گاردین
ری جانسون جمهوری خواه، مصرف کننده ماریجوانا، کوه نورد قله اورست و کاندیدای ریاست جمهوری حزب آزادی خواه یک مشکل دارد: از حضور در مناظره های تلویزیونی پاییز منع شده و این در حالی است که او توانسته در نظر سنجی های اخیر رای خود را از 10٪ به 15٪ افزایش دهد.
کد خبر: ۲۷۸۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 16 August 2016
گاردین نوشت: گری جانسون جمهوری خواه، مصرف کننده ماریجوانا، کوه نورد قله اورست و کاندیدای ریاست جمهوری حزب آزادی خواه یک مشکل دارد: از حضور در مناظره های تلویزیونی پاییز منع شده و این در حالی است که او توانسته در نظر سنجی های اخیر رای خود را از 10٪ به 15٪ افزایش دهد.

به گزارش تابناک تبریز، قبل از تماشای سه مناظره اصلی ترامپ و کلینتون که به احتمال زیاد به زودی تولید خواهد شد، به سختی می توان گفت آیا جانسون 63 ساله یا حتی جیل استین از حزب سبز و اوان مک مولین افسر سابق سازمان سیا بتوانند چیزی بیش از یک کنجکاوی انتخاباتی باشند.

با این حال، سایر تحلیل گران می گویند پدیدار شدن این سه کاندیدای مستقل می تواند حوادث پیش بینی نشده ای را رقم بزند. داده های نظر سنجی ها نشان می دهد آزادی خواهان هر دو جناح سیاسی نگاه دیگری به کاندیداهای مستقل دارند.

روز جمعه در لاس وگاس، جانسون و استین در گردهمایی رای دهندگان آسیایی آمریکایی سخنرانی کردند. جانسون فرماندار سایق نیومکزیکو گفت یکی از شاخص های دیوانه وار بودن این انتخابات این است که ممکن است من رییس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا باشم.

آخرین نظرسنجی وال استریت ژورنال نشان می دهد که جانسون در ایالت کلرادو که یکی از ایالات خاکستری آمریکا به شمار میرود 15٪ و استین 6٪ شانس دارد. او بارها در این سخنرانی این سوال را مطرح کرد که آیا رای به او یا هر یک از کاندیدهای حزب ثالث رای باطله محسوب میشود یا نه.( رای باطله در آمریکا رای هایی است که افراد به کسی که بهآن اعتقاد ندارند میدهند). او گفت این رای رای باطله است.

جانسون در لاس وگاس گفته بود زمانی با رای در انتخابات میتوان تغییر ایجاد کرد که به کسی رای بدهید که به او اعتقاد دارید.

استین نیز در این نشست سخنرانی کرد و همین بحث را که آمریکایی ها به دنبال آلترناتیوی برای ترامپ و کلینتون هستند را مطرح کرد. او کلینتون را غیر قابل اعتماد ترین و منفورترین کاندیدای حزب اکثریت تاریخ آمریکا خواند و گفت دموکراسی به راهنمای اخلاقی نیاز دارد. این تنها به این معنی نیست که شما از چه کسی بیشتر خوشتان می آید یا از چه کسی بیشتر از همه می ترسید.

استین در سال 2012 نیز کاندیدای حزب سبز بود و مواضع سیاسی اش را تحت عنوان " قرارداد سبز" با تاکید بر مشاغل انرژی های تجدید پذیر در سال 2030 تدوین کرده بود. او همچنین پیشنهاد کاهش بودجه نظامی و ساخت سیستم غذایی منطقه ای بر اساس کشاورزی اورگانیک پایدار را نیز داده بود.

مک مولین که جنبش "ترامپ هرگز" را دنبال میکند، قبل از اینکه اولین کمپین انتخاباتی اش را راه اندازی کند از صندوق رای در 26 ایالت جا مانده است.

علیرغم این مساله، او به عنوان یک کاندیدای آلترناتیو محافظه کار برای جمهوری خواهان مطرح است که خودش می گوید عمیق ترین ترس ها و تاریک ترین تعصبات مردم را برای رسیدن به اهداف خوب هدایت خواهد کرد.

بالاترین شانس مک مولین زمانی خواهد بود که ترامپ رقابت انتخاباتی را به دلایل نامعلوم ترک کند.

اما آیا واقعا این کاندیداها می توانند تغییر ایجاد کنند؟ تنها یک بار در سال 1992، یک کاندیدای حزب ثالث توانست تاثیری بر انتخابات بگذارد. زمانی که راس پورت تاجر تگزاسی 18.9٪ رای آورد و باعث شد این رای در انتخابات به بیل کلینتون کمک کند که سرراست انتخاب شده و از انتخاب مجدد جرج بوش پدر جلوگیری کرد.

فرماندار سابق ماساچوست، ویلیام ولد گفته ستاد انتخاباتی جانسون اخیرا از افزایش بودجه ستاد در هقته اول به اندازه یک میلیون خبر داده و گفته 40 هزار نفر نیز قول داده اند در 15 اگوست هرکدام 15 دلار کمک مالی به ستاد داشته باشند.

اخیرا کلینتون در ایالات کلیدی از ترامپ جلو افتاده است و این میتواند بر محدود شدن احزاب ثالث تاثیرگذار باشد.

اما به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن انتخابات، احتمال افزایش رای استین جانسون نسبت به کلینتون و ترامپ نیز بالا خواهد رفت. مشاور دموکرات ها هنک شینکوپف گفته که در حال حاضر به نظر نمی رسد آنها بتوانند تاثیر گذار باشند اما اگر رقابت ها نزدیک تر شود آنها میتوانند این رقابت را به سمت دیگر سوق دهند.

او معتقد است انتخابات در این دوره بیشتر حول محور شخصیت افراد در جریان است تا اهداف رهبران احزا. تاثیاین مساله میتواند در بلند مدت در نگاه مردم به دموکرات ها و جمهوری خواهان تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

در این شرایط استین، جانسون و مک مولین می توانند نقش جذب کننده رای کسانی که ازهر دو کاندیدا منزجرند را بازی کنند.

اوایل ماه، روزماری کولیر قاضی فدرال چالشی که ممکن است جانسون و استین ایجاد کنند را رد کرد و مدعی شد چنین امکانی به شدت توهم است اما نشانه هایی وجود داد که نشان میدهد تغییراتی ممگکن است حاصل شود. در همین راستا مک موکوری مشاور رسانه ای کلینتون نیز اشاره کرده که وجود تریبون سوم ممکن است لازم شود.

ران فوچکس رییس یک موسسه نظر سنجی فراحزبی نیز گفته: نظر سنجی ها نشان میدهد رای دهندگان فکر میکنند حزب ثالث میتواند ورود کند و در انتخاباتی مثل این که اکثریت رای دهندگان از هر دو کاندیدای اصلی خوششان نمی آید دلیل خوبی خواهد بود که به آنها فرصت انتخاب یک گزینه دیگر را بدهیم.

اما حتی جانسون و استین نیز به اهدافشان به چشم آرزو نگاه میکنند و خودشان را به عنوان کسی که عامل تغییر و در بهترین حالت کسی که میتوانند آغاز گر یک تجدید سیاسی در میان رای دهندگان ناراضی از دو حزب باشد معرفی میکنند.

به گفته جانسون " بزرگترین پیام ما، درنظر گرفتن ما به عنوان یک جایگزین بسیار بسیار عملی در سیستم دو حزبی است که هم اکنون چند قطبی شده و کاندیداهای احزاب هیج کاری از دستشان ساخته نیست.

در لاس وگاس نیز استین موقعیت مشابه را ترسیم کرد و گفت: ما در حال سازماندهی مجدد سیاسی در انتخاباتیم چرا که جمهوری خواهان و دموکراتها چند پاره شده اند به طوری که طرفداران برنی سندرز از جانشین او ناراضی هستند. او گفت این انتخابات در واقع رای به کسی است که کمتر شیطانی باشد. 

نتایج نظر سنجی های اخیر با در نظر گرفتن همه کاندیداهای بلقوه انتخابات پیش رو از جلو افتادن کلینتون نسبت به ترامپ خبر داده است.

جانسون پذیرفت که رای او در نظر سنجی برای انجام مناظره ناکافی بوده و شانس او برای اثر گذاری پایین است مگر اینکه او بتواند در مناظره شرکت کند. او گفته اکر من در منظاره های ریاست جمهوری شرکت نکنم هیچ راهی برای پیروزی من وجود ندارد./انتخاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :