تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک / استیضاح شهردار رشت در یک‌صد و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر با ۶ امضاء اعلام وصول شد و همچنین مقرر شد جلسه بررسی استیضاح شهردار ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه، ۱۵ مرداد برگزار شود.
کد خبر: ۲۷۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴ 04 August 2016
تابناک / استیضاح شهردار رشت در یک‌صد و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر با ۶ امضاء اعلام وصول شد و همچنین مقرر شد جلسه بررسی استیضاح شهردار ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه، ۱۵ مرداد برگزار شود.


در این گزارش به بررسی نظرات مخالف استیضاح ثابت قدم اشاره خواهیم کرد.



غالب مردم خواهان ماندن ثابت قدم هستند / اعضای معترض از عملکرد خودشان بگویند


نماینده ی رشت گفت: یک اقلیت بسیار محدودی در شورا مدتهاست به بد اخلاقی، تخریب و تهمت روی آورده اند که گمان میکنم پاسخ آن را مردم در همین انتخابات پیش رو به خوبی خواهند داد .

به گزارش ندای گیلان از رشت،دکتر محمد صادق حسنی جوریابی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبر آزاد با ابراز تاسف از استیضاح شهردار رشت گفت:هر ذهن آگاه و هر تفکر بی طرفی از برنامه ها و ایده های شهردار رشت حمایت خواهد کرد.
او با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد مجموعه ی شهرداری و شهردار و سوال و استیضاح شهردار حق قانونی اعضای شورای شهر است گفت: چقدر خوب می شد برخی از اعضای معترض به عملکرد شهردار، چند خطی از عملکرد خودشان می گفتندـ

او ادامه داد: هیچ کس معتقد نیست که صددرصد رفتارها و تصمیم گیریهای شهردار و مدیران شهرداری، درست است ، اما به واسطه ی هر مشکل کوچک نباید وقت تصمیم سازان شهری را گرفت، پروژه ها و برنامه های شهرسازی را متوقف کرد و اقدام به استیضاح کرد.
دکتر حسنی با اشاره به اینکه حجم و تعدد پروژه های در دست اقدام شهرداری بی سابقه است گفت: قطعا با افزایش کمیت پروژه ها و اتفاقات شهری تعداد مشکلات، تخلفات و کوتاهی های احتمالی بیشتر خواهد شد و چه خوب بود که اعضای معترض شورا هم به جای بداخلاقی ها و اختلال در این امور دوشادوش شهردار متخصص رشت برای حل مشکلات این شهر حرکت می کردند و اگر هم انتقاد یا مساله ای داشتند با همدلی مطرح و در حل آن مانند باقی همکارانشان اهتمام و تلاش می کردندـ

    نماینده مردم رشت تاکید کرد: یک اقلیت بسیار محدودی در شورا مدتهاست به بد اخلاقی، تخریب و تهمت روی آورده اند که گمان میکنم پاسخ آن را مردم در همین انتخابات پیش رو به خوبی خواهند داد .

وی با اشاره به وظیفه ی خطیر اعضای شورا و انتظار مردم رشت از اعضای شورای شهر گفت : اعضای منصف و بیطرف شورای شهر اجازه ندهند توسعه و پیشرفت رشت قربانی منافع گروهی وفردی برخی اعضا شود و به خاطر مردم اختلافات را کنار بگذارند ـ
دکتر حسنی گفت: من واقعا متعجبم فردی که تا یک ماه پیش در صحبتها و گفتگوهایش ثابت قدم را بهترین شهردار تاریخ رشت معرفی می کرد ، اکنون ساز مخالفت و داد استیضاح شهردار را سر می دهد.

او با تاکید بر اینکه تنها یک سال به پایان دوره ی شورای چهارم باقی مانده گفت: متاسفانه عزیزان ساعتها و لحظات طولانی ای در جلسات شورا را صرف سوالات تکراری از شهردار کرده اند و نگرانیم که نکند از نیازها ودغدغه های شهر و شهروندان غافل بمانندـ

او افزود: تلاش دولت و مجلس ایجاد آرامش و امنیت خاطر برای شهروندان است و قطعا هر شخص یا طیفی از افراد قصد بر هم زدن این آرامش نسبی را داشته باشد از چشم مردم خواهند افتاد .
دکتر حسنی با تاکید بر اینکه ما هیچ کدام قصد دخالت در امور شورایی را نداریم اما به واسطه نمایندگی مردم باید نظرات مردم را مد نظر قرار دهیم، گفت: نظر مردم در رسانه ها ، فضای مجازی ، کوچه و خیابان این شهر قابل لمس است و غالب صداها مبنی بر ماندن و ادامه کار ثابت قدم است و اعضای شورا وظیفه دارند به نظر مردم توجه لازم را داشته باشند.
وی در پایان گفت: خوشبختانه معتقدم اکثریت شورا به واسطه دانش و تجربه شان به ادامه ی شهرداری دکتر ثابت قدم رای خواهند داد و در ادامه شاهد روز های بهتری برای شهر رشت خواهیم بود.



اقدامات ثابت قدم در کشور بی نظیر است


خاوری گفت:حمایت کامل خود را به عنوان یک شهروند و دوما به عنوان کسی که ارتباط کاری با شهرداری ها دارم از شهردار رشت اعلام می‌دارم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم چون حجم عظیمی از کارها را آغاز کرده اند که در سطح کشور بی نظیر است

به گزارش ندای گیلان از رشت،مدیرکل راه و شهرسازی گیلان طی گفتگویی با بیان اینکه بازآفرینی محلات شهری جزو تکالیفی است که چندسال اخیر برعهده شهرداری ها گذاشته شده است,اظهار کرد: به عنوان یک شهروند از آقای ثابت قدم تشکر می کنم که علی رغم همه‌ی مشکلات موجود چرخه نشاط و انجام پروژه های عمرانی را متوقف نکرده است.

شعبانعلی خاوری اظهار کرد: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و انواع ناملایمات شهر رشت امروز به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است و به نظرم این کار صرفا به دلیل شجاعت و تبحر ایشان است.

وی افزود: اگرچه ممکن است اشکالاتی در برخی حوزه ها وجود داشته باشد اما چربش موضوع به سمت این است که ایشان در حال تلاش در حوزه عمرانی و اصلاح ساختارها  هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به انجام پروژه جمع آوری آب های سطحی در رشت اشاره کرد و گفت:

    سالهای گذشته را فراموش نکرده ایم که با آغاز بارش باران شهر به یک استخر بزرگ تبدیل می شد, بالاخره یک نفر باید شجاعت می داشت و کار را انجام می داد اگرچه مشکلاتی در حوزه زیرساختی با برخی سازمان ها دارد اما هم اکنون کار بخوبی پیش میرود.

خاوری در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر موضوع بازآفرینی که یک مفهوم جدید در حوزه شهرسازی است توسط شهرداری رشت در دوران آقای ثابت قدم آغاز شده و رشت هم اکنون شهر پیشرو در این زمینه است و در تمام سیستم های اداری رشت را انگشت نما کرده اند و گفته اند که بروید حجم و میزان کار را ببنید و همه ی اینها اتفاقات بزرگی بوده است.

وی با ابراز خرسندی از انجام پروژه های عمرانی در سطح شهر یادآور شد: ضمن تشکر از ایشان حمایت کامل خود را به عنوان یک شهروند و دوما به عنوان کسی که ارتباط کاری با شهرداری ها دارم از شهردار رشت اعلام می‌دارم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم چون حجم عظیمی از کارها را آغاز کرده اند که در سطح کشور بی نظیر است.

خاوری با اشاره به استیضاح شهردار رشت گفت: امیدوارم دوستان شورا هوشمندی به خرج دهند و این نهایت آرزوی ماست که وقتی کسی با اجماع شهردار می شود حداقل بالای ۵ سال ادامه کار دهد تا مردم اثرات تفکر او را در سطح شهر لمس و درک کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در بخش دیگری از اظهارات خود به ابلاغ طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: به محض اینکه اجرای طرح تفصیلی برخی مناطق رشت آغاز شده آمار پرونده های کمیسیون ماده ۵ کاهش بافته است و آقای شهردار هم اعتقاد دارند که شهر باید پویایی داشته باشد و نهایت همکاری را داشته اند و بارها شهرداری رشت را برای سایر شهرداری ها مثال زده ام و چون آقای ثابت قدم یک فرد تحصیل کرده هستند و موضوعات مرتبط با حقوق شهروندی را احساس می کنند در این حوزه هم خوشبختانه همگام و همراه هستند.



استیضاح باعث فاصله گرفتن سرمایه گذاران از رشت می شود/با هم بودن و به هم نزدیک شدن به نفع شهر خواهد بود

عاقل منش گفت:زمان استیضاح سرمایه گذار از محیط فاصله می گیرد و فرصت سرمایه گذاری نیز از بین می رود و یا فاصله می گیریم

به گزارش ندای گیلان،محمدحسن عاقل منش عضو دوره های دوم و سوم شورای شهر رشت در گفت و گو یی در باره استیضاح شهردار رشت بیان داشت: برکناری شهردار طبق مقررات جزو وظایف آن ها است و  این اصل بدیهی است که باید به آن احترام بگذاریم. در دوره ای که در شورا بودم ما نیز از این اهرم قانونی استفاده کردیم ، وقتی دیدیم که چاره ای نیست و یا فکر کردیم که شهردار  دارد  از روند کاری خودشان منحرف می شوند اقدام به استیضاح کردیم  و در حال حاضر نیز  این در استان و کشور وجود دارد.، این تجربه را  شورای چهارم نیز  داشتند،مدتی نیز سرپرستی گذاشتند  و بعد نیز لابی و بحث و جدل بر سر شهردار جدید که نهایتا شهردار فعلی انتخاب شده است.

عاقل منش  ادامه داد: در مدتی که استیضاح مطرح می شود عملا چند ماه از وقت بحث ارزشمند شورا گرفته می شود و همگی ذهن و فکر و حتی ابتکارات و خلاقیت ها به این جلب می شود که چگونه شهردار را برداریم  و یا چگونه دفاع کنیم و این فکر برای عمرانی و کارهای خلاقانه صرف نمی شود. وی افزود: کمیسیون های تخصصی تعطیل می شود و در آن جا نیز مسیر بحث به سمت همین موضوعات و تبادل نظر در رابطه با آن می رود. وی در ادامه گفت: نکته دیگر که این هم از آسیب هاست که من نیز در دوره های خودم دیدم و در این دوره نیز تجربه می کنیم این است که متاسفانه زمان استیضاح سرمایه گذار از محیط فاصله می گیرد و فرصت سرمایه گذاری نیز از بین می رود و یا فاصله می گیریم.

رئیس اسبق شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: اعضای شورا و شهردار ما افرادتحصیل کرده ای هستند و  بیشتر باید گفت و گو و مذاکره کردن را در مسیر کاری خودمان داشته باشیم.هرچقدر فاصله بگیریم و صحبت های یکدیگر را گوش نکنیم این اتفاقات می افتد، وی افزود:  هم شهردار باید به شورایی که وی را انتخاب کرده ایمان داشته باشد و مصوبات را اجرا کند و هم شورا نیز باید برای شهردار زمینه را فراهم کنند که کارهایش شکوفا شود.

عاقل منش تصریح کرد: ما اکنون می بینیم که در حوزه شهرداری نواقصی هست در بحث حقوق و پرداخت ها مشکلاتی می بینیم باید نشست  و مشکلات را حل کنند. وی ادامه داد:  احساس من هم این است که افرادی که می توانند این تفکرات را نزدیک کنند پای خودشان را کنار کشیدند و حال می بینیم که بسیاری از مسئولان یا جناح موافق شهردار شده اند و یا برعکس و  کسی برای مصالحه و منجی گری نیامده است، حتی مسئولین استانی نیز ورود نکردند، بعد اتفاق می افتد و می گویند که نباید این اتفاق بیفتد و یا علیه موافق و مخالف حرف بزنند.

عضو سابق شورای شهر خاطرنشان کرد:  الان وقتش است که مسئولین و بزرگان استان  وارد صحنه شوند. باید یک فرصتی برای تعامل و گفت وگوی مناسب ایجاد شود و اگر انجام نشد باید تسلیم قانون شد. وی در ادامه گفت:  خیلی از ارگان ها و نهادها راحت می توانند در این زمینه منشاء اثر باشند، انتظار من به عنوان یک شهروند از استاندار و فرماندار این است که دوستان را جمع کنند و نه به عنوان دخالت بلکه به عنوان بزرگتر شهر راهنمایی کنند که  اگر این نگاه باشد کارها جلوتر می رود.

عاقل منش در پایان تاکید کرد: امیدواریم هرچه خیر است جاری و ساری شود و مردم انتظار دارند که بهترین تصمیم  و بهترین اقدامات صورت بگیرد،  اکنون  نام رشت در یکی دو اتفاق اخیر در شبکه های سراسری و در اذهان کارشناسان مختلف مطرح می شود و این یک پوئن است ،  این فضا ایجاد شده و این جزو عملکردی شورا نیز  است و می تواند برگ برنده شورا باشد. فرصتی تا انتخابات باقی نمانده و با هم بودن و به هم نزدیک شدن به نفع شهر خواهد بود.



تغییر شهردار مثل بمب گذاری در مرکز شهر است/مردم از کیوسک های بانک شهر راضی هستند/انحراف ۳۰۰ درصدی بودجه دروغ است


بیشتر انحرافی که دوستان روی آن تاکید می کنند مربوط به پروژه‌ی پیاده راه فرهنگی است و آن هم در نتیجه‌ی اتفاقات پیش بینی نشده ای بود که بیشتر متاثر از تصمیمات مشاور پروژه بود

به گزارش ندای گیلان،رضا رسولی در گفتگو یی در خصوص اتهامات وارده به شهردار رشت مبنی بر انحراف بودجه ۳۰۰ درصدی با اشاره به اینکه این رقم ها که می گویند درست نیست اظهار داشت: بیشتر انحرافی که دوستان روی آن تاکید می کنند مربوط به پروژه‌ی پیاده راه فرهنگی است و آن هم در نتیجه‌ی اتفاقات پیش بینی نشده ای بود که بیشتر متاثر از تصمیمات مشاور پروژه بود که زیر نظر معاونت عمرانی شهرداری کار می کرد.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه برآورد هزینه مشاور پروژه و معاونت عمرانی شهرداری غلط بود افزود: هرچند نهایتا در خصوص همه ی امور باید از شهردار پاسخ بخواهیم ولی اگر در این مسئله قائل به نگاه حل کردن باشیم باید از معاونت عمرانی بپرسیم که چرا برآورد غلط انجام داده اند و مطالعات مشاورشان غلط از آب درآمده است.

وی با اشاره به اینکه نحوه‌ی بررسی این انحراف بیشتر بستگی به این دارد که عینک همراهی زده باشید یا عینک قلع و قمع گفت: من فکر می کنم هیچ دستگاه اجرایی از این قضیه مستثنی نیست که بخواهد برای حل و فصل مسائل با همدلی عمل کند و این هنر نیست که فقط با شهرداری مقابله بکنیم، هنر این است کار بهتری در شهر و برای مردم انجام دهیم.

رسولی در خصوص ادعای برخی از اعضای شوار مبنی بر اینکه ثابت قدم اقوام خود را سرکار برده است اظهار کرد: همه دوستان ممکن است خواهرزاده یا برادرزاده ای در شهرداری داشته باشند، اینکه حالا یکی از بستگان شهردار در یکی از شرکت های وابسته به شهرداری کار می کند دلیلی برای حذف ایشان نیست و مسئله مهمی نیست که بخواهد یکی از دلایل ما برای استیضاح شهردار باشد.

وی در ادامه افزود: همه ی اینها به لحاظ قانونی درست است و بنده هم قبول دارم، اما اینها دلایلی نیست که منجر به استیضاح و تغییر شهردار بشود، تغییر شهردار مانند این است که شما در مرکز شهر بمب گذاری کنید، شهر رشت از تغییر شهردار کم ضربه ندیده است.

عضو شورای شهر رشت در خصوص پشت پرده‌ی ساخت بانک شهر در زیر پل ها توسط ثابت قدم با بیان اینکه بررسی این امور در صلاحیت بنده ی عضو شورا نیست اظهار داشت: ما در بررسی این پشت پرده ها به نهاد های نظارتی قوی اتکا می کنیم که موشکافانه و دقیق امور را کنکاش می کنند ولی فکر می کنم اینکه بخواهیم از یک بانک فعال در سطح کشور با احداث کیوسک سو استفاده کنیم یک مقدار عجیب باشد و علاوه بر آن باید بگویم بانک انصار هم کیوسک دارد و مردم هم از این ها راضی هستند چون خدمات را بهتر و سریعتر دریافت می کنند.

رسولی با اشاره به اینکه به طور کلی با نامه‌ی ۳۸ تن از مدیران در حمایت از شهردار موافق نیستم اظهار داشت: حالا اینکه امضای مدیران پای این نامه اجباری بوده یا اختیاری فرقی نمی کند چون هیچ کمکی به حل مسئله نخواهد کرد، ما می خواهیم مسائل را با همدلی و در چهارچوب قانونی و منطقی خودش حل کنیم و بنده با هر حرکتی که بخواهد این همدلی و همراهی را تحت تاثیر قرار بدهد برای شهر مفید نمی دانم، هرچند بعید است بسیاری از امضاها اجباری بوده باشد.

وی با تاکید بر اینکه من وکیل مدافع هیچ شخصی نیستم گفت: ما دو نگاه  داریم، یک نگاه نقد کردن و حل مسئله و نگاه دیگر اساسا مخالفت کردن و مزایای یک فرد را ندیدن است، من نگاه دوم را نمی پسندم، الان زمان مناسبی برای استیضاح نیست، مردم از ما نمی پذیرند که بگوییم در چهار سال ۷ شهردار عوض کرده ایم و این مسئله نقطه ای تاریک در عملکرد شورای شهر چهارم خواهد بود و هیچ کمکی به توسعه ی شهر نخواهد کرد.

عضو شورای شهر رشت در پایان با بیان اینکه در نهایت به خرد جمعی همکارانم اعتقاد دارم و احترام می گذارم گفت: امیدوارم این طور نباشد که خدایی نکرده از روی غرض ورزی و نگاه شخصی تصمیمی را بگیریم که به شهر آسیبی وارد شود.



شورای شهر رشت استیضاح را به تذکر بسنده کند/ اقدامات شهردار رشت در ۳۰سال گذشته بی سابقه است


فرماندار رشت گفت:‌ ما بر این اعتقادیم که اعضای شورا با توجه به خردی که دارند به تصمیم افکار عمومی اهتمام ورزیده و بر مدیریت ثابت قدم در شهرداری رشت رای مثبت خواهند داد که نظر ما نیز حمایت و ادامه کار شهردار رشت است.

سید عیسی مهدوی لحظاتی پیش با حضور در دفتر خبرگزاری ایلنا در گیلان ضمن بازدید از تحریریه و دیدار با سرپرست و خبرنگاران این خبرگزاری طی گفتگویی ضمن تبریک روز خبرنگار، در رابطه با جریانات استیضاح شهردار رشت بیان کرد: اکثر مردم رشت از عملکرد شهردار رضایت دارند.

فرماندار رشت افزود: حجم عظیم پروژه‌های عمرانی و حرکت توسعه‌ای شهر رشت در سی سال گذشته عمر شهرداری بی سابقه بوده است.

مهدوی بیان داشت: شهردار رشت می‌توانست اقدامات سطحی از قبیل آسفالت معابر که موجب رضایت عمومی شهروندان نیز هست را دنبال کند تا انتقادی کمتری بر وی وارد شود، اما تمامی برنامه‌های شهرداری با برنامه ریزی در حال پیشرفت است.

وی بیان داشت: در اقدامات اخیر شهرداری همکاری شورای شهر و سایر نهادها نیز تاثیر گذار بوده و تفکر بسیار نوینی بر مدیریت شهری کلانشهر رشت حاکم شده که حرکت رشد و توسعه این شهر روند مثبتی را طی می‌کند.

فرماندار رشت با بیان اینکه تعامل سازنده یک هنر مدیریتی است، افزود: در این موضوع شورا و شهرداری قوی عمل نکرده است و این استیضاح قابل پیش گیری است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زمان دولت تدبیر و امید دوبار مسئله استیضاح  شهردار رشت مطرح شده و چند بار نیز از سوی ما پیشگیری صورت گرفته است، افزود: امیدواریم شورای اسلامی شهر رشت مسئله استیضاح را مدیریت کرده و افکارعمومی و هماهنگی فکری جریان دولت و اصحاب رسانه و نخبگان و روشنفکران شهری را مورد توجه قرار دهند.

مهدوی با بیان اینکه چندین سال است که در رشت هیچ حرکت و رشد توسعه‌ای وجود نداشته است، افزود: اقدامات و عملکرد شهردار رشت بسیار مثبت بوده و در حال حاضر نباید به دنبال ابزاری باشیم که توسعه شهر را کند یا متوقف کند.

وی افزود: ما بر این اعتقادیم که اعضای شورا با توجه به خردی که دارند به تصمیم افکار عمومی اهتمام ورزیده و بر مدیریت ثابت قدم در شهرداری رشت رای مثبت خواهند داد که نظر ما نیز حمایت و ادامه کار شهردار رشت است.

مهدوی به زمان استیضاح شهردار پیشین رشت اشاره کرد و افزود: در همان زمان نیز یکی از دغدغه های اصلی ما حضور فردی قوی و توانمند بعد از استیضاح خلیلی بود که در حال حاضر نیز این دغدغه دوچندان بوده و گزینه قوی وجود ندارد.

فرماندار رشت با بیان اینکه در شرایط حساس کنونی و نزدیکی به انتخابات شورای اسلامی شهر، شهرداری نمی‌تواند با سرپرست اداره شود، گفت: این کار موجب ضربه زدن به توسعه شهری و جلوگیری از روند پیشرفت پروژه ها خواهد بود.

رئیس شورای تامین شهرستان رشت با بیان اینکه تخریب افراد واشخاص در رسانه ها امری غیر اخلاقی است اظهارکرد: استیضاح یکی از ابزارهای شورای شهر بوده و باید به جای بداخلاقی و تخریب ها فضای گفتمان حاکم شود.

فرماندار رشت با بیان اینکه فضای شهری را نباید احساسی کرده و از روند عقلانی خارج کرد، خاطرنشان ساخت: به نفع شورا و شهرداریست که فضا را هدایت کرده تا به یک تصمیم درست برسند و تصمیم درست این است که روند مدیریت شهری ادامه پیدا کرده و استیضاح در حد تذکر باقی بماند.

وی افزود: اجرای برنامه های فرهنگی و هنری  از قبیل ساماندهی دست فروشان و میوه فروشان و ساماندهی حمل و نقل شهری و اجرای طرح ترافیک و راه اندازی بی آر تی و ایجاد فضای سبز و پارک ها از جمله اقدامات بسیار مثبت شهردار رشت است که این حجم پروژه ها همزمان در حال اجرا بوده و همه باید از این روند رو به رشد ابراز خوشحالی کنند.





منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار