تعدادی از اعضای خانواده شهدای منا می گویند که سعودی ها لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارند و کشورهای اسلامی باید در این زمینه راهکاری ارایه دهند.
کد خبر: ۲۹۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 04 September 2016
صادق ستوده فرزند شهید احمد ستوده گفت: بی لیاقتی خاندان سعود در جریان حادثه منا و دیگر حوادث مشاهده شد و باید عاملان حادثه منا به سزای اعمال خود برسند و از مسئولان خواهش می کنیم نگذارند حق و حقوق شهدای منا پایمال شود.
 
وی اظهار کرد: سعودی ها لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارند و اگر لیاقت داشتند هفت هزار انسان بیگناه کشته نمی شد.
 
غلامعلی برازنده فرزند شهید اروجعلی برازنده شایق نیز گفت: دعا می کنیم آل سعود را خدا نابود کند که این بلا را سر مسلمانان آورد.
 
وی افزود: از دولت انتظار داریم از حق و حقوق ملت و مسلمانان دفاع کند و مایه سربلندی مردم شود و این خواست همه مردم ایران است.
 
او با اشاره به عدم لیاقت دولت سعودی برای برگزاری چنین مراسم با شکوهی اظهار کرد: دولتمردان عربستان نشان دادند که عرضه برگزاری مناسک حج را ندارند و این یک اتفاق و حادثه نبود بلکه یک فاجعه عظیم در عالم اسلام بود و باید کشورهای اسلامی جایگزین مناسبی برای برگزار کنندگان مناسک حج پیدا کنند.
 
زینب بخته دختر شهید بایرامعلی بخته نیز به ایرنا گفت: باید خون شهدای منا که مظلومانه کشته شدند از رژیم کودک کش عربستان گرفته شود.
 
وی که سخنانش با گریه واندوه همراه بود ، افزود: عربستان لیاقت مدیریت یک ده کوچک را ندارد و این را مسئوولان عربستان در عمل نشان دادند.
 
وی بیان کرد: همه کشورهای مسلمان باید جمع شوند و با همفکری راه چاره ایی برای برگزاری مناسک حج بکنند چون واقعا رژیم سعودی لیاقت چنین جایگاهی را ندارد.
 
بخته گفت: مسئولان کشورمان باید بدانند که خانواده های شهدای منا یکسال خون دل می خورند و ناراحت هستند و باید قاطعانه و عزتمندانه و شرافتمندانه از حقوق ملت خود دفاع کنند.
 
لیلی نوری نژاد همسر شهید بلال اسلامیان هم گفت: از دولت عربستان بسیار ناراحتیم و خداوند را به حق پنج تن آل عبا قسم می دهیم آنها را به سزای اعمال ننگین خود برساند.
 
وی افزود: عربستان لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارد و واقعا مسئوولان آن کشور تنبل و بی عرضه هستند و باید کشورهای اسلامی با مشورت جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنند.
 
وی با نهایت تشکر و قدردانی از مقام معظم رهبری اظهار کرد: اگر رهبری آن سخنرانی آتشین و هشدار و تذکر را به دولت عربستان نمی داد و با اقتدار از حق و حقوق مسلمانان دفاع نمی کرد شاید تا امروز اجساد مطهر شهدا را هم رژیم سعودی تحویل خانوادها نمی داد.
 
نوری نژاد با اشاره به آرامش خانواده های شهدای منا بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری بیان کرد: باید به وجود چنین رهبر فرزانه و شجاع افتخار کرد و سر خود را در دنیا بالا گرفت.
 
وی اضافه کرد: انتظار داریم دولت هم با عزت و اقتدار از حقوق ملت خود دفاع کند و نگذارد حق وحقوق مظلومان ضایع گردد.
 
وی گفت: رژیم عربستان عددی نیست که بزرگ ترین تجمع مسلمانان را مدیریت کند ومناسک حج را برگزار نماید، سعودی ها دشمن شماره یک مسلمانان و دست نشانده آمریکا و اسرائیل هستند و بزرگترین حامی داعش در جهان هستند.
 
وی با اشاره به این که از این اتفاقات همیشه در عربستان می افتد افزود: مناسک حج را باید کشورهای اسلامی با همکاری خود مدیریت کرده و برگزار نمایند و عربستان حق دخالت در برگزاری آن را نداشته باشد.
 
مریم بیوسی همسر شهید صاحبعلی قربانی ویند هم گفت: من خودم آن سال در مکه حضور داشتم وبعد از دیدن فیلم حادثه غم سراسر وجودم را فرا گرفت که چطور این بندگان بیگناه در نهایت مظلومیت کشته شدند.
 
وی افزود: آن سال من موافق اعزام به حج نبودم و به همسرم می گفتم هنوز 2 پسر مجرد داریم باید اول آنها را سر و سامان بدهیم و بعد مشرف بشویم اما همسرم می گفت: خانم همچنین موقعیت و توفیقی کم پیش می آید و خدا ما را طلبیده و هر آن چه آرزو داری از خود خدا در آنجا خواهی گرفت.
 
وی با اشاره به بی لیاقتی دولت عربستان در برگزاری مناسک حج بیان کرد: افتادن جرثقیل و کشته شدن صدها نفر، حادثه منا و چندین نمونه دیگر که شاید رسا نه ایی نشده بیانگر بی لیاقتی آل سعود در مدیریت مناسک حج است.
 
این همسر شهید گفت: مسئوولیت سنگین برگزاری مناسک حج باید از دولت بی کفایت و بی عرضه عربستان گرفته شود و کشورهای اسلامی خودشان مناسک حج را برگزار نمایند.
 
وی اظهار کرد: از دولت انتظار داریم از حق و حقوق شهدای مظلوم منا و مسلمانان به نحو شایسته دفاع کند.
 
در جریان حادثه منا که دوم مهر ماه سال گذشته روی داد 12 نفر از زایران اردبیلی به شهادت رسیدند .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار