فرنگی‌کاران در سال‌های اخیر بیشترین موفقیت‌ها را برای کشتی قم به ارمغان آورده‌اند، اما کشتی‌گیران آزادکار آرام آرام گام در مسیر پیشرفت و قهرمانی می‌گذارند.
کد خبر: ۳۰۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 03 October 2016
به گزارش تابناک قم، در یکه دهه اخیر به جز یک مدال از مسابقات آزاد پیشکسوتان جهان، هر مدالی که کشتی قم از مسابقات برون‌مرزی کسب کرده نتیجه درخشش کشتی‌گیران فرنگی‌کار در مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، جام جهانی کشتی و میادین مختلف بین‌المللی بوده است.

هر ساله کشتی‌گیران فرنگی‌کار قم در تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف عضویت داشته‌اند و حضور در میادین مختلف برون‌مرزی را تجربه کرده‌اند تا کشتی فرنگی قم همواره بین استان‌های برتر کشور حضور داشته باشد و کشتی‌ ایران برای فرنگی‌کاران قم احترام زیادی قائل باشد.

اوج‌گیری کشتی‌ آزاد قم در آینده‌ای نزدیک

نایب‌رئیس هیأت کشتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: در کشتی آزاد، کارها و اقدامات بسیار خوبی برای تحول این بخش صورت گرفته تا ما بتوانیم خیلی زود کیفیت و سطح کشتی آزاد قم را به کشتی فرنگی برسانیم، زیرا در این رشته نیز مربیان و کشتی‌گیران بسیار خوبی داریم.

محسن وزیری با تاکید بر تداوم روند پیشرفت‌های کشتی فرنگی از اوج‌گیری کشتی‌ آزاد قم در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: قبول دارم که اکثر موفقیت‌های کشتی قم در میادین داخلی و برون‌مرزی توسط کشتی‌گیران فرنگی‌کار به دست می‌آید اما در کشتی آزاد نیز روند رو به رشدی داشته‌ایم و یقینا به زودی کشتی‌گیران آزادکار ما در مسابقات مختلف داخلی و برون‌مرزی عملکرد و توانایی خوب خود را نشان خواهند داد.

نایب‌رئیس هیأت کشتی استان قم تاکید کرد: ما در کشتی فرنگی به یک انسجام بسیار خوب رسیده‌ایم، مربیان ما توان فنی و دانش بسیار بالایی دارند و کار سازندگی در این رشته از سنین خردسالی به خوبی انجام می‌پذیرد و نتیجه این است که همواره در کشتی فرنگی موفق هستیم.

وی که یکی از آزادکاران موفق کشتی قم با سابقه کسب مدال از میادین داخلی و برون‌مرزی در سطح جهان است، تصریح کرد: کارها در کشتی آزاد خوب پیش‌ می‌رود و می‌توانم با اطمینان این نوید را بدهم که به زودی در این رشته همانند فرنگی نتایج خوبی کسب می‌کنیم.

اعزام کشتی‌گیران قم به رقابت‌های آزاد جوانان کشور

جدید‌ترین اتفاق در کشتی قم، اعزام کشتی‌گیران آزادکار به رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی کشور است در حالی که پیکارهای کشتی آزاد جوانان قهرمانی کشور با حضور تیم‌هایی از استان‌های مختلف برگزار شد و یکی از تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها هیأت قم بود.

با برنامه‌ریزی انجام شده از سوی فدراسیون کشتی، مسابقات کشتی آزاد جوانان قهرمانی کشور در گروه سوم به صورت تیم به تیم، به مدت دو روز در شهرستان خوی و به میزبانی هیأت کشتی استان آذربایجان‌غربی برگزار شد و نمایندگان قم با آمادگی خوبی راهی این رقابت‌ها شدند.

اعزام نماینده هیأت کشتی استان قم در حالی صورت گرفت که تیم‌های حاضر در این منطقه ابتدا در دو گروه چهار و پنج تیمی دیدارهای مقدماتی را برگزار کردند و در پایان از هر گروه دو تیم مجوز حضور در مرحله نهایی را کسب کردند تا سرانجام برای به دست آوردن مقام قهرمانی به میدان بروند.

نگاهی به گروه‌بندی مرحله نخست رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان ایران در خوی، نشان می‌دهد که در گروه نخست تیم‌های هیأت کشتی سمنان، خراسان‌جنوبی، قزوین و ایلام به میدان رفتند و در گروه دوم نیز کشتی‌‌گیران درگیر رقابت با تیم‌های آذربایجان‌غربی، چهارمحال و بختیاری، کرمان و یزد شدند.

درخشش کشتی‌گیر آزادکار قم با کسب مدال برنز مسابقات جهانی 2016

اتفاق جالب توجهی که امسال در کشتی آزاد قم رخ داد این بود که یکی از چهره‌های با سابقه این رشته یعنی روح‌الله نعمتیان که کشتی‌گیر رشته آزاد است برای نخستین‌بار با درخشش در مسابقات آلیش قهرمانی ایران به اردوی تیم ملی اعزامی به رقابت‌های 2016 قهرمانی جهان دعوت شد.

نعمتیان که همواره در میادین مختلف کشتی آزاد به روی تشک می‌رفت اما نتوانسته بود در کشتی آزاد به مقام معتبر آسیایی و جهانی دست یابد، همراه با تیم ملی آلیش مردان ایران راهی رقابت‌های جهانی در قزاقستان شد و با کسب مقام سوم و نشان برنز از این پیکارها با دست پر بازگشت تا رویای کسب مدال از مسابقات جهانی کشتی آزاد را با مدال برنز رقابت‌های جهانی آلیش به حقیقت برساند.

علاقمندان به کشتی امیدوار به آینده کشتی آزاد قم

مروری بر اتفاقات مسابقات این گروه، علاقمندان به کشتی در قم را نسبت به کشتی آزاد امیدوار می‌کند زیرا کشتی‌گیران آزادکار قم در گروه دوم ابتدا برابر تیم چهارمحال و بختیاری به میدان رفتند و در حالی که رقابت آنها در هشت وزن به انجام رسید در نهایت این آزادکاران قم بودند که با نتیجه 6 بر دو به برتری رسیدند.

محسن وزیری نایب‌رئیس هیأت کشتی استان قم که تخصص کشتی‌ آزاد دارد راجع به این تیم گفت: این رقابت‌ها فرصت بسیار خوبی برای کسب تجربه توسط کشتی‌گیران آزادکار جوان قم نیز بود و نماینده قم در گام دوم برابر یزد با وجود شایستگی‌هایی که داشت پنج بر سه مغلوب شد و در جدال با آذربایجان غربی هفت بر یک نتیجه را واگذار کرد و بعد از تساوی چهار بر چهار با کرمان به دلیل امتیاز مثبت کمتر این کشتی به نفع حریف تمام شد.

رقابت‌های کشوری نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان پیش‌روی آزادکاران قم

رئیس هیأت کشتی استان قم راجع به میادین پیش‌روی کشتی‌گیران قم در سال جاری به خبرنگار فارس گفت: در حالی که 6 ماه دوم سال جاری همانند سال‌های گذشته طبق برنامه‌ریزی فدراسیون کشتی، موعود برگزاری رقابت‌های مختلف داخلی نظیر لیگ و قهرمانی کشور است، کشتی قم نیز در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هر دو رشته فرنگی و آزاد میادین بسیار مهمی را پیش‌رو دارد.

محسن حلوایی خاطرنشان کرد: تمامی رقابت‌های قهرمانی کشور جنبه انتخابی تیم ملی را دارند و بر همین اساس هیأت کشتی استان قم ابتدا تصمیم به برگزاری رقابت‌های انتخابی استان گرفت تا چهره نفرات برتر برای حضور در اردوی تیم‌های اعزامی قم به مسابقات سال 1395 قهرمانی کشور مشخص شود.

وی یاد آور شد: کشتی‌گیران قم در هر دو رشته آزاد و فرنگی بعد از شرکت در پیکارهای انتخابی، زیر نظر مربیان شاخص این رشته به تمرینات و کارهای آماده‌سازی مشغول هستند تا با بهترین توان و در اوج آمادگی و با انگیزه بالا در رقابت‌های قهرمانی کشور مقابل حریفان قرار بگیرند و برای به دست آوردن دوبنده تیم ملی تلاش کنند.

مسابقات آسیایی، جهانی و جام جهانی کشتی آزاد پیش‌روی کشتی‌گیران قم

این در شرایطی است که کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی میزبانان رقابت‌های بین‌المللی در سال 2017 را مشخص کرده است و مهمترین تصمیم به جام‌های جهانی ارتباط دارد که کشورمان از سوی این اتحادیه به عنوان میزبان جام‌های جهانی در هر دو رشته آزاد و فرنگی انتخاب شده است.

در واقع این برای چهارمین دوره است که فدراسیون کشتی کشورمان جام جهانی کشتی فرنگی را میزبانی می‌کند و جام جهانی کشتی آزاد نیز پس از سه سال، از لس‌آنجلس آمریکا به تهران پایتخت ایران انتقال یافت تا اوج حساسیت و هیجان در هر دو رشته در سال آینده میلادی در ایران باشد.

همچنین مسابقات کشتی قهرمانی جوانان جهان برای نخستین‌بار به میزبانی کشور فنلاند برگزار می‌شود و رقابت‌های کشتی قهرمانی نوجوانان جهان نیز در آتن یونان به انجام خواهد رسید، ضمن اینکه رقابت‌های بزرگسالان قهرمانی آسیا در دهلی‌نو برگزار می‌شود و تایلندی‌ها نیز از رقابت‌های نوجوانان آسیا در بانکوک تایلند میزبانی می‌کنند.

اعزام کشتی‌گیران قم به مسابقات آسیایی 2017 در هند

مسابقات جام جهانی کشتی در حالی پیش‌روی کشتی‌گیران استان قم قرار دارد که آخرین بار دو سال قبل علی زینتی‌رفاه در ترکیب تیم ملی ایران در جام جهان کشتی فرنگی به میدان رفت و پیش از آن نیز سه دوره متوالی هادی علیزاد‌ه‌پورنیا در این جام به روی تشک رفت و هر دو کشتی‌گیر به مدال‌های ارزشمندی دست یافتند.

اکنون میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی و جام جهانی کشتی آزاد به کشورمان سپرده شده و فرصت بسیار خوبی برای کشتی‌‌گیران قم وجود دارد تا با درخشش در پیکارهای قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی در سال جاری سهمیه حضور در تیم ملی کشتی ایران را کسب کنند.

کشتی قم آخرین بار از رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی رده سنی بزرگسالان آسیا با درخشش هادی علیزاده‌‌پورنیا موفق به کسب مدال شده است و در سال 2017 که مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در دهلی‌نو پایتخت هند برگزار می‌شود، کشتی‌گیران قم قطعا به دنبال دوبنده تیم ملی هستند.

کشتی‌گیران نوجوان قم به دنبال سهمیه پیکارهای آسیایی تایلند

مسابقات کشتی قهرمانی نوجوانان آسیا در سال آینده میلادی به میزبانی شهر بانکوک تایلند به انجام می‌رسد در حالی که کشتی قم از سال 2011 تا کنون به صورت متوالی هر ساله از رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان‌ آسیا مدال می‌گیرد و کشتی‌گیران قمی همواره حضور پرفروغی در این رویداد بزرگ آسیایی داشته‌اند.

میزبانی رقابت‌های کشتی قهرمانی جوانان جهان به شهر تامپره فنلاند رسیده است در حالی که مسابقات سال 2016 با کسب یک سهمیه برای کشتی قم همراه بود و مهدی ابراهیمی به نمایندگی از قم به رقابت‌های جهانی جوانان در شهر ماکون فرانسه اعزام شد که با دست خالی از این میدان بازگشت.

پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی رده سنی نوجوانان جهان در سال 2017 نیز به میزبانی شهر آتن یونان به انجام خواهد رسید در حالی که در سال 2016 رضا مردی نماینده کشتی قم در مسابقات نوجوانان دنیا بود و در وزن 54 کیلوگرم این پیکارها نتوانست مدالی کسب کند.

قم آخرین بار از رقابت‌های قهرمانی پیشکسوتان جهان با درخشش کشتی‌گیر فرنگی‌کار یعنی احمد رضایی و کشتی‌گیر آزادکار یعنی محسن وزیری که هر دو از چهره‌های قدیمی، شاخص و پیشکسوت کشتی قم هستند و به ترتیب هم اکنون مسوولیت دبیری و نایب‌رئیسی هیأت کشتی قم را بر عهده دارند، به مدال دست یافته و اکنون مسابقات جهانی پیشکسوتان در سال 2017 به میزبانی شهر پلودیو بلغارستان پیش‌روی کشتی‌گیران این گروه سنی قرار دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار