ماه محرم که فرا می‌رسد، پا به پای مردم قم، حسینیه‌ها و هیئت‌های عزاداری غیرایرانی‌های مقیم‌ قم مجالس عزاداری برپا می‌دارند. از حسینیه و هیئت نجف الاشرف که بخشی از عراقی‌ها عهده‌دار آن هستند تا افغانی‌ها، پاکستانی‌ها، تاجیک‌ها و آذربایجانی‌ها.
کد خبر: ۳۰۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 09 October 2016
به گزارش تابناک قم، قم شهر عجیبی است. هرچه از نظر وسعت و جمعیت نسبت به دیگر کلانشهرها، کوچک‌تر است اما از نظر حضور بزرگان و جمعیت غیرایرانی، بسیار جایگاه و اختلاف قابل ملاحظه‌ای با دیگر شهرهای بزرگ دارد، تا جایی که آن را جهان‌شهر می‌نامند.

از حسینیه نجف‌الاشرف تا مجالس خانگی شیعیان آمریکایی

حضور بیش از 120هزار نفر جمعیت خارجی مقیم، از بیش از 70 کشور جهان، در هر جای جهان موقعیت و شرایط ویژه‌ای را فراهم می‌آورد. مسلمانان شیعه از اقصی نقاط جهان ولو برای یک بار هم که شده علاقمندند به ایران و خصوصا قم بیایند تا آنچه وصفش را شنیده‌اند، از نزدیک ببینند.

این حضور که در مواردی به دلیل ادامه تحصیل علوم‌دینی و یا زندگی در معنویت جاری در این شهر مقدس و در کنار مراجع عظام تقلید منجر به اقامت و سکونت می‌شود، اتفاقات جالبی را با خود به همراه دارد که نمونه‌ای از زیست‌مسلمانی است.

ماه محرم که فرا می‌رسد، پا به پای مردم قم، حسینیه‌ها و هیئت‌های عزاداری غیرایرانی‌های مقیم‌ قم مجالس عزاداری برپا می‌دارند. از حسینیه و هیئت نجف الاشرف که بخشی از عراقی‌ها عهده‌دار آن هستند تا افغانستانی‌ها، پاکستانی‌ها، تاجیک‌ها و آذربایجانی‌ها، شهروندان قاره افریقا و امریکا و... همه مجالسی دارند.

برخی در حسینیه، برخی در مدارس علمیه، برخی در منزل، برخی به‌صورت دسته‌جات عزاداری و غیره به هر نحو ممکن عرض ارادت و ابراز علاقه خویش را به سیدالشهدا(ع) ابراز می‌دارند. این منظره از قم یک جامعه مسلمان ساخته است که در کمتر جایی از جهان دیده می‌شود.

مجالس امام‌حسین(ع) برای ما بهشت روی زمین است

وارد گذرخان که می‌شوی، پرچم‌های سیاه یا حسین(ع) تو را به محل اجتماع عراقی‌ها برای عزاداری و برپایی مراسم‌های مذهبی می‌رساند. موکب نجف الاشرف یا همان هیئت نجف الاشرف که حسینیه‌ای بزرگ است و آیت الله شهید سیدمحمدباقر حکیم در آن منبر می‌رفتند و چنان از عشق اباعبدالله‌الحسین(ع) از خود بیخود می‌شدند که عمامه از سر می‌افکندند.

ابو عمار که سالهاست در یکی از همین هیئت‌های غیرایرانی خدمت می‌کند با کلمات فارسی و عربی می‌گوید: از خدواند خواسته‌ام تا روزیکه زنده‌ام سلامتی داشته باشم که فقط بتوانم نوکری عزاداران اباعبدالله(ع) را کنم چرا که مجالس امام‌حسین(ع) برای ما بهشت روی زمین است.

او با نقل این خاطره که مادرم همیشه می‌گفت یا اباعبدالله، من و دخترانم کنیز خواهرت زینب هستیم و شوهر و پسرانم نوکران خودت و برادرت عباس(ع)، ادامه می‌دهد: یادم نمی‌آید سالی بر ما گذشته باشد و در مجالس اباعبدالله(ع) خدمت نکرده باشیم.

این ابراز ارادت و شور حسینی را افغانستانی‌های مقیم قم نیز در حسینیه‌ها و بویژه دسته‌جات عزاداری دارند. دسته‌های عزادرای افاغنه، آنچنان در میدان آستانه با احساسات پاک و ارادتی خالص عزاداری می‌کنند که هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند.

ما همه امت‌محمد(ص) و پیروان خاندان او هستیم

سید حیدر که از شیعیان هند است، طلبه‌ای است که 5 سال است در قم درس می‌خواند. او با ذکر این نکته که نزدیک به 50میلیون نفر از جمعیت 200میلیونی مسلمانان کشورش را شیعیان تشکیل می‌دهند می‌افزاید: عشق شیعیان هند به سیدالشهدا(ع) وصف ناشدنی است.

سید حیدر می‌گوید: در هندوستان شیعیان بسیار فقیراند اما هر شیعه‌ای به اندازه وسعش بر خود واجب می‌داند که یک گوشه‌ای از خانه محقرش را حسینیه کند و در آن محدوده، برای اهل‌بیت پیغمبر(ص) به ابراز ارادت و برپایی مجلس روضه بپردازد.

وی ادامه می‌دهد: ما همه امت‌محمد(ص) و پیروان خاندان او هستیم و این برادری تا قیامت ادامه دارد چراکه این عزاداری‌ها و امام‌حسین(ع) چنان ما را به هم پیوند داده و از هم ناگسستنی کرده است که دشمنان از نفوذ در میان شیعیان مأیوس شده‌اند.

مجالس‌خانگی امریکایی‌ها و افریقایی‌ها هم در نوع خود بسیار جالب توجه است. فردی از بین خودشان چندجمله ای در موضوع عاشورا صحبت می‌کند و چند جمله‌ای از واقعه عاشورا نقل می‌کند که دیدگان کسانی که نه حسین(ع) را می‌شناختند و نه مانند ایرانیان با محبت و ارادت به او بزرگ شده‌اند، اشکبار می‌شود.

قمی‌ها از دیرباز و خصوصا بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، تجربه خوبی از زندگی با دیگر مسلمانان دارند تا جایی که در پاره‌ای موارد این امر منتهی به وصلت و ازدواج‌های پایداری گردیده و این بخشی از آرامانشهری است که دین مبین اسلام بیان فرموده و ارادت مشترک به خاندان عصمت و طهارت(ع) در آن نقش اساسی داشته است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار