کد خبر: ۳۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲ 11 October 2016


امسال به رسم سال های گذشته همزمان با شب تاسوعای حسینی 40 دیگ آش نذری توسط یکی از ساکنان شهر تنکمان در شهرستان نظرآباد استان البرز پس از پخت در بین عزاداران امام حسین (ع) توزیع شد.

به گزارش ایرنا، مردم شهرستان نظرآباد از شروع ماه محرم با حضور درخانه بانی این نذر برای مشارکت در تهیه مواد لازم پخت 40 دیگ آش نذری حاضر می شوند.

بانی این حرکت معنوی در تنکمان در دهه اول محرم با برپایی زیارت عاشورا و روضه پذیرای همه بانوان نظرآبادی است که علاقه مند به مشارکت در آماده سازی مواد اولیه این آش نذری هستند.

بانوان نظرآبادی با ذکر صلوات ، یا امام حسین (ع) ، یا ابوالفضل العباس (ع) ، قرائت زیارت عاشورا، دعای توسل و مرثیه سرایی برای سید الشهدا (ع ) مقدمات پخت و توزیع این آش نذری را فراهم می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد البرز گفت: ساکنان این شهرستان مردمی مذهبی هستند که با عقاید و باورهای مذهبی زندگی می کنند و در ایام محرم با اقدامات فرهنگی ویژه ای که به صورت خودجوش در قالب نذر انجام می دهند و یا مراسم عزاداری بر پا می کنند قابل مشاهده است.

ولی اله دهقانی سنیچ اظهار کرد: عقاید و باورهای مذهبی این مردم همانند سایر مناطق کشور نسل به نسل انتقال یافته به گونه ای که کودکان ، نوجوانان و جوانان نظرابادی احترام خاصی برای این آیین های مذهبی قائل هستند و از یک هفته قبل از آغاز محرم اقدام به برپایی تکایای عزاداری و ... در سطح محله های این شهرستان می کنند.

وی بیان کرد: زنان این شهرستان به ویژه زنان روستاهای اطراف نظرآباد در طول سال مراسمی تحت عنوان سفره حضرت ابوالفضل (ع ) برپا می کنند که در آن شرکت کنندگان نیز می توانند نقشی در تامین خوراکی های آن داشته باشد و از روحانی و مداح نیز برای قرائت دعا و مرثیه سرایی برای حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) دعوت می کنند.

دهقانی گفت: از نذری های پراهمیت این شهرستان در مناسبت های مذهبی پختن شله زرد است که بین اهالی رواج دارد که همواره برای تزئین آن از کلماتی چون یا حسین، یا علی ، یا حسن ، یا زینب و یا ابوالفضل استفاده می کنند.

به گفته وی، پخت چهل دیگ آش نذری درنظرآباد توسط یکی از ساکنان تنکمان در این شهرستان چندین سال است که در قالب یک نذر انجام می شود و در روز تاسوعای حسینی در بین عزاداران توزیع می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار