نماینده مردم ایلام درمجلس؛
نماینده مردم ایلام، مهران، سیروان، چرداول، ملکشاهی و ایوان در مجلس شورای اسلامی گفت: سوء مدیریت برخی از مسئولان و مدیران مناطق آزاد در گذشته باعث شد جو بدبینی نسبت به مناطق آزاد ایجاد شود.
کد خبر: ۲۸۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 21 August 2016
به گزارش تابناک ایلام؛سلام امینی اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت خود با افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری و صنعتی عنوان می کند که این نقاط به مرکزی برای واردات کالاهای قاچاق تبدیل شده است در حالیکه بر اساس آمارهای رسمی از 15 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد شده به کشور در سال گذشته تنها 400 میلیون دلار از مناطق آزاد بوده است.

وی افزود: سهم مناطق آزاد در قاچاق کالا در مقایسه با سایر نقاط بسیار ناچیز است بنابراین بجای مقصر جلوه دادن این مناطق باید راهکار اساسی برای مقابله با ورود گسترده کالاهای قاچاق از سایر نقاط که اقتصاد ملی را تهدید می کند، اتخاذ کرد.

نماینده مردم ایلام، مهران، سیروان، چرداول، ملکشاهی و ایوان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سوء مدیریت برخی از مسئولان و مدیران مناطق آزاد در گذشته باعث شد جو بدبینی نسبت به مناطق آزاد ایجاد شود.

وی یادآور شد: این در حالیست که ویژگی ممتاز مرز بین المللی مهران لزوم ایجاد این منطقه را در دو چندان کرده و در سال های گذشته نیز این نقطه بیشتر جنبه صادراتی داشتند لذا مشکلات ایجاد شده در مناطق دیگر نباید مانع توسعه و پیشرفت استان ایلام شود.

امینی یادآور شد: شرایط اقتصادی استان و وجود تعداد زیادی جوان بیکار که بیشتر آنان تحصیلات دانشگاهی دارند لزوم توجه به ایجاد زیرساخت های اقتصادی بویژه راه اندازی مراکز تولیدی و صنعتی را بیشتر کرده است که ایجاد منطقه آزاد مهران با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده برای این مناطق در قانون می تواند در خارج کردن استان ایلام از غبار محرومیت راهگشا باشد.

وی با اشاره به فرآیند بررسی لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری و صنعتی گفت: هفته گذشته اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با کلیات این لایحه موافقت کردند ولی بدلیل اینکه هم اکنون نمایندگان مشغول بررسی لایحه برنامه ششم توسعه هستند، تاریخ دقیق ارائه آن در صحن علنی مشخص نیست و به احتمال زیاد پس از پایان بررسی این لایحه موضوع افزایش مناطق آزاد به رای گذاشته خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم اضافه کرد: مجمع نمایندگان استان ایلام رایزنی با نمایندگان سایر استان ها را برای جلب نظر موافق آنان به منظور تصویب این لایحه ادامه می دهد و تلاش می کنیم آرای موافق بیشتری را برای تصویب نهایی آن اخذ کنیم.

ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران پس از تصویب در هیات دولت در سال قبل ، علیرغم تصویب مقدماتی آن در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی 2 بار در صحت علنی مجلس نهم مطرح اما با مخالفت نمایندگان مواجهه شد.

بنابر تشخیص دولت و ضروری بودن این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی، با شروع بکار مجلس دهم این لایحه بار دیگر برای تصویب به مجلس ارسال شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 23 تیرماه سال جاری در نشست علنی خود لایحه تقدیمی از سوی دولت یازدهم مبنی بر افزوده شدن هفت منطقه آزاد تجاری و صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی را به رای گیری گذاشتند که از مجموع نمایندگان حاضر 130 نفر به این لایحه رای موافق ، 100 نفر مخالف و 12 نفر نیز رای ممتنع دادند و در نهایت فوریت آن تصویب شده که هم اکنون منتظر نظر نهایی نمایندگان در صحن علنی مجلس است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار