کد خبر: ۲۷۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 08 August 2016
تابناک / طاووسک که طاووس گیلان هم می‌توان آن را نامید می‌تواند مورد توجه علاقمندان به پرنده‌نگری دنیا قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، طاووسک پرنده‌ای نسبتاً بزرگ و باتلاقی از خانواده یلوه متعلق به راسته درناسانان است.

بسیار محتاط است و معمولاً خود را از انظار مخفی می‌دارد و کمتر در فضای باز دیده می‌شود.

رنگ پر و بالش به‌طور کلی آبی مایل به بنفش است که در سطح پشتی پررنگ‌تر و روی گلو و سینه‌اش جلای فیروزه‌ای دارد.

پوشپرهای زیر دم آن سفید خالص  است. پاهای قرمزش دراز و پنجه هایی با انگشتانی بلند دارد به طوری‌که وی را قادر می‌کند تا بر روی برگ‌ها و گیاهان شناور به خوبی راه برود وغذای خود را جستجو کند.

طاووسک صدایی خشن دارد  

احیاناً مواد غذایی را با پا می‌گیرد و به آن نوک می‌زند. اغلب صدایی خشن و جیغ مانند در هنگام غروب و یا طلوع آفتاب از او شنیده می‌شود که حضورش را در لابلای نیزارها مشخص می‌کند.

پرنده نر از نظر جثه کمی بزرگتر از ماده و از آن سنگین‌تر است و از لحاظ رنگ، تقریباً هم‌شکل هستند با منقاری کوتاه و کلفت به رنگ قرمزکه متصل به سپر پیشانی او که گوشتی و قرمرز رنگ است.

اغلب دم کوتاهش را بالا می‌گیرد و پوشپرهای سفید زیر دمش کاملاً نمایان است. پاهایش قرمز روشن و در محل مفاصل پا و بند انگشتانش کبود و رنگ چشمانش قرمز است. بال‌هایی کوتاه و گرد دارد.

پروازش کوتاه و بال زدنش سریع وکم دامنه است و در حالت پرواز پاها و پنجه‌های بلند و قرمز رنگش به‌صورت آویزان در زیر بدنش قرار می گیرد که به آسانی قابل تشخیص است. بدن جوجه‌ها پوشیده از کرک‌های سیاه و پرنده نابالغ به رنگ خاکستری مایل به آبی تیره است و گلو و طرفین سر آن خاکستری است.

«عباس عاشوری» پرنده‌شناس گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا زیستگاه این پرنده را در باتلاق‌ها و مرداب‌ها و نیزارهای کنار مانداب‌ها، کانال‌ها، رودخانه‌ها و مناطقی که نیزارهای زیاد و پوشش گیاهی انبوه، دارد زندگی می‌کند، دانست و گفت: این پرنده آشیانه خود را در میان نیزارها می‌سازد.

طاووس‌های گیلان خورشت می‌شوند

وی افزود: طاووسک که به آن طاووس گیلان هم می‌توان گفت پرنده‌ای بسیار زیباست که به‌علت درشت بودن بسیار مورد طمع شکارچیان است.

عاشوری با اشاره به این‌که این پرنده جزو پرندگان حمایت شده استان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌چنان باید در جلوگیری از شکار این پرنده جدیت داشته باشیم.   

وی تصریح کرد: ما اگر طاووسک را برای نسل‌های آینده می‌خواهیم باید جور حفاظت از تالاب انزلی را نیز بکشیم تا علاوه‌بر این پرنده زیبا دیگر پرندگان و جانوران و گیاهان ارزشمند این اکوسیستم هم‌چنان زنده باقی بمانند.

ثروت‌هایی که از تماشای طاووس گیلان به دست نمی‌آوریم  

این کارشناس ارشد اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گیلان ادامه داد: هم‌اکنون دنیا از پرنده‌نگری درآمد بسیار خوبی نصیب کشورها می‌شود و از آنجائی‌که که گیلان یکی از امکان‌های امن پرندگان در خاورمیانه است می‌توان توریست‌ها و علاقمندان پرنده‌نگری زیادی برای تماشای طاووسک به گیلان کشاند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا در سال‌های اخیر به سبب تخریب نیزارهای محل زیست و شکار بی‌رویه این پرنده، جمعیت طاووسک کاهش پیدا کرده است.

در استان گیلان این پرنده در زمره پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته، شکار آن ممنوع است و باید تحت برنامه‌های حفاظتی مناسبی قرار گیرد.

توجه شهروندان به حفاظت از طاووسک‌ها  

«میغی» رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بندرانزلی نیز امروز از رهاسازی یک قطعه طاووسک که توسط یکی از شهروندان شهرستان بندر انزلی به این اداره تحویل داده شده بود، خبر داد.

میغی تصریح کرد: یک بهله عقاب تالابی و یک بهله پرنده شکاری دلیجه  که توسط شهروندان شهرستان بندرانزلی به این اداره تحویل داده شد بلافاصله جهت معاینه نزد دامپزشک مستقر در شبکه دامپزشکی شهرستان فرستاده شدند.

وی با اعلام این خبر گفت: مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان بندرانزلی پس از حصول اطمینان از سلامت پرندگان، آنان در زادگاه طبیعیشان رهاسازی کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار