شهردار قم گفت: اگر تغییری در طرح «پروژه شهید کاظمی» که مصوبه شورا و کمیسیون ماده پنج را دارد، شکل بگیرد طرح تا ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر بلاتکلیف خواهد بود.
کد خبر: ۲۷۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 15 August 2016
به گزارش تابناک قم، در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم انتقادات اعضای شورا به طرحی که در کمیسیون ماده پنج برای پروژه شهید کاظمی مصوب شده، مطرح شد.

مطرح شدن طرحی که مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی آن را تهیه و هفت نفر از اعضای شورا آن را امضا کرده بودند موجب شد، پروژه شهید کاظمی به عنوان یکی از پروژه‌های چالش برانگیز شهر قم دوباره از سوی اعضای شورای شهر قم مورد نقد قرار بگیرد.

«شهید کاظمی» یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهر قم است که زمانی قرار بود تبدیل به یک پارکینگ برای خیابان صفائیه شود اما طرح امروزش بیشتر یک برج تجاری است تا پارکینگ.

در طرحی که از سوی هفت نفر از اعضای شورای شهر قم مطرح شده بود، شهرداری موظف می‌شد با ابزارهایی که در دست دارد، تراکم این پروژه را کاهش دهد.

کاهش ترافیک هسته مرکزی، عدم ایجاد به هم ریختگی سیما و منظر در خیابان صفائیه و عدم به هم ریختگی خط آسمان در محدوده نزدیک به حرم مطهر از اهداف این طرح بود. این طرح تصریح کرده بود که تراکم در این پروژه حداقل به میزان سه طبقه کاهش یابد تا موجب ایجاد رضایت‌مندی عمومی و ارتقای کیفیت محیطی شود.

آنطور که سعادت طلب می‌گوید نماینده شهرداری قم در جلسه کمیسیون امور زیربنایی به منظور بررسی این طرح شرکت کرد و صحبت‌های او موجب شد اعضای کمیسیون با این طرح مخالفت کنند.

شورای چهارم در این تصمیم دخیل است

وی با اشاره به نظر شخصی‌اش درباره این طرح گفت: همه می‌دانیم که این تراکم زیاد است. بنده کاملاً به مسائل مالی شهرداری واقف هستم اما به عنوان اعضای شورا داریم تصمیم می‌گیریم که تصمیم ما بار اقتصادی حقوقی و شرعی دارد و باید دقت کنیم.

این عضو شورای شهر قم افزود: هیچ کدام از ما که اینجا نشستیم هیچ سود شخصی در این طرح نداریم. باید تصمیمی بین بد و بدتر بگیریم.

وی اظهار کرد: شورای چهارم اگر این طرح را رد کند دخیل شده در این موضوع و بعدها نمی‌تواند زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

سعادت طلب با اشاره به اینکه کاهش تراکم در این پروژه راهکار اجرایی دارد گفت: یک بار شورای چهارم باید با این موضوع برخورد کند و آن را تصویب را رد کند.

بلاتکلیفی در خیابان صفائیه

حسن بختیاری، یکی از امضا کنندگان طرح که در جلسه کمیسیون حضور نداشت خطاب به شهردار قم گفت: بلاتکلیفی که این پروژه در مرکز شهر ایجاد کرده شرایط خوبی نیست و مدتی است که هیچ فعالیتی دیده نمی‌شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه قبلاً این پروژه حداقل فضایی برای استفاده شهروندان به عنوان پارکینگ بود، اظهار کرد: توقف این پروژه محل سئوال برای مردم است و دوستان شهرداری باید برنامه زمان‌بندی درباره این طرح به شورا ارائه دهند.

وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم هم با تأکید بر اینکه این پروژه تراکم بالایی دارد و معضلات بسیاری برای شهر در آینده به وجود خواهد آورد، گفت: پیش از اینکه طرح در کمیسیون ماده پنج تصویب شود به دنبال کاهش تراکم آن بودیم اما متأسفانه طرح در کمیسیون ماده پنج تصویب شد والان برای ما بحث‌های حقوقی دارد.

وی با اشاره به تلاش برخی اعضای شورا برای کاهش تراکم این طرح افزود: به نظر می‌رسد باید این رویکرد را کنار بگذاریم و به دنبال ایجاد ظرفیت اطراف این پروژه باشیم. یک بحث ظرفیت‌سازی معبر و یک بحث ظرفیت سازی تقاطع‌ها است که با تعریف پروژه‌هایی اطراف شهر باید آن‌ها را پیگیری کنیم.

تناقض در تصمیم‌گیری‌ها

محسن عابدینی، کسی که قرارداد این پروژه در زمان سکانداری وی بر شهرداری امضا شده بود هم وضعیت پروژه شهید کاظمی را نوعی تناقض در تصمیم‌گیری مدیریت شهری دانست و گفت: یک جا در بلوار غدیر یا شهید رجایی تراکم را ویلایی می‌دهیم و در عوض در مرکز شهر با این‌همه ترافیک یک ساختمان ۱۰ طبقه می‌سازیم که این‌ها تناقض است.

نعمت‌الله عواطف رستمی، سخنگوی شورای شهر قم با بیان اینکه هدف ما از این پروژه ایجاد رفاه برای مردم بوده و قرار بوده به پارکینگ تبدیل شود، گفت: در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که ممکن است نه تنها کیفیت زندگی را ارتقا ندهد بلکه آن را کاهش دهد.

وی با اشاره به مشکلاتی که این طرح برای منظر حرم ایجاد می‌کند، افزود: نبود آینده پژوهی در مدیریت شهرها موجب می‌شود به تبعاتی که در دراز مدت از پروژه‌های عمرانی ایجاد می‌شود، فکر نکنیم.

سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به اینکه باید دید ضرر و زیان اجرای این پروژه بیشتر است یا تغییر تصمیم درباره آن اظهار داشت: در صورت تغییر رویه درباره این پروژه درست است که ضرر مالی می‌دهیم اما آینده شهر و آسایش مردم تضمین می‌شود که بسیار مهم‌تر است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری باید مطالعه دقیقی در معایب و محاسن این پروژه انجام دهد، افزود: نباید کاری کنیم که نسل‌های آینده ما را نفرین کنند.

محمود مسگری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت اما با توجه به مشکلات حقوقی تغییر تصمیم درباره این پروژه، از رد شدن طرح در کمیسیون امور زیربنایی استقبال کرد.

تلاش شهرداری برای کاهش تراکم

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اما نظر دیگری داشت و گفت: اینکه کمیسیون این طرح را رد کرده به منظور مخالفت با اصلاح طرح نیست.

وی ادامه داد: نظر ما این است که شهرداری باید بررسی کند تا اگر بتواند تراکم کاهش دهد و با صدمه کمتری کار را انجام دهد.

این عضو شورای شهر به مخالفت نماینده شهرداری با این طرح اشاره کرد و گفت: نظر ما این بود که شهرداری باید این موضوع را بازنگری کرده و برای مجوز گرفتن به شورا بیاید.

وی افزود: همه ما معتقد هستیم که باید حجم بارگذاری کمتر شود اما به این دلیل که بار حقوقی و بار مالی دارد باید در شهرداری پیگیری شود.

زیرساخت‌های اجرای پروژه شهید کاظمی وجود ندارد

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین هم به مشکلات ترافیکی ساخت پروژه شهید کاظمی اشاره کرد و اظهار داشت: ما یک مرکز بسیار قوی جاذب سفر در مرکز شهر داریم به نام حرم مطهر که عمده سفرها را جذب می‌کند و تا شعاع منطقی از این مرکز نباید هیچ مرکز جاذب سفری قرار دهیم

وی با اشاره به تراکم بسیار بالای پروژه شهید کاظمی گفت: زیرساخت‌های متناسب با این بارگذاری تراکم در محل این پروژه وجودندارد و قطعاً معضل شهری می‌شود.

وی افزود: تغییر طرح پروژه کار کارشناسی سنگین حقوقی و اقتصادی می‌برد اما می‌ارزد که این کار را انجام دهیم و بخشی از تراکم را به جای دیگری منتقل کنیم. حتی می‌توانیم این سه طبقه تراکم را در بلوار پیامبر اعظم جایگزین به سرمایه‌گذار بدهیم.

شهردار قم در ادامه این صحبت‌ها با اشاره به اینکه این پروژه از سال ۸۳ در شهر قم آغاز شده گفت: یکی از دلایلی که این پروژه هنوز به نتیجه نرسیده به خاطر همین تردیدها در بحث اجرا است.

موافق طرح شهید کاظمی نیستم

سید مرتضی سقائیان‌نژاد افزود: اگر تغییری در طرح پروژه شهید کاظمی که مصوبه شورا و کمیسیون ماده پنج را دارد، شکل بگیرد طرح تا ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر بلاتکلیف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طرحی که بار مالی برای شهردرای داشته باشد غیر قانونی است و باید به صورت لایحه به شورا بیاید اظهار داشت: شهرداری هم به دلیل مباحث حقوقی و به دلیل اینکه کمیسیون ماده پنج تصویب کرده لایحه را نمی‌آورد.

شهردار قم گفت: این‌ها غیر از این است که من موافق باشم یا مخالف. شاید اگر من امروز می‌خواستم تصمیم بگیرم موافقت نمی‌کردم اما این طفل ناقص الخلقه‌ای است که روی دست شهر مانده است.

وی با بیان اینکه معتقدم نباید در مرکز شهر چنین تراکمی گذاشته شود، اضافه کرد: اتفاقاتی که در این طرح افتاده فقط به امروز مربوط نیست و گذشته را هم باید دید.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری ۱۲ سال گذشته کجا بودند؟ افزود: ما نفع و ضرری نداریم در این موضوع بلکه جنازه‌ای روی دست شهر مانده که باید جمع شود.

محمد رضا ملکی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم اما هزینه مالی امروز را بهتر از تضرر آیندگان دانست و گفت: وقتی این پروژه ساخته شود باید ده‌ها یا صدها برابر خرج کنیم تا مشکلات آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه یک منوریل دیگر نسازیم خاطرنشان کرد: وقتی سازه‌ای احداث شود دیگر هیچ راه برگشتی وجود ندارد و تا سال‌ها مردم درگیر مشکلات یک پروژه خواهند بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۴ درباره این پروژه اتفاقی صورت نگرفته و به نظر می‌رسد همین الان هم این قرارداد مشکل حقوقی داشته و نیاز به متمم دارد.

در نهایت مصوب شد این طرح برای بررسی بیشتر یک هفته به کمیسیون زیربنایی برگردد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار