی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در سالن امام جواد (ع) استانداری برگزار شد در پاسخ به خبرنگار خبر قم مبنی براینکه آیا فراهم کردن مقدمات واردات از چین با درون زا بودن اقتصاد مقاومتی هم خوانی دارد یا نه، اظهار کرد: هیچ منافاتی ندارد بلکه تقویت کننده اقتصاد مقاومتی است. اینکه می‌خواهیم اقتصاد را درون زا کنیم یک استراتژی است و رسیدن به توسعه واقعی به معنای درون زا بودن اقتصاد است ،از سوی دیگر کشورهایی که به توسعه واقعی دست پیدا کردند علاوه براینکه به خود متکی بوده‌اند از تکنولوژی و علم کشورهای دیگر نیز بهره‌مند شده‌اند. ما هم قصد آن را نداریم که مصرف کننده محصولات چینی باشیم بلکه درصدد گسترش روابط دو طرفه تجاری هستیم.

استاندار قم در پاسخ به این سوال که آیا از قم هم به چین صادرات صورت می‌گیرد، تصریح کرد: قطعا درصدد صادرات محصول خود هستیم. در نمایشگاهی که در چین برگزار شده بود یک غرفه برای فرش ایران درنظر گرفته بودند که البته من آن را کافی نداستم و نیاز به پویایی بیشتر دارد. در واقع چینی‌ها فعال‌اند و این ما هستیم که باید فعالیت خود را بیشتر کنیم و افزایش فعالیت تجاری زمانی صورت می‌گیرد که بخش خصوصی را تقویت کنیم.

وی نتیجه و دستاورد برقراری ارتباط تجاری با چین را فارغ از آمار و ارقام اعلام کرد و افزود: اینکه به شما بگویم تا فلان مدت به دستاورد می‌رسیم اثربخش نیست بلکه این توسعه روابط امری مستمر است و باید فضای اطمینان بخشی برای طرفین جهت سرمایه گذاری ایجاد شود.

همچنین در حاشیه این جلسه سید حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم نیز در خصوص هزینه‌های سفر استاندار به چین بیان کرد: تمام هزینه‌های اسکان و ایاب و ذهاب مسئولان توسط استاندار لین شیای چین پرداخت شد و هزینه سفر هیات‌های تجاری نیز از طریق اتاق بازرگانی صورت گرفت و هیچ مبلغی از منابع دولتی برای این سفر پرداخت نشده است.

مردم قم حداقل انتظاری که دارند ، اجرایی شدن این سفرها و نشست ها است ، دیدار های که پس از گذشت چند سال هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته است و صرفا همه تعاملات بر روی کاغذ انجام شده است همچنان که حجت الاسلام صالحی منش استاندار سابق قم و معاون وی از حضور سرمایه گذاران چینی در قم خبر دادند اما این حضور تا کنون اتفاق نیفتاده است.

منبع: قم نا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار