هیأت‌ها و مجموعه‌های فرهنگی گنبدکاووس این بار پیش از محرم خیز بلندی را برای اقدامات بزرگ و تحقق اهداف انقلاب برداشته‌اند.
کد خبر: ۲۷۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 15 August 2016
گنبدکاووس یکی از شهرهای شرقی استان گلستان است که از دیرباز مهد تاریخ، فرهنگ و تمدن بوده و سلوک دینی در تاریخ این شهر از دیرباز زبان زد خاص و عام بوده است و در تاریخ انقلاب نیز مردمان این دیار با تمسک به دین همواره در صحنه‌های مختلف حاضر بوده‌اند و نشان داده‌اند پرچم اسلام فارغ از رنگ و نژاد و قومیت همواره در این شهر برافراشته است.

هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی بدون شک یکی از موثرترین و کارآمدترین ابزارهایی هستند که در عرصه فرهنگ می‌توانند به شرط حرکت صحیح، برنامه‌ریزی شده و به روز بار بسیار بزرگی را در پیش برندگی اهداف نظام بر دوش گرفته و به سر منزل مقصود برسانند.

عبور از انجام مناسک صرف و ورود هم زمان به سایر نیازهای جامعه دینی یکی از الزاماتی است که آرزوهای دیرین ما را برای تجلی فرهنگ دینی و عاشورایی در کشور محقق خواهد کرد و در نهایت پرده‌هایی از یک جامعه نمونه و اسوه را به عنوان کشوری که امید آزادگان دنیا به آن است به منصه ظهور می‌رسانیم.

مجموعه فرهنگی فاطمیون که بی‌تردید و به گواه همگان پرکارترین و پرمحتواترین مجموعه ای است که در این سال‌ها فراتر از یک هیأت صرف عزاداری فراتر گذاشته و در کنار این فعالیت مقدس و ارزشمند به حوزه‌های دیگر اجتماعی، فرهنگی نیز ورودی جدی داشته است و از همین رو یکی از پرمخاطبترین مجموعه‌های استان گلستان در هنگام برگزاری مراسمات و برنامه‌های فرهنگی است.

این مجموعه با بررسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته و طراحی برنامه ها بر مبنای منویات ایشان تلاش کرده است با ورود اجتماعی به بطن جامعه مفهوم جدید از هیئت و مجموعه فرهنگی را ارائه دهد که انصافا به مذاق مخاطبان هم شیرین آمده و مخاطب چند هزار نفری این مجموعه در محرم گویای این موضوع است.

ویژه برنامه‌های جُنگ فرهنگی تسنیم که با محوریت اقدامات و محتویات فرهنگی و با شعار «تفریح سالم، خنده حلال و شادی بدون گناه» یکی از اقدامات جدید است که در گنبدکاووس و استان گلستان توسط یک مجموعه فرهنگی و مذهبی ارائه می‌شود و علاوه بر شاد کردن مردم و خانواده با رعایت ضوابط اخلاقی و شرعی به ارائه محتوای فرهنگی بر اساس طراحی‌های مدون از پیش تعیین شده و معرفی مشاهیر شهر و منطقه در قالب بخش گفت‌وگو محور می‌پردازد.

امام جمعه جدید گنبدکاووس نیز که خود را طلبه‌ای هیأتی می‌داند و در سخنان خود در مراسم خداحافظی با مردم شاهرود برای عزیمت به گنبدکاووس برنامه خود را در گنبدکاووس توسعه هیأت‌ها و حوزه‌های علمیه اعلام کرده بود یکی دیگر از قطب‌های جدید است که در خیز جدید این شهر به سمت پوسته و لایه جدیدی از اقدامات فرهنگی نقش موثری را ایفا خواهد کرد.

وی در همین روزهای نخست حضور در گنبدکاووس در میلاد امام رضا (ع) با دعوت از آیت‌الله میرباقری رئیس فرهنگستان علوم قرآنی کشور به گنبدکاووس و برپایی مراسم بزرگی در مصلی با مدیریت جمعی از هیأتی‌های این شهرستان نشان داد برای حرکت‌های نو و حضور بزرگان در گنبدکاووس در قالب هیأت‌ها دایم و مناسبت‌های عزاداری و شادی برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

هیأت رزمندگان اسلام در شهرستان گنبدکاووس پس از یک دوره کم‌فروغ در حدود یک ماه است که با ترکیبی جدید و به همت علی لشکربلوکی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس نفس تازه کرده است و وارد عرصه فرهنگی شهر شده و در همین ابتدای کار قدرتمند و با ظهوری پرفروغ‌تر از گذشته گام‌های نخست را بر می‌دارد.

تشکیل شورای مرکزی با محوریت حضور فعالان فرهنگی و مذهبی شهر گنبدکاووس از همه هیأت‌ها و مجموعه‌های فرهنگی این شهر گام مهمی بود که در ابتدا برداشته شد و انتخاب یک مداح انقلابی نیز در راس هیأت اجرایی یا همان شورای مرکزی بر محسنات این گام افزود.

این هیئت نیز که روحی تازه در کالبدش دمیده شده است روز شنبه با حضور خدام بارگاه مطهر رضوی مراسم جشن دهه کرامت را در پارک شهرداری گنبدکاووس برگزار کرد و به دنبال برگزاری چند برنامه دیگر در آینده نزدیک است و طبق اعلام مدیر اجرایی این هیئت در اوایل مهر ماه گردهمایی بزرگ چند 10 هزار نفری را در دستور کار خود دارند.

اما هیئت متوسلین حضرت علی اکبر (ع) نیز یکی دیگر از هیئت‌هایی است که باوجود خدمتگزاری چند جوان پاک، مخلص و بی‌ریا اقدامات بزرگ، پرمغز و حساب شده‌ای را انجام می دهد و هر چند هنوز تا رسیدن به افق مجموعه های فوقالذکر به ویژه یک مجموعه فرهنگی همچون فاطمیون راه بسیاری دارد اما در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته اقدامات بسیار ارزشمند و پر بازده‌ای را در عرصه فرهنگ دینی به اجرا بگذارد و جوانان و نوجوانان بسیاری را به سمت فعالیت‌های فرهنگ محور خود جذب کند که نشان از اخلاص و البته توانمندی بسیار خوب اعضای کادر و تلاشگران این هیئت موفق دارد.

برگزاری مراسمات پرشور و عزاداری در چارچوب شرع و نظر مراجع و به دور از انحرافات عزاداری در ایام و مناسبت‌های مذهبی به ویژه محرم، فاطمیه و شب‌های قدر از یک سو، طرح‌های مسجدمحور و روحانی‌محور این هیئت در کنار برنامه‌ریزی‌های دقیق برای تحصیل و ارتباط مستمر روحانی مسجد و عوامل هیئت با مخاطبان از سویی دیگر توانسته آنقدر موفق باشد که در یکی دوسال اخیر چندین برنامه مستند و گزارش‌های تلویزیونی از هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر تهیه و پخش شده است.

نکته بسیار مهم و جالب این است که این چند ضلع یک مربع خدمتگزاری این روزها بیش از هر زمانی به هم نزدیک‌تر و صمیمی‌تر هستند و این نوید بزرگی را به مردم گنبدکاووس می‌دهد که به دور از حاشیه‌ها خدمتگزاران آنها در عرصه فرهنگ دینی فضایی نوین را برای مردم در این عرصه رقم خواهند زد.

البته هیئت‌های بسیار دیگری نیز در گنبدکاووس مشغول به فعالیت و خدمتگزاری به انقلاب و ترویج فرهنگ عاشورایی هستند که فروغ آنها در این آسمان هنوز به درخشندگی کامل نرسیده است و قطعا به زودی آوازه خدمات بزرگ آن هیئت‌ها را نیز در آینده خواهیم شنید.

به هر تقدیر به نظر می‌رسد گنبدکاووس به عنوان پیشگام در عرصه حرکت به سمت ایجاد فضایی برای تحقق هیئت‌های تراز انقلاب و طرح و رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ خود را یک سر و گردن در استان گلستان بالا کشیده است و فعالان فرهنگی و مذهبی آن عزمی راسخ دارند با تعامل، وحدت و همدلی در کنار یکدیگر در مسیر بالندگی فرهنگ در این شهر کهن، با تمدن و سرشار از ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی گام‌های بلندی بردارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار