مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: درحال حاضر بیش از 200 هزار تن خرما از نخیلات سطح استان سیستان وبلوچستان برداشت شده است.
کد خبر: ۳۰۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲ 10 October 2016

اردشیر شهرکی اظهار کرد: اوج برداشت ارقام زودرس خرما در استان از نیمه مرداد شروع شد و تا پایان شهریور ادامه داشت برداشت ارقام دیر رس نیز تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت خرما در استان که یک محصول از دسته میوه های گرمسیری است 55 هزار و800 هکتار می باشد که از این میزان 44هزار هکتار بارور و بقیه غیر بارور است.

وی با بیان اینکه پیش بینی تولید خرما در استان برای سال جاری 225 هزار تن است تصریح کرد: سال گذشته 222 هزار تن خرما از نخیلات سیستان وبلوچستان برداشت شده است.

این مسئول گفت: سیستان وبلوچستان از نظر سطح زیر کشت خرما رتبه اول و از نظر تولید این محصول رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

شهرکی در خصوص اینکه این محصول در اکثر نقاط استان تولید می شود اما در شهرهای شمالی میزان تولید پایین تر است خاطر نشان کرد: خرما میوه ی شاخص استان است و بیشترین میزان تولید آن در شهرستان سراوان با 12 هزار و 250هکتار سطح زیر کشت انجام می شود.

وی عنوان کرد: شهرستان های ایرانشهر، نیک شهر، سراوان، دلگان، فنوج، قصرقند، سیب سوران، مهرستان، سرباز، خاش، میرجاوه و زاهدان شهرستان های خرما خیز هستند که از این بین شهرستان های ایرانشهر، سراوان، مهرستان، سیب سوران، فنوج ودلگان خرمای درجه یک تولید می کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی با اشاره بر اینکه صادرات خرما به خارج از استان و به شهرستان های همجوار، ارومیه و آذربایجان انجام می شود گفت: خرمای تولیدی سیستان وبلوچستان به دیگر کشور ها شامل پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، آسیاس میانه وکشورهای اروپایی نیز صادر می شود.

این مسئول عنوان کرد: محصول خرما ربی در ایران مختص سیستان وبلوچستان است و بیشترین سطح زیر کشت را دارا می باشد که به دنبال گرفتن برندی مخصوص برای این محصول هستیم.

شهرکی با اشاره براینکه از محصول خرما بیش از 50 فرآورده به دست می آید و در حال حاضر تعداد 54 هزار بهره بردار خرما در سطح استان سیستان وبلوچستان مشغول هستند گفت: سیستان وبلوچستان تمام ظرفیت صنایع تبدیلی خرما را دارد اما در حال حاضر در استان بیشتر شهد خرما، شیره خرما و قند خرما استحصال می شود.

این مسئول با بیان اینکه برای توسعه اشتغال در صنعت خرما باید سرمایه گذارانی در این حوزه جذب شوند افزود: بحث فروش و بازار یابی نیز باید به گونه ای باشد که واسطه ها و دلالان کم شوند که کشاورزان بیشتر سود ببرند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار