کاسبی با مداحی برای اهل بیت روا نیست
دریافت مبالغی برای حق الزحمه هر شب مداحی که در برخی موارد به شبی 2 تا 3 میلیون تومان می رسد اصلا با عرف و نفس مداحی سازگار نیست. کاسبی کردن با ابزار مداحی برای اهل بیت نه تنها از لحاظ اخلاقی صحیح نیست بلکه به باورهای معنوی مردم هم ضربه وارد می کند.
کد خبر: ۳۰۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ 03 October 2016

تابناک ایلام::از همان لحظه ای که پهلوی فاطمه زهرا (س) به ضربه کفر و کین شکست، از لحظه ای که فرق مبارک علی (ع) شکافته شد، از لحظه ای که جگر حسن (ع) با زهر کین صد پاره شد و شمر لعین در گودال قتلگاه گلوی مبارک سید الشهدا (ع) را پاره کرد ،دلباختگان و شیفتگان اهل بیت روضه ها و نوحه ها و مویه ها برای عزاداری این بزرگواران سردادند.

 مداحان از جان و دل برای عزاداری ائمه ی معصوم فریاد زده و با صوت خوش،مصیبت های وارد آمده بر اهل بیت در اثر جهل بشر را برای مردم بازگو می کردند.

 
به معنای واقعی همین ذکر مصیبت های راویان و مداحان بوده که سینه به سینه روایت های گودال قتلگاه امام حسین را به نسل امروز رسانده است. همین مهم وظیفه مداحان را در طول تاریخ قداست بخشیده و از دم گرم همین مداحان سرداران رشیدی به اسلام معرفی شد.
 

مردم در طول تاریخ برای مداحان اهل بیت ارزش و احترام زیادی قائل بوده اند بدون شک اجر و ثواب معنوی مداحی برای اهل بیت عظیم و قابل توجه است. ائمه معصومین بارها فرموده اند که هرکس شیعیان ما را با مصیبت های وارد شده بر اهل بیت آشنا کند از امت برگزیده ما خواهد بود.

همین مهم اهمیت جایگاه ویژه مداحان در تاریخ اسلام را نشان می دهد. ولی متاسفانه در سال های اخیر مرسوم شدن شیوه های غیر منطقی در مداحی کردن و کاسبی و دریافت مبالغ کلان برای هرشب مداحی کردن،معنویت این عمل مقدس را تحت الشعاع قرار داده است.

ورود پول به عرصه مداحی و تبدیل شدن به یک بازار کاسبی از نگاه عامه مردم جامعه بسیار ناپسند است. اگر قرار است از بابت عزاداری امام حسین (ع) و بقیه اهل بیت پولی دریافت و پرداخت شود باید همه عزاداران را با یک چشم نگریست زیرا ثواب عزاداری برای سینه زن و مداح و زنجیر زن و مسئول خدمت رسانی به عزاداران که نیت صاف داشته باشند به یک اندازه بوده و اگر قرار است پولی داده شود باید به همه عزاداران پرداخت گردد!

متاسفانه امروز کاسبی کردن با صوت مداحی به یک آفت جدی تبدیل شده و این آفت رفته رفته به استانها هم کشیده شده است. برخی هیئات و مساجد ایلام در هماهنگ کردن با برخی مداحان به اصطلاح معروف و پرداخت مبلغ به آنها با هم رقابت داشته و با استفاده از نبردهای تبلیغاتی پز جذب این مداحان را به دیگر هیئات می دهند. کاسبی مداحان به ایلام هم سرایت کرده و این برای عزاداری و معنویت محرم بسیار مضر است.

از طرفی شیوه های مداحی هم امروز متفاوت شده است.برخی به اصطلاح مداحان طوری آهنگین و ریتمیک صوت از حنجره خود رها می کنند که فکر و ذهن مخاطب را به سمت ترانه های پاپ سوق می دهد. ریتم های جدیدی که در مداحی های امروزی به کار گرفته می شود و اصلا هیچ تناسخی با اصل ذات مداحی برای اهل بیت ندارد.

زمانی صدای صادق آهنگران صف های عاشورایی در برابر حمله دشمنان بعثی قرار می داد. حاج صادق ها، کویتی پور ها و ارضی ها ،دم روضه و نوحه ها را طوری گرم می کردند که معنویت در مجالس موج می زد.ولی متاسفانه برخی مداحی های امروزه که به دکان کاسبی با پول های شبی تا 3 میلیون تومان برای هر مجلس تبدیل شده و این آفت اصل معنویت مراسمات محرم و ایام حزن و شهادت ائمه را هدف قرار داده است.

چندین سال آنطرف تر از پای همین مجالس روضه و نوحه خوانی شهید همت ها و باکری ها و ......... و صیاد ها و کاظمی ها و میلیون ها نیروی ارزشی به جامعه تقدیم شده است. ولی از پای این منبر های پولکی تربیت چنین افرادی که با دست خالی استکبار را به زانو درآورد بسیار سخت است.

ما به این مراسمات معنوی و مذهبی عزاداری اهل بیت برای حفظ اتحاد و یکدلی به شدت نیاز داریم و نباید اجازه دهیم رفتارهایی با منافع و عقاید شخصی این اتحاد و ذات مراسمات را به خطر بیاندازد.

شاید کمی سخت باشد بیان این حقیقت که ورود کاسبی و این ریتم های جدید به فضای مداحی هم به نوعی برنامه ریزی دشمنان نظام و اتاق فکر وهابی ها و تکفیری های ضد شیعه باشد. چرا که آن ها دوست دارند روضه و مداحی و مراسمات عزاداری شیعیان از شکل سنتی و سرشار از معنویت خود خارج شده و یک حالت مادیاتی به خود بگیرد. زیرا نیک میدانند که شیعیان را تنها با این حربه می توان نسبت به مراسمات مذهبی میل سرد کرد.

مراسمات ایام محرم و خصوصا کنگره ی عظیم اربعین نماد وحدت شیعیان بوده و به صورت مستقیم مورد نظر سوء استکبار و اسرائیل و تکفیری ها قراد دارد نباید اجازه بدهیم مراسمات مذهبی ما بوی مادیات گرفته و از ریتم و حالت معنوی و سنتی خود خارج شود.

وقتی استکبار و تکفیر میلیاردها دلار برای ضربه زدن به نظام ما و اسلام و شیعه هزینه می کنند، باید خود ما خوب بدانیم و آگاه باشیم که در معرض چه خطری قرار گرفته ایم.

کاسبی کردن با مداحی برای اهل بیت و اضافه کردن ریتم های جدید و نامتعارف به نوحه ها و مراسمات در حقیقت نوعی حرکت در مسیر تکفیر و استکبار و خواسته های آنها می باشد. و در حقیقت خواسته اصلی آنها میل سرد کردن مردم و امت شیعه نسبت به اعتقادات ارزشمند خود است./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار