کارشناس مسئول آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان تغذیه نوزادان در 6 ماه اول زندگی فقط با شیر مادر، خوردن موادغذایی متنوع، مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به اندازه کافی، محدود کردن مصرف چربی‌ها و روغن‌ها، مصرف کم نمک و قند را از شروط یک رژیم غذایی سالم عنوان کرد
کد خبر: ۲۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 26 April 2015
کارشناس مسئول آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان تغذیه نوزادان در 6 ماه اول زندگی فقط با شیر مادر، خوردن موادغذایی متنوع، مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به اندازه کافی، محدود کردن مصرف چربی‌ها و روغن‌ها، مصرف کم نمک و قند را از شروط یک رژیم غذایی سالم عنوان کرد.

به گزارش تابناک گیلان ،دکتر آتوسا رهبر ، با اشاره به نکات کلیدی برای داشتن غذای سالم اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت  WHO، امسال سه توصیه پنج‌گانه در زمینه ارتقای وضعیت سلامتی و نیز بهبود ایمنی غذا تعریف نموده است که می‌توان به، پنج رفتار کلیدی برای داشتن مواد غذایی ایمن، پنج رفتار کلیدی برای داشتن رژیم غذایی سالم همچنین پنج رفتار کلیدی برای فعالیت بدنی مناسب اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با این سه توصیه پنج‌گانه و رعایت آنها توسط مردم، در کنار اقدامات موثر و هماهنگ تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی ذینفع، امکان بهبود ایمنی غذایی در کشور و ارتقای وضعیت سلامتی فراهم می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه نگهداری مواد غذایی در جای تمیز، نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده جدا از هم، پختن کامل مواد غذایی همچنین نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب و استفاده از آب و مواد اولیه خام و سالم را از جمله پنج رفتار کلیدی برای ایمنی مواد غذایی عنوان کرد.

دکتر رهبر تغذیه نوزادان در 6 ماه اول زندگی فقط با شیر مادر، خوردن موادغذایی متنوع، مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به اندازه کافی، محدود کردن مصرف چربی‌ها و روغن‌ها، مصرف کم نمک و قند را از شروط یک رژیم غذایی سالم عنوان کرد.

وی با اشاره به ضرورت فعالیت بدنی، پنج رفتار کلیدی برای فعالیت بدنی را مناسب و لازم دانست و گفت: شروع فعالیت بدنی منظم و ترک کم تحرکی، فعالیت بدنی روزانه با هر روش ممکن، داشتن حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هر هفته، لذت بردن از برخی فعالیت‌های بدنی منظم با شدت بالا برای ارتقای سلامت و تناسب اندام، داشتن حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط تا بالا برای نوجوانان و جوانان از نکات مهم برای فعالیت بدنی است.

کارشناس مسئول آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به خود مراقبتی برای بهبود ایمنی غذا خاطرنشان‌کرد: افزایش دانش مردم برای خود مراقبتی با اجرای پنج رفتار کلیدی مربوط به هر یک از زمینه‌های 3 گانه فوق می‌تواند به مردم کمک کند انتخاب بهتر و در نتیجه زندگی سالم‌تری داشته باشند، این رفتارهای کلیدی برای سلامتی مردم بسیار مهم هستند.

دکتر رهبر در پایان بهتر به نظر رسیدن، داشتن احساس بهتر، کاهش مراجعه به پزشک، حفظ قند خون و فشار خون در حد طبیعی، حفظ وزن مناسب و ... را چند مورد از مزایای اتخاذ این 15 رفتار کلیدی برای خود مراقبتی با هدف بهبود ایمنی غذا عنوان کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار