نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان تأکید کرد: کارهای بر زمین مانده استان توسط مجموعه جهاددانشگاهی زنجان پیگیری شود.
کد خبر: ۲۷۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱ 02 August 2016
آیت‌الله علی خاتمی صبح امروز در دیدار با جهادگران جهاددانشگاهی استان زنجان که به مناسبت فرا رسیدن سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی صورت گرفت، با یادآوری اینکه دیدار با جهادگران جهاددانشگاهی، همواره جلسات نویدبخشی بوده است، افزود: بی‌تردید جهاددانشگاهی زنجان ثابت کرده است که همواره یک مجموعه تحصیل‌کرده، جوان و باانگیزه بوده است.
 
وی با یادآوری اینکه ما از جهاددانشگاهی انتظار داریم کار جهادگونه انجام داده و نام جهاد را با کار جهادی مزین کند، تصریح کرد: تلاش مضاعف، پیمودن راه میان‌بر و كار براي خدا، از فاکتورهای اساسی کار جهادی است، به همین خاطر امروزه باید به سمتی حرکت کنیم که کارها با روحیه جهادی انجام شود، لذا انتظار ما از جهاددانشگاهی این است که در انجام امور محوله، جهادی عمل کرده و کارها را به‌ویژه کارهای بر زمین مانده استان را با شتاب بیشتری پيگيري كند.
 
آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه کارهای بر زمین مانده باعث می‌شود که گامی مؤثر در جهت رفع برخي محرومیت‌ها از جامعه برداشته شود، اظهار کرد: جهادگران باید در بحث اقدام و عمل مطالعات میدانی داشته و با اهتمام به این موضوع، عملکرد سال آینده را در راستای شعار سال ارایه دهند و معتقدیم با توجه به نیروهای جوان و باانگیزه‌ای که در این نهاد انقلابی حضور دارند، می‌توان اقدامات مؤثری را در راستای تحقق اقدام و عمل از سوی این مجموعه در استان مشاهده کرد.
 
وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که مجموعه جهاددانشگاهی زنجان می‌تواند در آن ورود پیدا کند، بحث فناوری‌های جدید است، ادامه داد: جهاددانشگاهی زنجان از ظرفیت‌های غنی در حوزه‌های مختلف برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها در راستای ارایه کارهاي جدید و نو در کشور استفاده کند؛ چرا که شاخصه کار جهادی نیز همین است. از طرفی اقدامات این مجموعه در حوزه روی قابل‌قبول است، اما معتقدیم این فعالیت‌ها باید به تجاری‌سازی برسد.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با تاکید بر اینکه با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته توسط دولت، قطع یقین این منطقه به قطب برق، الکترونیک و IT کشور تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله و ظرفيت‌هاي خوب جهاددانشگاهي، حوزه IT باید مورد توجه جدی اين نهاد قرار گیرد؛ چرا که از پتانسیل خوبی برای ورود به این عرصه برخودار است، اما ذکر این نکته ضروری است که شتاب علمی مستلزم توجه به عرصه‌های نو و فناوری‌های جدید است که جهاددانشگاهی برای شتاب بخشیدن به فعالیت‌های خود، نباید از ایجاد عرصه‌های جدید غافل بماند.
 
رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در ادامه این دیدار، با بیان اینکه این مجموعه در استان سختی‌های زیادی را به لحاظ محدودیت منابع مالی پشت سر گذاشته و به شکوفایی رسیده است، افزود: حوزه فعالیت جهاددانشگاهی زنجان در چهار بخش فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و اشتغال و تجاری‌سازی بوده و سه رویکرد اصلی را در حوزه پژوهش مدنظر داریم که شامل پژوهش‌های توسعه‌ای، حوزه روی و بحث زيست‌فناوری است که خوشبختانه اقدامات خوبی در هر سه حوزه صورت گرفته است.
 
مهدی عباسی با تأکید بر اینکه در مجموعه جهاددانشگاهی هیچ طرحی که به معنای کتابخانه‌ای باشد، نداریم و از طرفی به دنبال پژوهش‌های بنیادین هم که نیازمند امکانات زیادی است، نیستیم، تصریح کرد: تأکید جهاددانشگاهی زنجان بر روی پژوهش‌های کاربردی است، جایی که در آن می‌توان تکنولوژی و دانش را به داخل استان انتقال داد، لذا معتقدیم برای دست‌یابی به چنین رویکردی، باید به سمت پژوهش‌های توسعه‌ای به‌عنوان یکی از رویکردهای اصلی این مجموعه در حوزه پژوهشی حرکت کنیم.
 
وی با یادآوری اینکه علی‌رغم سختی‌ها و مشکلاتی که در حوزه روی با آن مواجه بودیم، امروز حرف‌های زیادی در این بخش برای گفتن داریم، اظهار کرد: در بحث زيست‌فناوری، جهاددانشگاهی زنجان تنها آزمایشگاه مجهز از نظر ساختاری و نیروی انسانی را در استان و برخی استان‌های همجوار دارد که این آزمایشگاه در حوزه موادغذایی، آب و فاضلاب فعالیت کرده و به صراحت می‌توان گفت که آزمایشگاه مذکور در استان بی‌نظیر بوده و به جز آذربایجان‌شرقی، سایر استان‌های همجوار از داشتن چنین ظرفیتی محروم‌اند.
 
این مسئول با یادآوری اینکه یکی از رموز موفقیت‌های به دست آمده جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش، دوری از متفرقه کار کردن در این بخش بوده است، افزود: مجموعه جهاددانشگاهی زنجان همواره در تلاش بوده تا در حوزه پژوهشی تمرکز خود را بر روی این سه رویکرد متمرکز کرده و از فعالیت‌های متفرقه دوري جوید که یکی از راهکارهای دست‌یابی به این مهم، جذب نیروهای جوان و خلاق در جهاددانشگاهی زنجان بوده است.
 
عباسی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگی، یکی از بخش‌های موفق این مجموعه در سطح کشور بوده و توانسته با برگزاری دو طرح ملی، همواره حرکتی رو به جلو در سطح ملی داشته باشد، اظهار کرد: سال گذشته در این حوزه 40 عنوان کتاب چاپ اول در مرکز انتشارات جهاددانشگاهی زنجان به چاپ رسیده است. همچنین سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی زنجان توانسته رتبه دوم کشوری را بعد از خراسان‌رضوی که از امکانات ویژه‌ای برخوردار بوده و به لحاظ جمعیت نیز قابل‌قیاس با زنجان نیست، به دست آورد.
 
وی با بیان اینکه این نهاد انقلابی در استان زنجان در حوزه آموزش نیز از وجود بزرگ‌ترین مرکز آموزش علمی‌کاربردی استان با برخورداری از بیش از دو هزار دانشجو به دنبال تحقق آموزش‌های مهارت‌محور است، ادامه داد: در حوزه آموزش‌هاي كوتا‌ه‌مدت نيز ما بالغ بر 15 هزار فراگير را تحت پوشش قرار داده‌ايم و رویکرد اصلی ما در اين حوزه، حرکت به سمت آموزش‌های تخصصی و منجر به اشتغال است که خوشبختانه تا به امروز 60 درصد از آموزش‌ها تخصصی شده و پیش‌بینی این روند تا پایان امسال، رسیدن به 70 درصد است. همچنین در حوزه اشتغال و تجاری‌سازی به‌دنبال راه‌اندازی سه مرکز تخصصي جديد هستیم که امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال موفق به راه‌اندازی حداقل دو مرکز شویم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار