کد خبر: ۳۰۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶ 23 September 2016
به گزارش تیتر شهر: اقیانوس‌ها مملو از زباله هستند به طوری که برآورد می شود اگر زباله‌های کف دریاها به ویژه مواد پلاستیکی به بیرون از دریا منتقل شوند به اندازه نیمی از خشکی‌های زمین جا اشغال کنند. زباله‌هایی که کم کم بر روی هم انباشته می‌شوند و توده‌های بزرگی را شکل می‌دهند و جان هزاران آبزی را به خطر می‌اندازند.

بسیاری از ماهی ها شکارچیان و حیواناتی که زندگیشان به طریقی به دریا مرتبط است با بلعیدن تکه‌های پلاستیکی جان خود را دست می دهند و این مسئله به مرز هشدا رسیده است.دانشمندان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در استرالیا و دانشگاه سلطنتی لندن در تحقیقاتی که با کمک هم انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که 90 درصد مرغان دریایی هم‌اکنون شکم‌شان با پلاستیک پر شده است و اگر این وضعیت با همین نرخ ادامه یابد، 99 درصد این پرندگان تا سال 2050 از بین خواهند رفت.
 بطری‌های آب و نوشابه، کیسه‌های پلاستیکی و زباله‌های دیگر هر روز از خیابان‌ها و معابر شسته می‌شوند و به آبراه‌ها راه پیدا می‌کنند و مطالعات نشان می‌دهد که این میزان زباله معادل 580 هزار قطعه پلاستیکی به ازای هر کیلومتر مربع اقیانوس‌هاست. همین پلاستیک‌ها تاثیری ویرانگر روی حیات‌ در دریا دارد و هر روز هم وضعیت وخیم‌تر می‌شود.این آمار از بررسی‌های گسترده و کار میدانی از مناطقی است که در داخل شکم یک مرغ دریایی حدود 200 قطعه پلاستیک پیدا شده و این  مسئله ای آشکار است و معلوم نیست چه میزان پلاستیک در بدن آبزیان درون آب وجود دارد.
گونه‌های مرغ دریایی مثل آلباتراس و پنگوئن‌ها اغلب پلاستیک‌ها و زباله‌های رنگ روشن را با غذا اشتباه می‌گیرند و می‌خورند و همین امر باعث کاهش وزن و حتی مرگ آنها می‌شود.
برای حل این مشکل به تازگی شخص مبتکری با نام "ریچارد هاردیمان" با همکاری شرکت RanMarine هلند، رباتی موسوم به " کوسه زباله خوار" (Waste Shark) طراحی و ساخته است که قادر است زباله های کوچک را قبل از پیوستن به هم و ایجاد توده های عظیم از سطح اقیانوس‌ها جمع آوری کند و همانند یک کوسه آنها را ببلعد. این مسئله می تواند بسیاری از خطوط ساحلی و اماکن کم عمق دریاها را از شر زباله‌ها نجات دهد. ربات کوسه زباله خوار که در دو مدل باریک (slim) و پهن (Fatboy) طراحی و ساخته شده است قادر به جمع آوری حدود 450 کیلوگرم زباله از سطح آب بوده و شبانه روز به این کار بپردازد. با اعلام حمایت مسئولان بندر روتردام از این پروژه قرار است تا پایان امسال چهار دستگاه از این ربات‌های زباله خوار به جمع آوری زباله در این بندر بپردازند و چیزی نزدیک به 10 تن زباله را از دریا ها خارج کند.
ربات‌ها محیط‌‌ بان می‌شوند/ کوسه زباله خوار در جنگ با آلودگی آب‌ها
کشور هلند در به کار گیری فناوری‌های نوین در راستای حفظ محیط زیست همیشه پیشگام بوده است به طوری که رکورد نخستین کشور رادر استفاده از برق بادی و آبی داشته و نزدیک به 60 درصد از برق خود را از طریق انرژی های پاک تولید می کند.این کشور با به کارگیری ربات های تولید برق از امواج دریا توانست طرحهایی که در کشورهای دیگر در مرحله آزمایشگاهی بودند را به چرخه فعالیت وارد کند و بهره وری بالایی را بدست آورد. اگر پروژه کوسه زباله خوار به موفقیت بیانجامد می توان با تولید انبوه این نوع ربات های زباله خوار، سطح وسیعی از اقیانوس ها را پاکسازی کرد و به سلامت محیط زیست کمک شایانی کرد.کشور هلند در تکمیل این پروژه نوآورانه به ایجاد یک سد تور مانند نیز روی آورده است که جمع آوری زباله را تا 90درصد افزایش خواهد داد. سازمان پاک‌سازی اقیانوس در تابستان آینده یک سد شبیه به تور ماهی‌گیری را در دریای شمال در 23 کیلومتری هلند نصب خواهد کرد تا به صورت آزمایشی زباله‌های انسانی این دریا را از داخل آب جمع‌آوری کند.تاکنون مهم‌ترین طرح‌های جمع‌آوری زباله از اقیانوس با قایق‌ انجام شده‌اند تا بتوانند زباله‌های پلاستیکی را از زیستگاه‌ دلفین‌ها، فوک‌ها و جانوران دیگر دریایی که به دام زباله‌ها افتاده‌اند، پاک کنند.
ربات‌ها محیط‌‌ بان می‌شوند/ کوسه زباله خوار در جنگ با آلودگی آب‌ها
حال طراحان هلندی در اقدامی کم نظیر با طراحی یک تور به جمع آوری زباله می پردازند.این سد پاکسازی اقیانوس از جریان آب استفاده می‌کند تا زباله‌ها را به دام بیندازد و این کار را به روشی انجام می‌دهد که ماهی‌ها یا جانوران دریایی دیگر به دام نیفتند.سازمان پاک‌سازی اقیانوس اعلام می‌کند که این نخستین بار است که چنین سدی در آب‌های آزاد مورد آزمایش قرار می‌گیرند و آزمایش آن در دریای شمال برای مانیتور آثار زندگی واقعی در دریا و تمرکز روی امواج و جریانات آب انجام می‌شود. حرکت سد شناور و جمع‌آوری زباله‌ها نیز به وسیله دوربین‌ها و حسگرها مانیتور خواهد شد.این سدهای شناور یکی از مهم‌ترین عناصر مهم مفهومی به شمار می‌آید زیرا مسئولیت گرفتن و جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی درون دریا را به عهده دارند.

محققان با مدل‌سازی‌ کامپیوتری گسترده و آزمایش مدل مقیاسی در محیط‌های کنترل‌شده در حوزه رودخانه‌‌ها معتقدند که هم‌اکنون زمان آزمایش این سد شناور در محیط دریا فرارسیده است.

فناوری سد شناور را بویان اسلت 21 ساله ابداع کرده است. سازمان پاک‌سازی اقیانوس قصد دارد که تا دهه آینده اقیانوس آرام را با استفاده از سدهای شناور v شکل عاری از هرگونه زباله انسانی کند.سازمان پاک‌سازی اقیانوس امیدوار است که تا سال 2020 سد شناور v شکلی به طول 100 متر را در منطقه انباشته شدن زباله‌ها در اقیانوس آرام که در بخش شمالی آن قرار دارد، نصب کند.
ربات‌ها محیط‌‌ بان می‌شوند/ کوسه زباله خوار در جنگ با آلودگی آب‌ها
این منطقه مشکلات شدید آلودگی دارد و دولت محلی امیدوار است که با ابتکار عمل‌های متعدد بتواند این مشکل را برطرف کند. با این حال، به نظر می‌رسد که ایده نصب سد شناور، زندگی طبیعی را به جانوران دریایی این منطقه بازگرداند.این سد شناور V شکل تا ارتفاع 3 متری وارد آب دریا می‌شود و می‌تواند زباله‌هایی را که در این ارتفاع در آب شناور مانده‌اند، بگیرد و در یک نقطه مرکزی برای بازیافت جمع‌آوری کند.بویان اسلت قصد دارد با کمک این فناوری، میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی را از دریاها و اقیانوس‌ها حذف کند. البته هدف اصلی وی این است که دریا «خودش خودش را پاک‌سازی کند».وی معتقد است که برطرف کردن مشکل زباله‌های اقیانوسی یکی از بزرگترین چالش‌های بشر امروزی به شمار می‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار