کد خبر: ۳۰۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳ 09 October 2016

خبرگزاری شبستان - گروه سیاسی: تحریم‌ها سرجایشان هستند، توافق اپراتور تلفن همراه آمریکایی با شرکت ایرانی، افزایش همکاری‌های روسیه و ایران، ویکی‌ لیکس اظهارات هیلاری را فاش کرد از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

توافق اپراتور تلفن همراه آمریکایی با شرکت ایرانی/ موبایل‌های آمریکایی در ایران آنتن می‌دهند

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به آنتن دهی تلفن همراه بعضی از شهروندان آمریکایی که به ایران سفر کرده‌اند از توافق یک اپراتور مخابراتی آمریکا با شرکت رایتل ایران و همکاری در این زمینه خبر داد.

نیویورک تایمز با بیان اینکه خطوط تلفن همراه آمریکایی تا همین چند وقت پیش در ایران هیچ گونه سیگنالی نداشت گزارش داد؛ هفته گذشته یک سخنگوی شرکت AT&T خبر داده است که این شرکت برای مشتریان خود که دارای خطوط تلفن همراه آمریکایی هستند با مشارکت یک شرکت محلی ایرانی خدمات مکالمات صوتی و دیتا ارائه می‌کند.

نیویورک تایمز همچنین خبر داد که یک مقام شرکت رایتل ایران که دولتی محسوب می‌شود نیز این موضوع را تایید کرده است.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود آورده است که بعد از توافق شرکت بوئینگ و شرکت ایرباس با ایران که ماه گذشته حاصل شد، توافق شرکتAT&T آن را به اولین شرکت آمریکایی تبدیل می‌کند که مشتریان خود را با تلفن همراه آمریکایی در ایران خدمات رسانی می‌کند.

مسعود دانشمند یک مقام اتاق بازرگانی ایران گفت: توافق AT&T با رایتل یک گام در مسیر درست است. این واقعیت که تلفنها هم در آمریکا و هم در ایران دارای پوشش هستند نشانه حسن نیت در هر دو طرف است.

نیویورک تایمز با اشاره به تحریمهای باقیمانده آمریکا علیه ایران به ویژه محدودیتهای تراکنشهای مالی ایران به دلار نوشت؛ هنوز مشخص نیست که رایتل و AT&T چگونه حسابهای مالی خود را حل و فصل خواهند کرد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به توافق شرکتهای مخابراتی ایران و آمریکا مدعی شد که شرایط بین ایران و آمریکا در حال تغییر است؛ هرچند به آرامی.

فقط دستورالعمل تحریمهای ایران را به‌روز کردیم/ تحریم‌ها سرجایشان هستند

وزارت خزانه داری طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور العمل تازه این وزارت خانه درباره ایران به معنای تسهیل تحریمهای باقیمانده نیست. بعضی از تحلیلگران پیش از این گفته بودند که زبان دستورالعملها به معنای بازنگری در بعضی از تحریمهای آمریکا علیه ایران است.

وزارت خزانه داری آمریکا تاکید کرد که به روز کردن قوانین و مقررات فقط برای شفاف سازی بایدها و نبایدهایی است که براساس توافق هسته‌ای سال گذشته توافق شده است و نه چیز دیگر.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود همچنین گفته است؛ به روز کردن دستورالعملها که روز جمعه منتشر شد با هدف شفاف سازی تعلیق تحریمها تحت توافق هسته‌ای و همچنین مشخص کردن تحریمهایی بود که همچنان سرجایشان باقی مانده‌اند و دلالت بر تسهیل تحریمهای اضافی ندارد.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه (دیروز) رهنمودهای جدیدی را منتشر کرد که به گفته کارشناسان به تجار اجازه می‌دهد معاملات دلاری خود با ایران را از طریق موسسات بانکداری برون‌‌مرزی تا زمانیکه وارد سیستم مالی آمریکا نشده است، انجام دهند.

وزارت خزانه داری بعد از انتشار این دستورالعملها، مجبور شده یک اطلاعیه دیگر برای شفاف سازی منتشر کند. این وزارتخانه روایت کارشناسان درباره تسهیل تحریمهای بیشتر در ارتباط با ایران را نادرست خوانده است.

ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در 14 ژوئیه 2015 در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند.

هیلاری مواضعی سخت‌تر از اوباما در قبال ایران دارد

وبگاه «المانیتور» در گزارشی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بخت دو نامزد مطرح  این کشور یعنی «هیلاری کلینتون»دموکرات و «دونالد ترامپ» جمهوریخواه و دیدگاه ایرانی‌ها نسبت به این دو نوشت: اظهارات گذشته کلینتون و ترامپ در چند ماه اخیر درباره ایران هم در مبارزات انتخاباتی اولیه یا سخنرانی‌های‌ آن‌ها آشکار می‌سازد هیچ‌ کدام در قیاس با اوباما لحن ملایمی نسبت به ایران ندارند.

«ناصر هادیان» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با نشریه آمریکایی «المانیتور» گفت: «در نگاه نخست ترامپ بدترین گزینه برای ایران است زیرا او همواره از نابودی برجام سخن گفته است. او از تهدید ایران و خسارت‌های وارده به منافع آمریکا بابت توافق اتمی یا نیاز به حمله و از بین بردن قایق‌های نظامی ایران در خلیج فارس سخن گفته است. اما اگر در ابعاد گسترده‌تر به این مسئله نظر بیفکنیم خواهیم دید که ترامپ قادر است مشروعیت سلطه جهانی آمریکا را به خطر افکنده و این امر بیشتر به نفع ایران است. امروزه شاهد هستید که بسیاری از جمهوریخواهان عالی رتبه آمریکا نیز مشتاق به رای دادن به کلینتون هستند تا ترامپ پیروز نشود زیرا جامعه آمریکا  و عرصه بین‌الملل کلینتون را شخصی معقول تر می‌پندارند.»

هادیان در ادامه افزود: «شانس پیروزی هیلاری کلینتون بسیار بالاتر از ترامپ است و او در پی اتخاذ مواضع شدیدتر از اوباما در قبال ایران و برجام است.»

المانیتور در جمع بندی با اشاره به اظهارات برخی دیگر از تحلیلگران ایرانی نوشت: به نظر می‌رسد هیچ اجماعی بین ایرانیان درباره این‌که آن‌ها کلینتون یا ترامپ را ترجیح می‌دهند، وجود ندارد. در حالی‌که ایرانیان بر این باورند «جان کری» نقش موثرتری را در شکل‌گیری برجام تا کلینتون داشت، با این وجود به شدت فکر می‌کنند که کلینتون میراث اوباما را دنبال نمی‌کند. آن‌ها البته می‌دانند در صورت پیروزی کلینتون، احتمالا او سیاست تهاجمی‌تری را در قبال ایران اتخاذ می‌کند.

در مورد ترامپ نیز ابهام مشابهی بین ایرانی‌ها وجود دارد. برخی بر این باورند که تهدیدهای او را نباید جدی گرفت. با توجه به دیدگاه ترامپ مبنی بر این‌که سیاست خارجی آمریکا باید کمتر مداخله جویانه باشد و یا این‌که منافع او در تجارت و داد و ستد است، پس وی می‌تواند گزینه‌ای بهتر برای ایران باشد.

استدلال برخی دیگر نیز این است، ضربه‌ای که او احتمالا به مواضع جهانی آمریکا می‌زند، اجماع بین‌المللی حاکم علیه ایران را خدشه دار می‌کند.

با این وجود افرادی در تهران هستند که تهدیدهای ترامپ را جدی می‌انگارند و البته از حیث آماری کم تعداد نیز نیستند. آن‌ها بر این باورند که پیروزی یک جمهوریخواه در رای‌گیری تهدیدی علیه توافق اتمی است.

ایران باکی از آزار ناوگان دریایی آمریکا در منطقه ندارد

نشریه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در گزارشی پیرامون غرق شدن یک کشتی اماراتی در شنبه هفته جاری توسط حوثی‌های یمن (انصار الله) و متعاقب آن حضور سه کشتی‌های جنگی آمریکایی در واکنش به این حادثه نوشت: امارات متحده عربی از سال گذشته به این سو با مشارکت در ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه حوثی‌های یمن به نبرد پرداخته است.

این کشتی  پر سرعت اماراتی پیشتر در خدمت نیرویی دریایی آمریکا در سواحل یمن مشغول به فعالیت بوده است.

بر این اساس، فیلم نمایش داده شده در این رابطه نشان می‌هد که چگونه راکت پرتاب شده به کشتی «HSV Swift» طراحی شده در آمریکا برخورد کرده و سبب آتش سوزی طولانی آن بر روی آب می‌شود.

ارتش امارات نیز تایید کرد که این حادثه در دریا و هنگامی‌که کشتی یاد شده در مسیر معمول در عدن واقع در یمن بود، صورت گرفت. البته ارتش امارات متحده عربی به تعداد کشته شدگان و مجروحان این حادثه اشاره‌ای نکرد.

به دنبال وقوع این حادثه، کشتی‌های جنگی آمریکا حاضر در منطقه چون «یو. اس‌. اس نیتز»، «یو .اس.اس ماسون» و نیز «یو.اس.اس پونس» عازم تنگه باب‌المندب شدند که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند.

موسسه دریانوردی آمریکا در این رابطه عنوان کرده که گزار‌ش‌ها حکایت از آن دارند جنگ افزارهای استفاده شده در این حادثه ساخت چین و از نوع موشک‌های ضد کشتی «سی -802 » یا موشک‌های ضد تانک بوده‌اند.

یک مقام دفاعی آمریکا نیز به وبگاه رسمی نیروی دریایی این کشور گفت: «این حمله مرتبط با نبرد جاری در یمن و نه حمله به تردد دریایی معمول بوده است. مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا کشتی‌هایی در منطقه دارد و از نزدیک با متحدان و شرکای منطقه‌ای برای حصول اطمینان از جریان آزاد تردد دریایی تجاری همکاری دارد.»

به نوشته بیرینس اینسایدر، اگر موشک اصابت شده به کشتی اماراتی سویفت واقعا موشک کروز بوده، این امر نشانی از تشدید خصومت و نبرد تسلیحاتی در این درگیری دارد.

این نشریه سپس با پرداختن به حضور نظامی ایران در آب‌های خلیج فارس و رخدادهای روی داده در گذشته نوشت: با وجودی‌که  کشتی‌های آمریکا عازم یمن شده و قادرند موشک‌های کروز را نابود کنند، اما ایران نیز گاه گاه نشان داده که از آزار و اذیت ناوگان دریایی آمریکا حاضر در منطقه باکی ندارد.

 در خاتمه این گزارش آمده است: ایران روابط نظامی با چین و روسیه دارد و هر دو کشورهای یاد شده قادر به ساخت موشک‌‌های کروز و ضد کشتی هستند.ایران نیز می‌داند که چگونه حوثی‌ها را در یمن به این سلاح‌ها مجهز کند.

افزایش همکاری‌های روسیه و ایران با توجه به شدت گرفتن بحران در سوریه

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت: مقام‌های روسیه از پنجشنبه گذشته حملات لفظی خود را با توجه به شدت گرفت بحران سوریه افزایش داده‌اند. روسیه همچنین از افزایش همکاری با ایران و تقویت حضور نظامی در شرق دریای مدیترانه خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ارتش روسیه اعلام کرد که کشتی جدید نظامی کوچک مجهز به موشک‌های کروز در روزهای آینده به ناوگان دریایی این کشور در مجاور سواحل سوریه خواهد پیوست. تنها ناو هواپیمابر روسیه نیز قرار است قبل از خاتمه سال جاری به ارتش روسیه مستقر در سوریه بپیوندد.

این کشور همچنین تماس با ایران در خصوص بحران سوریه را افزایش داده به طوری‌که به دنبال ملاقات «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه با همتای ایرانی خود، وی اعلام کرد که کشورش به تجدید فوری تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی به هدف گفت‌و‌گوهای فراگیر سوریه مبادرت کرده است.

به نوشته این روزنامه، ایران و روسیه از زمان آغاز درگیری به حمایت از «بشار اسد» رییس جمهور سوریه پرداخته‌اند. آمریکا و روسیه نیز در تلاش جهت میانجیگری در زمینه برقراری آتش بس موقت که اخیرا شکسته شد دارند که البته با هشدار واشنگتن مبنی بر نقش  عمده تهاجمی مسکو در شهر حلب که بحث در ارسال سلاح‌های قدرتمندتر به شورشیان علیه دولت اسد را برانگیخت، مواجه شد.

ارتش روسیه پنجشنبه گذشته با بیان این‌که سامانه دفاع هوایی این کشور می‌تواند به هر تهاجمی پاسخ دهد گفت که بهتر است آمریکا درباره هرگونه عملیات نظامی به مواضع ارتش سوریه بازنگری نماید.

مجلس نمایندگان روسیه نیز در پی تثبیت بیشتر حضور نظامی ارتش این کشور در سوریه است به طوری‌که کمیته امور بین المللی مجلس عوام روسیه پنجشنبه  توصیه نمود تا مجلس حضور نامحدود واحدهای نیروی هوایی این کشور را در سوریه تصویب نماید.

«استفان دمستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که اگر خشونت بی‌وقفه در سوریه ادامه داشته باشد،شرق حلب در دو ماه و نیم نابود می‌شود.

مهر:

ویکی‌ لیکس اظهارات هیلاری را فاش کرد

پایگاه افشاگر ویکی لیکس وعده ماه گذشته خود درباره افشای طیف وسیعی از اسناد مربوط به نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را محقق نمود و نسخه نوشتاری اظهارات «هیلاری کلینتون» را منتشر کرد.

بر این اساس، «جولیان آسانژ» مؤسس سایت افشاگر ویکی‌ لیکس در بخشی از افشاگری جدید خود به سخنان «هیلاری کلینتون» درباره ایران و توافق هسته ای ۱۴ جولای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» اشاره کرده است.

وی این سخنان را در سال ۲۰۱۳ برای بانکداران بزرگ و سرمایه داران «وال استریت» از جمله «گلدمن ساکس» ( Goldman Sachs) ایراد کرده بود.

«هیلاری کلینتون» در خصوص ایران مدعی شد: ساده بگویم؛ اگر آن ها (ایرانی ها) بتوانند قطعات آن را در اختیار داشته باشند، حتی اگر سه بخش عمده آن را در یک کانتینر در اختیار داشته باشند می توانند به سرعت آن ها را مونتاژ کرده و به تسلیحات هسته ای دست یابند. سپس عربستان سعودی و پس از آن عمارات و مصر به این اقدام مبادرت می ورزند.

وی در ادامه گفته بود: اشغال یا تهاجم زمینی به ایران راه مناسبی برای بازداشتن این کشور از دست یابی به فن آوری هسته ای نیست؛ گزینه بمباران تأسیسات هسته ای ایران باید مورد توجه باشد.

نامزد دموکرات انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا افزود: البته بمباران ایران دارای تبعات پیش بینی نشده ای است. مردم برای خودشان خواهند جنگید اما این جنگی بر سر یک برنامه است. محاسبه درباره اینکه چه خواهد شد، دشوار است. اما وقتی ما گزینه دیگری نداشته باشیم، باید تأسیسات اتمی‌ ایران را بمباران کنیم.

کلینتون درباره برنامه موشکی ایران نیز خاطر نشان کرد: موضوع مهمی که زیاد مورد بحث قرار نمی‌ گیرد، برنامه موشکی آنها است. من چند هفته قبل در اوکراین با «شیمون پرز» بودم و با او در این باره حرف زدیم؛ چرا که برنامه موشکی، وسیله انتقال است و اگر آنها اجازه کنترل برنامه موشکیشان را تحت نظارت بین‌المللی ندهند، نشانه بزرگی درباره فقدان جدیتشان است و لذا دیگر فرقی هم نمی‌کند که آنها بر سر سانتریفیوژها توافق کنند یا خیر.

وزیر خارجه سابق آمریکا ادامه مدعی شد: تحریم ها توانست تأثیر مخربی را بر اقتصاد ایران گذاشته و نارضایتی فزاینده ای را در میان تجار و مصرف کنندگان ایجاد کند و لذا آن ها خواستار اتخاذ تدابیری از سوی دولت شدند. به عقیده من مسئولین ایران می خواهند در برابر لغو تحریم ها به اندکی از تعهدات خود عمل کنند.

بدعهدی آمریکا در عدم تحقق وعده های خود در توافق هسته ای با ایران موسوم به «برجام» در حالی است که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته از انجام کامل تعهدات ایران در برجام خبر داده و روز گذشته نیز درباره شکننده بودن آن به طرف غربی هشدار داده بود.

دستورالعمل جدید خزانه داری آمریکا در تسهیل معاملات تجاری با ایران

پس از اعتراضات ایران مبنی بر بد عهدی آمریکا در زمینه عدم التزام به تعهدات قانونی این کشور در لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، دولت اوباما از تسهیل در کاهش برخی دیگر از این تحریم ها خبر داده است.

شب گذشته وزارت خزانه داری آمریکا دستورالعملِ تجاری را منتشر نمود که بر اساس آن به تُجار اجازه می‌دهد معاملات دلاری خود با ایران از طریق مؤسسات بانکداری برون‌ مرزی را مادامیکه به سیستم مالی آمریکا وارد نشود، به انجام رساند.

بر اساس این دستورالعمل، اداره نظارت بر دارائیهای خارجیِ وزارت خرانه‌ داری آمریکا ممنوعیت نامحدود برای معاملات خارجی با شرکت‌ های ایرانی که ممکن بود توسط افرادی اداره شوند که در معرض تحریم‌ های آمریکا باشند را نیز حذف کرده‌ است.

این شبکه تلویزیونی در ادامه اذعان کرد: علیرغم توافق هسته ای با ایران، آمریکا تحریم هایی را علیه ایران، برخی از شرکت ها و اشخاص ایرانی به دلایل متعدد حفظ کرده است.

بدعهدی آمریکا در عدم تحقق وعده های خود در توافق هسته ای با ایران موسوم به «برجام» در حالی به اذعان این شبکه تلویزیونی رسیده است که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته از انجام کامل تعهدات ایران در برجام خبر داده و روز گذشته نیز درباره شکننده بودن آن به طرف غربی هشدار داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان:

خزانه داری آمریکا تسهیل تحریم های ایران را رد کرد

وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد دستور العمل تازه این وزارت خانه درباره ایران به معنای تسهیل تحریم های باقیمانده نیست و فقط دستورالعمل های قبلی مربوط به بایدها و نبایدهای تحریم های ایران را به روز کرده است..

این وزارت خانه تاکید کرد به روز کردن قوانین و مقررات، فقط برای شفاف سازی همان بایدها و نبایدهایی است که براساس توافق هسته ای سال گذشته توافق شده و نه چیز دیگر.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود همچنین اعلام کرد به روز کردن دستورالعمل ها که روز جمعه منتشر شد با هدف شفاف سازی تعلیق تحریم ها تحت توافق هسته ای و همچنین مشخص کردن تحریم هایی بود که همچنان سرجایشان باقی مانده‌اند و دلالت بر تسهیل تحریم های اضافی ندارد.

بعضی از تحلیلگران پیش از این گفته بودند که زبان دستورالعمل ها به معنای بازنگری است.

 وزارت خزانه ‌داری آمریکا روز گذشته در بیانیه جدیدی اعلام کرده بود که به تجار اجازه می‌دهد معاملات دلاری خود با ایران را از طریق موسسات بانکداری برون ‌‌مرزی تا زمانی که وارد سیستم مالی آمریکا نشده اند، انجام دهند.

ایرنا:

صربستان و ایران بر همکاری های پارلمانی تاکید کردند

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس صربستان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد ضمن خوب دانستن روابط و همکاری های دو کشور بر گسترش و توسعه این روابط در تمامی حوزه ها تاکید کردند.

'ژارکو اوبرادوویچ' روز شنبه در این نشست با 'مجید فهیم پور' از «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان برای سفر به صربستان در سال جاری جهت دیدار و تبادل نظر برای ادامه همکاری های پارلمانی دعوت بعمل آورد.

وی همچنین ضمن اشاره به توسعه روابط و همکاری های دو کشور در چند سال گذشته ابراز امیدواری کرد که صربستان و ایران به سیر صعودی همکاری ها در حوزه های مختلف ادامه دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این ملاقات به سفرهای مقامات بلندپایه دو کشور در سه سال گذشته اشاره و این دیدارها را در پیشرفت روابط و همکاری های دو جانبه تهران و بلگراد بسیار مهم و مفید تلقی کرد.

مجید فهیم پور در این دیدار همکاری های پارلمانی دو کشور را بسیار مهم دانست و گفت که ایران و صربستان همچنین در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، کشاورزی، دانشگاهی، فرهنگی و گردشگری گام های بسیار بلندی را برداشته اند.

وی ضمن تبریک انتصاب «اوبرادوویچ» در سمت رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس صربستان با ایشان در مورد سیاست های مشترک منطقه ای و جهانی گفت و گو بعمل آورد.

وی در ادامه این دیدار با تشریح تلاش های تهران و بلگراد برای پیشبرد همکاری ها به دیدارهای مقامات دو کشور در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: سفر مقام های دو کشور طی چند سال گذشته بین تهران و بلگراد افزایش چشمگیری داشته و از سال 1392 با سفر 'علی لاریجانی' رئیس مجلس شورای اسلامی به صربستان وارد مرحله جدیدی شد و حاصل این دیدار، سیر صعودی گسترش روابط و همکاری های دو کشور بوده است.

دوطرف همچنین در این ملاقات بر همکاری های هر چه بیشتر پارلمانی بین دو کشور تاکید و با اشاره به سفر رئیسان مجلس های صربستان و ایران به کشورهای یکدیگر دستاوردهای این سفر را بسیار مهم توصیف کردند.

دوطرف ضمن ابراز خرسندی از حمایت دو کشور از نامزدهای یکدیگر در مجامع و سازمان های بین المللی این همکاری ها را در جهت منافع دو کشور بر شمردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار