تابناک تهران- لایحه جنجالی اصلاح بودجه 95 با گذر از سد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم این هفته برای بررسی نمایندگان به صحن علنی می آید.
کد خبر: ۲۷۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 12 August 2016
بر اساس اعلام محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح قانون بودجه 95 در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بررسی و تصویب شد که هفته آتی در دستورکار جلسات علنی مجلس قرار می‌گیرد.

این لایحه در حالی از سد کمیسیون و برنامه، بودجه و محاسبات گذر کرد که پیش از این نمایندگان عضو کمیسیون قبل از تعطیلات دو هفته ای مجلس، در جلسه ای جنجالی با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۵ مخالفت کرده بودند.

لایحه اصلاح بودجه 95، لایحه ای است که که دولت نتوانسته بود رای آن را در قالب قانون بودجه از مجلس نهم بگیرد و آنقدر برای دولت اهمیت داشت که در نخستین روزهای تشکیل مجلس جدید، حسن روحانی اعلام کرد که قطعا مواد مورد نظر دولت که در مجلس نهم نتوانست مورد تایید قرار گیرد برای اخذ مجدد نظر مجلس طی لایحه ای به مجلس جدید ارسال خواهد کرد.

لایحه اصلاح بودجه 95 به مجلس ارسال شد و پیش از تعطیلات دو هفته ای مجلس، دولتی ها برای جلب نظر نمایندگان، در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در کنار رئیس کل بانک مرکزی و برخی دیگر از مقامات دولتی به تفصیل از لایحه دفاع کردند. با این وجود استدلالهای دولت نتوانست کمیسیون را قانع سازد.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره آن جلسه گفت: «جلسه ای که با حضور آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و آقای سیف رئیس بانک مرکزی برگزار شد کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا از 17 نماینده حاضر در جلسه کمیسیون 7 نفر با این لایحه موافقت و 10 نفر مابقی با آن مخالفت کردند.»؛ رایی که شگفتی برخی از جمله رئیس کمیسیون برنامه و بودجه را به دنبال داشت.

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه روز بعد از رد کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 در جمع خبرنگاران گفت: لایحه اصلاح بودجه 95 طی 3-4 جلسه طولانی در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و نقطه نظرات مرکز پژوهش‌ها، دولت و بانک مرکزی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برداشت من این است که نمایندگانی که به کلیات لایحه رای ندادند در ارتباط با ماده 35 آن یعنی تسعیر نرخ ارز قانع نشدند؛ خصوصا این که این موضوع در دو دولت و دو مجلس مطرح شده است. البته اگر کلیات این لایحه هم تصویب می‌شد اصلاحات اساسی در رابطه با آن اعمال می‌کردیم اما نمایندگان به اصل آن رای ندادند تا موضوع منتفی شود.

وی افزود: در حال حاضر چند راه حل وجود دارد؛ یکی این که کمیسیون برنامه و بودجه به هیات رئیسه گزارش کند و دولت هم درخواست کند موضوع در صحن مجلس مطرح شود. اگر صحن نظر کمیسیون را تایید کند موضوع منتفی است، اما در غیر این صورت لایحه به کمیسیون بر می‌گردد. حالت دیگر هم این است که دولت این درخواست را مطرح نکند و لایحه بایگانی شود.

تاجگردون در پایان اضافه کرد: همچنین این امکان وجود دارد که دولت در این فاصله با منتقدین و کسانی که در کمیسیون برنامه و بودجه نظری داشتند در مورد یک متن توافق کند و موضوع با رای دو سوم مجددا در کمیسیون مطرح شود.

دولت راه سوم را پیش گرفت و در جریان تعطیلات مجلس با نمایندگان منتقد رایزنی کرد و در نهایت این رایزنی منجر به آن شد که روز یکشنیه ۱۷ مرداد در نخستین روز پس از تعطیلات کمیسیون برنامه و بودجه مجددا لایحه رد شده را در دستور بررسی خود قرار داد.

رای گیری مجدد، برای کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 در دستور کار قرار گرفت که این بار این رای گیری منجر به تصویب لایحه دولت شد، مسیری که پیش بینی می شد احتمالا زمینه ساز ارسال لایحه به صحن علنی برای اخذ رای نهایی با اندک تغییرات شود که در نهایت همین اتفاق هم افتاد و لایجه مورد اشاره با کمترین تغییرات در راستای همراهی با دولت در کمیسیون تصویب و آماده ارابه به صحن علنی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار